Pagina's

vrijdag 30 november 2018

Oog gemaakt met Derwent Charcoal door Julia Woning

Beste Bloglezers,

vandaag laat ik jullie zien hoe je met de Derwent Charcoal een oog kunt tekenen op Clairefontaine Paint On Naturel papier.









Je ziet op de foto's, maar nog beter in de film hoe ik dat stap voor stap doe. Ik werk met de 3 hard heden van de Derwent Charcaol: light, medium en dark. Met een doezelaar veeg ik het uit. Laag over laag. Met een kneedgum en de batery eraser kun je het houtskool weer makkelijk verwijderen. Na de vele lagen zwarte charcoal/houtskool werk ik ook met de witte variant, zowel de potlood en het blokje gebruik ik in het oog.

Kijk goed naar de contrasten, wat is mijn donkerste kleur en wat is mijn lichste kleur. Omdat je op getint papier werkt kun je nu ook het licht aangeven. Dit zorgt ervoor dat je nog meer diepte creƫer.


Heel veel plezier met het bekijken van de video en ik hoop dat je het eens  gaat proberen om op getint papier met zowel zwart als met wit te gaan tekenen.
Succes en tot een volgende keer

Julia





woensdag 28 november 2018

Tutorial: Copic Markers meets a flat iron...


Goedemorgen allemaal,

November is bijna voorbij en dan kunnen we bijna met een drukke feestmaand beginnen. De maand december is ook meteen de hekkensluiter van 2019, de tijd vliegt...

Ik ging deze keer aan de slag met Copic Markers, de airbrush, stempels, Versamark inkt, embossing poeder en... Een strijkijzer!!!



De stempel is een achtergrondstempel van Chocolate Baroque. 
Die stempel ik met Versamark inkt op Perfect Colouring Paper en strooi daar witte embossingpoeder op. Ik koos wit, maar transparante zou ook goed kunnen. Nog even de heatgun erop en dan ben ik klaar om te beginnen.


Met de kleur BG15 begin ik hier en daar wat kleur aan te brengen met de airbrush.

Bezit je geen airbrush dan zou je het ook gewoon het papier kunnen inkleuren.
Zorg er dan wel voor dat je embossing poeder allemaal goed gesmolten en afgekoeld is, anders gaan je punten kapot.


Daarna pak ik de B24. En ga weer her en der wat kleur aanbrengen en laat de kleuren voorzichtig in elkaar overlopen. 

Het papier is breder dan de stempel. Dit deed ik om het zo makkelijker vast te kunnen houden terwijl ik bezig was met de heatgun en ik mijn vingers niet zou verbranden:-) De stroken aan de zijkant snijd ik er dus later af.


Nu is de BG49 aan de beurt.


En tot slot de B69. Nu is alles bedekt met een mooie laag inkt en lijkt het een beetje op bewerkt papier. Je kunt het zo ook al heel mooi gebruiken, maar dat was niet mijn bedoeling:-)


Nu komt de strijkijzer er aan te pas...

Je legt je afdrukje tussen een vel printpapier in en met de hete strijkijzer haal je de embossingpoeder weer weg... Ik kwam er achter dat als je het te heet doet, de embosingpoeder wegloopt en het mislukt.
Een kwestie van uitproberen...

Werk snel, anders kleeft je printpapiertje vast aan je afdrukje. Geen ramp, dan verwarm je het gewoon opnieuw! Ik heb deze stap twee keer gedaan zodat ook echt alle embossingpoeder weg is.


Wat je overhoudt is een 'negatief' van je stempel, maar wel een mooi negatief.


Al werkende kwam ik er achter dat soms het velletje waar je afdrukje tussen ligt ook erg mooi lukt en die kun je dan ook weer gebruiken. 
De inkt van de Copic Markers, die op de embossingpoeder laag lag, is door het opnieuw verhitten van de poeder, daarin getrokken. 


Als je geen achtergrondstempels hebt, dan maak je gewoon je eigen achtergrond. Ik gebruikte een mooie bloemen stempel uit de serie Art By Marlene van Studio Light.

 Deze keer pakte ik slechts twee kleuren Copic Markers, de YG07 en de YG67.

Weer tussen een vel printpapier leggen en met de strijkijzer de embossingpoeder verwijderen en tada... Een prachtig resultaat!


Ik had smaak te pakken en ben nog even doorgegaan...  


Voor kerst kan het traditionele rood en groen natuurlijk niet ontbreken. De R14, R59, YG07 en YG67.


En bij deze gebruikte ik nog een keer dezelfde nummers als bij het eerste voorbeeldje.

Ik heb er een leuke serie kaarten van gemaakt. Drie gewone en drie kerstkaarten.







Ik hoop dat jullie het een leuke blogpost vinden en als er vragen zijn stel ze gerust.

Dan wens ik jullie voor nu allemaal een hele fijne woensdag toe en graag tot de volgende keer!



maandag 26 november 2018

Decide to be happy

De mooiste materialen om te gebruiken op je Gelliplate liggen gewoon op de grond in de tuin. 
Overal laten de bomen hun bladeren vallen en ik heb er dus een aantal verzameld om ze te gebruiken op de Gelliplate. 


Ik werk deze keer met de Distress Oxide inktjes, omdat ze een mooi mengen.

Als papier gebruik ik het mangapapier van Clairefontaine. Het mangapapier heeft een mooi glansje en het is met 200 gram nog redelijk stevig. 



Bestempel je Gelliplate met de oxide inkt. Ik rol de inkt niet uit, omdat ik de structuur van het stempelkussen in de afdruk wel leuk vind.



Leg de bladeren uit de tuin op de inkt. Bedek met een vel papier en druk stevig aan. Rol even na met een brayer. 



Waar de bladeren op de Gelliplate lagen, komt er geen inkt op het papier, je krijgt zo een mooi silhouet afdruk.


Wat ik eigenlijk nog mooier vind, is de ghostprint, de 2de afdruk van de Gelliplate, nadat je de bladeren weg hebt gehaald. Op deze afdruk staan ook de nerven. Ik had de blaadjes al voor een proefje gebruikt en die inkt is nu ook zichtbaar op de ghostprint. 



Herhaal de sessie met de 2de kleur inkt. Leg de bladeren wel op een andere plek op de Gelliplate.



Maak weer een 1e afdruk.


En maak ook een 2de ghostprint. 


Gebruik een 3de kleur en herhaal de voorgaande stappen. Leg ook deze keer de bladeren op een andere plek op de Gelliplate.


Doordat je de bladeren iedere keer verplaatst, zie je kleur 1 en 2 door de openingen van de bladeren in afdruk 3. Ik vind dit altijd een leuk effect geven. 



Om de achtergrond nog een beetje interessanter te maken, gebruik ik wat achtergrondstempels in dezelfde kleuren als de inkt. 



Ik gebruik mijn achtergrond voor een art journalpagina. De afbeeldingen die ik hiervoor ga inkleuren met Copic Markers, zijn van Mischief Circus. 


Ik breng eerst een laagje E50 aan. omdat de hoofden best wel groot zijn, gebruik ik de beitelpunt om minder strepen te krijgen en de gehele oppervalkte snel te kleuren. 


Met de BV00 breng ik schaduw aan. 


Breng een laagje E00 aan over de gedeeltes waar de BV00 zit. 


En blend alle laagjes samen met de E0000.


Voor de ogen begin ik met B05.


Daarna breng ik op het donkerste gedeeltes de B06 aan. Voor het meest donkere gedeelte gebruik ik de B39.


De haren worden roze. Ik gebruik hiervoor de RV10. Gebruik deze kleur ook op de lippen.



Gebruik de RV13 voor wat meer schaduw in het haar en voor op de bovenlip.

Met RV14 maak ik de diepste schaduwen in het haar. Ook gebruik ik deze kleur voor de bovenlip. 


Om de wangetjes nog wat meer aan te zetten , breng ik een laagje RV21 aan. Gebruik dezelfde blauw kleuren voor de oogschaduw.


Bend de blauwe laagjes samen met de B10.
Voor de kroontjes gebruik je de Y13.


Werk de kroontjes verder uit met Y15 en Y17. 
Voor de roze stukjes en hartjes en de oogschaduw van het 2de meisje gebruik ik weer RV10, 13 en 14. 


Voor de jurkjes blijf ik dezelfde kleurtjes gebruiken, begin met een dun laagje RV10.


Breng een 2de laag aan met RV13.


En gebruik RV 14 voor de donkerste gedeeltes. 


Blend alle laagjes samen met de RV10.


Begin het geel met de Y13.


Breng diepte aan met Y15.


Gebruik voor de donkerste gedeeltes de Y17 en blend de laagjes samen met de Y13.


Start met de lichtste tint blauw, de B00.


Werk het blauw verder uit met de B02 en de B05.


Als donkerste kleur blauw neem ik de B06.



Ik werk alle kleding verder af door hier en daar nog een extra laagje kleur aan te brengen, zodat de kleuren wat voller worden. 


Als ik tevreden ben knip ik alle figuurtjes uit en plak ze op de achtergrond. 

Afbeeldingsresultaat voor molotow marker

Met de Molotov marker maak ik een border randje en schrijf ik een leuke quote (gevonden op het internet).



De art journalpagina ziet er uiteindelijk zo uit.

groetjes en tot de volgende keer
Miranda