donderdag 16 juli 2020

Kleurrijke Olifant Aquarel met Daniel Smith


Hallo allemaal,

Vandaag laat ik jullie zien hoe ik mijn olifanten aquarel gemaakt heb met Daniel Smith Aquarelverf. Ik gebruikte hiervoor 5 kleuren: Opera Pink, Rose of Aquamarine, Phthalo Blue, Phthalo Turquoise en Spring Green. Ik werkte op 30x40cm aquarelpapier zoals bij voorbeeld Schut Terschelling 300gr.


Het werk dat ik gemaakt heb is vooral experimenteel, ik heb gedaan wat mij logisch leek of prettig leek werken. Ik heb verder geen training gehad of scholing gevolgd. Ik vond het heel erg leuk om dit werk te maken en alle kleuren zo mooi in elkaar zien overlopen.
Ik heb gebruik gemaakt van een referentiefoto van Pixabay. Aan de hand van die foto heb ik mijn schets gemaakt. Tijdens het werken heb ik de foto vooral gebruikt om  na te gaan waar de schaduwen en hooglichten zich bevinden.
Als voorbereiding heb ik eerst van alle kleuren een “wash” gemaakt: heel weinig verfpigment in behoorlijk veel water.


Ik ben begonnen met het geven van kleur aan de lichtere gedeelten van het oor. Ik werk voornamelijk nat in nat omdat de kleuren dan zo mooi in elkaar overlopen. Maak eerst het gedeelte van het oor nat met een kwast water, daarna breng ik wat van de Spring Green wash aan op de plaatsen waar de kop het lichtst is.


Met de Phthalo Turquoise wash gaf ik de overige delen kleur.


Vervolgens maakte ik de schaduwen dieper van kleur door verf in de natte gedeelten te laten lopen

Met Rose of Ultramarine gaf ik kleur aan de nog witte gedeelten, eerst heel licht daarna wat feller van kleur. Door wat verf in de natte stukken te laten lopen vloeit alles mooi in elkaar over. Met Rose of Ultramarine heb ik ook de Turquoise schaduwen donkerder gemaakt, waardoor deze donkerpaars werden.
Als laatste liet ik nog een paar druppels opera pink in het nat vallen, deze is zo fel dat het er lekker uitspringt.



Het andere oor gaf ik op precies dezelfde manier kleur. Als je werk tussendoor te droog wordt, kan je dit met een natte kwast gewoon weer nat maken. De druppels Opera Pink zie je op deze foto goed.


Voor de benen gebruikte ik als eerste Phthalo Blue. Deze blauw is erg intens. Ik maakte eerst het gebied weer nat met een natte kwast en daarna liet ik de verf erin lopen.


Het lichtere gedeelte van het been gaf ik weer kleur met Spring Green


Ik besloot dat ik de strakke randen niet helemaal vond passen bij mijn losse werk en dat het waarschijnlijk interessanter was om wat verf buiten de randen te laten lopen. Ik nam mijn kleine waterspray (mister) en sprayde wat water langs de randen, de verf vloeit dan prachtig  uit.


Het andere been wordt wederom op dezelfde manier gekleurd, ook voegde ik weer wat druppels Opera Pink toe.


In de slurf bevinden zich wat dunne hooglichten en schaduw lijnen. Omdat ik het vrij ingewikkeld vind om hier omheen te schilderen heb ik hiervoor gebruik gemaakt van Maskeer vloeistof. Ik heb deze aangebracht met een dun kwastje. Wel gelijk daarna je kwastje schoonmaken anders kan je hem weggooien. De maskeervloeistof moet even een tijdje drogen, laat dit drogen aan de lucht, gebruik geen föhn of heattool anders krijg je het misschien niet meer van je papier af.
Terwijl de maskeervloeistof aan het drogen was heb ik een aantal schaduwen nog wat dieper gemaakt met Rose of Ultramarine. Aquarelverf droogt altijd weer wat lichter op dan je misschien verwacht.


Als de maskeervloeistof voldoende droog is kan je hier gewoon overheen met de aquarelverf. Ik gebruikte weer Spring Green voor de hooglichten langs de slurf, Phthalo Turquoise met Rose of Ultramarine voor de basiskleur en de schaduwen en wat Phthalo blue daar waar ik dacht dat dat wel mooi zo zijn, vooral op het midden van de slurf. Uiteraard liet ik ook hier weer wat druppels opera pink vallen.


Nu kan de maskeervloeistof er weer worden afgehaald, maar voordat dat zover is moet de slurf eerst goed gedroogd zijn anders kan je papier kapot gaan. Ik heb de kleine dunne streepjes weggehaald met de elektrische gum van Derwent, dat ging echt super goed, maar je kunt ze ook voorzichtig met je vinger of een gewone gum wegwrijven. Wrijven en gummen kan echt alleen op goed gedroogd papier, dus neem hier de tijd.


Als laatste is het tijd voor wat details. De randen van de witte stukjes die onder de maskeervloeistof vandaan kwamen vond ik wat te scherp. Ik heb ze wat minder heftig gemaakt door er wat gekleurde wash in te laten lopen, die had ik toch nog over.
Daarna heb ik wat detaillijntjes geschilderd en stiekem een beetje vals gespeeld bij het oog. Het oog was namelijk op mijn referentie foto helemaal zwart. Ik heb dat geprobeerd te benaderen in mijn aquarel maar het beviel me niet. De olifant zag er maar doods uit. Daarom heb ik stiekem met een Molotow one4all marker een paar hooglichtjes in de ogen gezet.
In de achtergrond maakte ik er nog wat vlekken en spetters bij, gewoon omdat het kan!
Dit was mijn blog voor deze maand. Hopelijk heb ik jullie geïnspireerd ook eens aan de slag te gaan met de mooie Daniel Smith kleuren. Tot volgende maand!


2 opmerkingen:

  1. Wow wat heb je dat mooi gedaan. Bedankt dat je hier de stappen laat zien. Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig. Hier houd ik van. Wat een mooie kleur combie. Compimenten

    BeantwoordenVerwijderen