Pagina's

zaterdag 28 maart 2020

Magnolia Moments



Goedemorgen lieve blogvolgers,

Ondanks alles wat er gebeurt blijven wij als team, hier op het blog en op alle andere manieren, jullie voorzien van creativiteit. Heerlijk om af en toe je hoofd even helemaal leeg te maken en je mee te laten voeren door je hobby!

Vandaag ben ik aan de slag gegaan met de nieuwe stempel lijn van Hobbycompleet de Duif. Deze lijn heet D-Lines en ik koos de set Magnolia Moments. 


Met de grootste bloem stempelde ik rondom een kader op Perfect Colouring Paper. 
Ik gebruikte hierbij wel masking paper zodat je de bloemen niet door elkaar heen stempelt, dat geeft zo'n zooi:-)


Met slecht 4 Copic Markers kleurde ik de bloemen in, de R20, R22, R24 en de B32
3 rood tinten en één blauwe, ik hoor je denke dat moet een typefout zijn!!!
Nee hoor, dat is het zeker niet.
Ik gebruikte de R32 om het rood wat meer diepte te geven. Normaal doe ik dat met een grijstint als ik de donkere kleurnummers niet in mijn bezit heb. Maar ik wil jullie laten zien dat je met veel meer tinten diepte aan je kleur kan geven.


Ik begin altijd met mijn lichtste kleur, deze keer dus de R20.
Vervolgens pak één tint donkerder, de R22 en werk weer terug naar R20.

Dan pak ik de donkerste tint van de R-reeks en dat is de R24.
Weer kleur ik maar een klein stukje in.


Via de R24 ga ik terug naar de R22 en als laatste weer de R20

 Het blaadje is nog niet helemaal van kleur voorzien, maar dat doe ik bewust niet! Ik wil dat de punten van de blaadjes het lichtst blijven.

Nu komt de vreemde eend in de bijt erbij, de B32. In bovenstaande foto kun je het blauw niet heel duidelijk zien, het wordt ook meer paars.
Maar dat is het in het echt wel goed te zien! Ik zal nog een foto hier onder plaatsten om dat iets beter te laten zien.

Over de B32 zet ik de R24 en je ziet meteen dat de kleur rood dieper wordt.

Image

Dit is de extra foto waarop je beter kunt zien dat ik de B32 heb aangebracht, het rood schijnt nu wat paarsig op!


Over de R24 breng ik nog een keer de R22 aan.


En eigenlijk als vanzelfsprekend sluit ik weer af met de R20
Nog altijd is niet het hele blaadje gevuld met kleur, ik had al snel in de gaten dat ik nog een laag wilde aanbrengen,


Na een derde laag inkt was ik wel tevreden met het kleurverloop en op deze manier ben ik alle bloemblaadjes gaan inkleuren. Als alle lagen inkt op zijn gedroogd wordt de kleur nog meer één.


Op de foto hier boven zie je van heel dichtbij het kleurverloop van de 4 markers. Mooi intens rood, met toch maar 4 kleuren!



Heel wat bloemblaadjes later is dit het eind resultaat, een soort raam omlijst met bloemen.

Ik wens jullie een fijn weekend toe en blijf allemaal gezond!


donderdag 26 maart 2020

dance with the waves

hallo lieve kleurvrienden,

voor vandaag heb ik een art journalpagina gemaakt met een afbeelding van Stéphanie Sybile Art. Deze leuke zeemeermin heb ik ingekleurd met Copic markers. 
Met behulp van de onderstaande foto's kun je het kleurproces volgen en zien welke kleurtjes ik allemaal heb gebruikt. 


Ik begin eigenlijk altijd met het inkleuren van de huid en de ogen. Als ik die verpest heb ik tenminste niet de rest voor noppes ingekleurd. Als het gezicht me niet bevalt, begin ik opnieuw. 

De eerste laag van de huid is E50. Voor de schaduw gebruikt ik BV00. 



Over de BV00 breng ik E00 aan, zodat een mooie warme huidskleur ontstaat. 


Daarna blend ik alle kleuren samen met behulp van E000. 
Als de kleuren te veel zijn opgelicht door het blenden, breng ik soms daarna nog wat E00 en BV00 aan.


Voor de blush gebruik ik de RV04 en blend deze uit met de RV02 en E000. 


Voor de ogen gebruik ik BG02, BG05 en BG07. 


 Ogen hebben eigenlijk nooit één kleur, om de ogen wat sprankelender te maken voeg ik nog wat YG23 toe (deze foto is niet helemaal scherp, maar je kunt gelukkig nog wel zien wat ik bedoel). 


De pupillen kleur ik in met in met een dunne Copic multiliner. De lichtvlekjes zijn aangebracht met een witte Molotov marker. 


Ik besluit de start in warme kleuren uit te werken. Ik begin met een laagje RV02, Y13 en YR12. 



De staart werk ik verder uit met RV09, RV06, RV04, RV02, YR18, YR16, YR15 en YR12. 
Om de overgang een beetje netjes te krijgen, breng ik meerdere lagen over elkaar heen en blend deze steeds samen met de lichtste kleuren (RV02 en YR12)


Voor de rest van de staart gebruik ik dezelfde kleurtjes, RV09, RV06, RV04, RV02, YR18, YR16, YR15 en YR12. Ik voeg echter ook nog geel toe om de overgang iets gemakkelijker te maken. Ik gebruik van de geel de Y13, Y18 en Y19. 


Voor het vinnetje op de staart gebruik ik YR18, YR16, YR15 en YR12.



Ik vind het altijd mooi om in een kleurenpalet van warme kleuren een koele kleur toe te voegen als accent. ik begin met BG09. 


Vanuit de BG09 werk ik het haar verder uit met BG07. 




Daarna gebruik ik BG04.


Als laatste blend ik de laagjes samen met de BG02. 



Voor het bloemetje gebruik ik YR12 enYR18. 



Werk verder uit met YR16 en YR15 en blend de laagjes dan weer samen met YR12. 


Voor de sterretjes gebruik ik Y13, Y15, Y18 en Y19. 


De hartjes en het koraal kleur ik in met RV02, RV04 en RV09. Uiteindelijk gebruik ik de hartjes niet maar teken ik die zelf in, in de achtergrond. Ik vond ze te pietepeuterig om uit te knippen. 


Ik knip de zeemeermin uit en plak haar op een leuk achtergrondje dat ik nog had liggen. De spreuk van C.A. Martine vond ik wel mooi passen bij de afbeelding.  

groetjes, blijf allemaal gezond en dan zie ik jullie weer in april



zondag 22 maart 2020

Copic otter

Hoi allemaal,

In deze vreemde en onzekere tijd kan het heerlijk zijn jezelf even te verliezen in je hobby. Ik heb ook echt even extra zitten genieten van het kleuren van deze super schattige otter die perfect past bij deze tijd van het jaar. Nog een beetje fris, dus een sjaal en het voorjaar voor de deur met een tulp.
Dit is een digitale stempel van Whimsy stamps, genaamd 'My significant otter'











Alle kleuren bouw ik in minimaal 2 lagen op. Dus van donker naar licht en dan nog een keer, totdat je tevreden bent met de blending van de tinten.
Ik denk dat de foto's voor zich spreken, maar schroom je niet om vragen te stellen.

Iedereen sterkte en succes met alles in deze tijd en hopelijk vindt iedereen wat rust in de hobby!



donderdag 19 maart 2020

Adelaar met Daniel Smith Watercolor

Hallo Colourstock fan's

Vandaag laat ik met een film zien 
hoe ik een adelaar schilder met 
Daniel Smith Watercolor.


Ik heb eerst met een potlood de adelaar getekend.

Dan heb ik het papier nat gemaakt en de verf aangebracht,
ik laat de verf dan verlopen,
jullie kunnen het in mijn film zien.

Tijdens de film laat ik de kleuren zien,
als jullie een kleurverandering zien en ik heb geen kleuren
opgeschreven dan betekent dat:
ik gebruik dezelfde kleuren maar heb ze anders gemengt.

Veel plezier bij het kijken.

 





 

 

Probeer ook eens die mooie verf uit,
in de hobbywinkels zijn setjes te koop
of koop samen met een paar vriendinnen een paar kleuren
en deel dat met elkaar.

Bedankt voor het kijken en een fijne dag.


 

maandag 16 maart 2020

Zwanen in Pastel

Hallo allemaal!
Deze maand laat ik jullie zien dat het met Pan Pastel en Derwent Pastelpotloden helemaal niet zo lastig is om een mooi sprekend werk te maken. 
Als referentie heb ik met toestemming een foto gebruikt van fotograaf Wilco Busstra. 


Gebruikte materialen:

PanPastel:
-          740.8 Burnt Sienna Tint
-          250.8 Diarylide Yellow
-          100.5 Titanium White
-          840.7 Paynes Grey Tint
-          780.5 Raw Umber
-          780.3 Raw Umber Shade
-          280.1 Orange Extra Dark
-          010 Colourless Blender

Derwent Pastel potloden:
-          Burnt Orange P090
-          Titanium White P720
-          Carbon BlackP710
-          Raw Umber P560
-          Brown Earth P550
-          Burnt Ochre P600


Ik werk op Pastelmat  van Clairefontaine. Dit papier heeft een fijne structuur waardoor je met veel lagen pastel op elkaar kunt werken.























Ik begin met het maken van een schets met de pastelpotloden van Derwent in de kleur Titanium White. 
Daarna ben ik begonnen bij de kop en heb ik de omlijning van de snavel gemaakt met Carbon Black, deze heb ik ingekleurd met Burnt Orange en wat highlights gegeven met Titanium White.
Beginnen met het zwart van de snavel kan een beetje riskant zijn in verband met het maken van vlekken wanneer straks de rest van het hoofd wordt ingekleurd met PanPastel. 
Ik deed het echter toch, omdat ik rechtshandig ben en de kop zich aan de linkerzijde van de tekening bevindt. Als ik eerst de kop en het lijf zou kleuren dan steunt mijn hand op de PanPastel. 
Dat kan ook weer vlekken gegeven. Oplossingen hiervoor zijn er uiteraard ook zoals het dragen van een handschoentje of het afdekken van het werk met een stuk keukenpapier. 
Ik probeer altijd gewoon zo links mogelijk te beginnen, dat voorkomt ook veel.















De ogen heb ik alleen met zwart omrand. De binnenzijde van het oog heb ik gekleurd met Brown Earth, daarna de pupil erin gezet met Carbon Black en wat highlights gemaakt met Titanium White.


Voordat ik de rest van de vogel kleur ga geven met PanPastel, maak ik eerst nog de spierwitte gedeeltes wit met pastelpotlood. Op deze manier ben ik er zeker van dat de highlights ook echt wit blijven.
Achteraf highlights aanbrengen wordt minder intens wit, hoewel dat bij dit werk mee zal vallen omdat er veelal gewerkt wordt met lichte kleuren.























Nu pakken we de PanPastel erbij.
De kop van de zwaan heb ik opgezet met Burnt Sienna tint. Ik gebruik hiervoor de rechthoekige Softtool, omdat je hiermee zo goed de buitenlijnen kan volgen en zo mooie strakke contouren kan maken. Werk van buiten naar binnen zodat de zwaan mooi “loskomt” van het papier.
Daarna heb ik wat gele tonen erin verwerkt met Diarylide Yellow Tint. In de kop heb ik verder nauwelijks meer wit verwerkt op de highlights na.
De kleuren zijn in de close-up foto’s wat minder goed te zien, de camera registreert ze dan niet helemaal goed maar in deze uitsnede zijn de gebruikte kleuren beter van elkaar te onderscheiden.


Het lijf geef ik kleur met eerst een dunne laag Panpastel Titanium White. Werk weer van de buitenranden naar het midden toe. Zorg dat daar waar wat schaduw valt, de laag PanPastel nog wat dunner is. De verdere afwerking van het lijf doe ik met pastelpotloden en een doezelaar.

Ik begin met het kleur geven van de schaduwen, ik gebruik hiervoor Raw Umber en vermeng deze aan de randen met de PanPastel door het gebruik van een doezelaar. Op deze manier ontstaan er mooie zachte schaduwen

Na de schaduw is het tijd voor de highlights Deze maak ik met Titanium White en maak ze wat zwakker aan de randen met de doezelaar

Om de schaduwen een klein beetje meer diepte te geven zet ik deze aan met Brown Earth, deze is net wat donkerder dan de Raw Umber.


Als laatste maakte ik wat verendetails met Raw Umber en bracht ik schaduw aan, aan de onderzijde van het lijf met Brown Earth en een klein beetje Carbon Black.


De reflectie in het water is gemaakt op dezelfde manier als het lijf. Omdat de reflectie wat donkerder is dan het lijf zelf heb ik een beetje meer Paynes Grey Tint gebruikt. 

Als laatste besloot ik het werk toch een beetje een achtergrond te geven om iets meer contrast toe te voegen aan het geheel. Ik vond alle bruintinten zo mooi geworden bij elkaar dat ik voor de achtergrond ook gekozen heb voor bruintinten: Raw Umber, Raw Umber Shade en Orange Extra Dark.
Ik ben begonnen met Raw Umber, ik maakte de onderzijde en de hoeken daarna extra donker met de Raw Umber Shade. Naar boven toe maakte ik het geheel lichter door maar heel weinig PanPastel op mijn spons te doen en met zachte bewegingen de pastel te blenden met het papier. Om de randen nog iets mooier te laten overlopen met de kleur van het papier heb ik de Colourless Blender gebruikt.
Tenslotte heb ik het Orange Extra dark wat vlekken aangebracht in de achtergrond.

Dit was hem dan, ik hoop dat jullie hem met plezier gelezen hebben en ben uiteraard heel nieuwsgierig naar het resultaat mochten jullie dit ook geprobeerd hebben.