Pagina's

dinsdag 28 juli 2020

Frankie - Stap voor stap uitleg kleuropbouw d.m.v. een video



Goedemorgen allemaal,

Op deze laatste dinsdag van juli ben ik aan de beurt voor wat creativiteit hier op het blog. 

Deze keer ben ik aan de slag gegaan met Frankie van Whimsy Stamps. Deze digi heb ik ingekleurd met Copic Markers. In een stap voor stap video laat ik jullie van elke kleur mijn opbouw zien.



De Copic Markers die ik heb gebruikt zijn:

Huid - YG97, YG95, YG93, YG91, YG11 en G20
Haren - N10, BV08, BV04, BV02 en BV00
Kleren - oranje YR09, YR18, YR16, YR15 en YR12
paars V28, V09, V06, V05 en V04
Schoenen - C8, C6, C4 en C2
Doodhoofdjes - W5, W3 en W1

Hier onder zie je 'Frankie' helemaal ingekleurd. 


Voor de haren gebruikte ik de 'flick' techniek. Hierbij houd je de marker wat rechter op en daardoor kun je heel mooi lijntjes zetten door de marker van je af te bewegen. Dit kun je met weinig druk doen, dan krijg je dunne en fijne lijntjes. Doe je dit met wat meer druk, dan worden de lijntjes iets dikker.

Op onderstaande foto kun je mooi zien hoe de lijntjes in elkaar overlopen.


Ik hoop dat door middel van de video jullie duidelijk is hoe ik bij elke kleur te werk ben gegaan,
Zijn er nog vragen, dan stel ze gerust. 

Ik wens jullie allemaal nog een hele fijne dinsdag toe en graag tot de volgende keer!


zondag 26 juli 2020

Forest Fairy

Soms is het lekker om alleen maar iets in te kleuren. Voor mij werkt dat vaak heel ontspannend. Vooral een kleurplaat in grijswaarden, dan hoef je niet eens over de schaduw na te denken.
De kleurplaat is van Christine Karron en heb ik ingekleurd met Copic Markers en wat Procolour kleurpotloden van Derwent. 



De eerste laag is met de E50.



Daarna breng ik de schaduw aan met BG01.


Daarna breng ik YG11 aan. 



Over de BG01/YG11 breng ik E00 aan.
Blend daarna de lagen samen met de E000. 



De eerste laag in de ogen is BG01.


Ik breng een schaduw aan met W3 en gebruik voor de wimpers en iris YG11. 


In breng ook nog B63 aan voor meer diepte. Op de lippen kleur ik V04.
De eerste kleurlaag in het haar is B66.


Werk het haar verder uit met B69. Op de lippen gebruik ik nog wat V05. 




Ik wil nog wat meer kleur in het gezicht en voeg daarom nog R21 toe aan de wangen en de neus. 
De tweede laag van het haar breng ik aan met B69.



Ik wil ook meer kleur in het haar en voeg V04, BG01 en YG11 toe. 


Blend de lagen in het haar samen met B63. 



Ik breng vast een dun laagje groen YG11 aan op de bladeren en de voor de bloempjes gebruik ik V04.



Ik breng ook al een tweede laag aan, bij de bloemen V06 en bij de bladeren YG13.



Als laatste breng ik nog een laagje V09 aan in de bloemen en B69 voor de schaduwen in het haar. 



Blend de laagjes uit. De bloemen met V04, het groen met YG11. 


De laagjes met Copic zijn nu klaar. 


Voor nog meer diepte gebruik de dezelfde tinten uit de Derwent Procolour kleurpotlodenset en breng hier accenten mee aan.  Als laatste gebruik ik nog een witte gelpen voor de accenten

fijne dag allemaal en tot de volgende maand





woensdag 22 juli 2020

Thanks a Ton

Hallo!

Het is alweer mijn beurt voor een tutorial.
Soms loopt het even niet geheel zoals je had gepland in het leven. 
Dat resulteert in mijn geval in een wat simpeler kaartje deze maand.
Maar..simpel betekent niet minder leuk, ik vind het zelf een hele leuke kaart geworden.
Ik heb gebruik gemaakt van mijn geliefde Copics voor de walvis (en een witte gel pen voor details) en de prachtige Derwent metallic watercolour paint pan set voor de achtergrond.





Dit is wat ze noemen een CAS kaart, Clean And Simple. Ik hou ervan! 
Fijne dag en tot de volgende keer.



zondag 19 juli 2020

Dark Lady met Copic's

Hallo Copicliefhebber's

 Vandaag ga ik weer met mijn Copic's aan de slag.


Ik heb hiervoor Ranger Gloss Paper gebruikt en 
de Copic kleuren voor de achtergrond :
RV04
RV06
B69
B79
verder heb ik Activator in een spuitje 
en in een waterbrushpen gedaan en
ik gebruik ook gewoon het sprayflesje.

Voor de dark lady heb ik deze nummer's gebruikt:
100
C10
C9
C8
C7
De silhouette van de vrouw 
heb ik eerst nog met de Masking Fluid van
Daniel Smith nagetekent want ik wilde een witte
zijkant hebben.

Ik heb er een film van gemaakt
en laat eerst zien hoe ik de vrouw opbouw
zodat jullie haar ook kunnen natekenen.





 

Ik zou het leuk vinden als jullie het ook eens gaan proberen. 

Hier nog het eindresultaat.

Ik heb nog met een witte Molotow  marker
highlight's gemaakt.


Tot volgende keer!

Liefs 

 


donderdag 16 juli 2020

Kleurrijke Olifant Aquarel met Daniel Smith


Hallo allemaal,

Vandaag laat ik jullie zien hoe ik mijn olifanten aquarel gemaakt heb met Daniel Smith Aquarelverf. Ik gebruikte hiervoor 5 kleuren: Opera Pink, Rose of Aquamarine, Phthalo Blue, Phthalo Turquoise en Spring Green. Ik werkte op 30x40cm aquarelpapier zoals bij voorbeeld Schut Terschelling 300gr.


Het werk dat ik gemaakt heb is vooral experimenteel, ik heb gedaan wat mij logisch leek of prettig leek werken. Ik heb verder geen training gehad of scholing gevolgd. Ik vond het heel erg leuk om dit werk te maken en alle kleuren zo mooi in elkaar zien overlopen.
Ik heb gebruik gemaakt van een referentiefoto van Pixabay. Aan de hand van die foto heb ik mijn schets gemaakt. Tijdens het werken heb ik de foto vooral gebruikt om  na te gaan waar de schaduwen en hooglichten zich bevinden.
Als voorbereiding heb ik eerst van alle kleuren een “wash” gemaakt: heel weinig verfpigment in behoorlijk veel water.


Ik ben begonnen met het geven van kleur aan de lichtere gedeelten van het oor. Ik werk voornamelijk nat in nat omdat de kleuren dan zo mooi in elkaar overlopen. Maak eerst het gedeelte van het oor nat met een kwast water, daarna breng ik wat van de Spring Green wash aan op de plaatsen waar de kop het lichtst is.


Met de Phthalo Turquoise wash gaf ik de overige delen kleur.


Vervolgens maakte ik de schaduwen dieper van kleur door verf in de natte gedeelten te laten lopen

Met Rose of Ultramarine gaf ik kleur aan de nog witte gedeelten, eerst heel licht daarna wat feller van kleur. Door wat verf in de natte stukken te laten lopen vloeit alles mooi in elkaar over. Met Rose of Ultramarine heb ik ook de Turquoise schaduwen donkerder gemaakt, waardoor deze donkerpaars werden.
Als laatste liet ik nog een paar druppels opera pink in het nat vallen, deze is zo fel dat het er lekker uitspringt.



Het andere oor gaf ik op precies dezelfde manier kleur. Als je werk tussendoor te droog wordt, kan je dit met een natte kwast gewoon weer nat maken. De druppels Opera Pink zie je op deze foto goed.


Voor de benen gebruikte ik als eerste Phthalo Blue. Deze blauw is erg intens. Ik maakte eerst het gebied weer nat met een natte kwast en daarna liet ik de verf erin lopen.


Het lichtere gedeelte van het been gaf ik weer kleur met Spring Green


Ik besloot dat ik de strakke randen niet helemaal vond passen bij mijn losse werk en dat het waarschijnlijk interessanter was om wat verf buiten de randen te laten lopen. Ik nam mijn kleine waterspray (mister) en sprayde wat water langs de randen, de verf vloeit dan prachtig  uit.


Het andere been wordt wederom op dezelfde manier gekleurd, ook voegde ik weer wat druppels Opera Pink toe.


In de slurf bevinden zich wat dunne hooglichten en schaduw lijnen. Omdat ik het vrij ingewikkeld vind om hier omheen te schilderen heb ik hiervoor gebruik gemaakt van Maskeer vloeistof. Ik heb deze aangebracht met een dun kwastje. Wel gelijk daarna je kwastje schoonmaken anders kan je hem weggooien. De maskeervloeistof moet even een tijdje drogen, laat dit drogen aan de lucht, gebruik geen föhn of heattool anders krijg je het misschien niet meer van je papier af.
Terwijl de maskeervloeistof aan het drogen was heb ik een aantal schaduwen nog wat dieper gemaakt met Rose of Ultramarine. Aquarelverf droogt altijd weer wat lichter op dan je misschien verwacht.


Als de maskeervloeistof voldoende droog is kan je hier gewoon overheen met de aquarelverf. Ik gebruikte weer Spring Green voor de hooglichten langs de slurf, Phthalo Turquoise met Rose of Ultramarine voor de basiskleur en de schaduwen en wat Phthalo blue daar waar ik dacht dat dat wel mooi zo zijn, vooral op het midden van de slurf. Uiteraard liet ik ook hier weer wat druppels opera pink vallen.


Nu kan de maskeervloeistof er weer worden afgehaald, maar voordat dat zover is moet de slurf eerst goed gedroogd zijn anders kan je papier kapot gaan. Ik heb de kleine dunne streepjes weggehaald met de elektrische gum van Derwent, dat ging echt super goed, maar je kunt ze ook voorzichtig met je vinger of een gewone gum wegwrijven. Wrijven en gummen kan echt alleen op goed gedroogd papier, dus neem hier de tijd.


Als laatste is het tijd voor wat details. De randen van de witte stukjes die onder de maskeervloeistof vandaan kwamen vond ik wat te scherp. Ik heb ze wat minder heftig gemaakt door er wat gekleurde wash in te laten lopen, die had ik toch nog over.
Daarna heb ik wat detaillijntjes geschilderd en stiekem een beetje vals gespeeld bij het oog. Het oog was namelijk op mijn referentie foto helemaal zwart. Ik heb dat geprobeerd te benaderen in mijn aquarel maar het beviel me niet. De olifant zag er maar doods uit. Daarom heb ik stiekem met een Molotow one4all marker een paar hooglichtjes in de ogen gezet.
In de achtergrond maakte ik er nog wat vlekken en spetters bij, gewoon omdat het kan!
Dit was mijn blog voor deze maand. Hopelijk heb ik jullie geïnspireerd ook eens aan de slag te gaan met de mooie Daniel Smith kleuren. Tot volgende maand!


maandag 13 juli 2020

Roodborstje in lightfast op pastelmat

Beste Bloglezers,  

 Vandaag werk ik met de Derwent lightfast kleurpotloden, ze zijn lichtecht en op oliebasis. Ik werk hier op Pastelmat van Clairefonteine.


Nadat ik de schets erop heb staan begin ik met de eerste laag. Ik breng de kleuren vrij grof aan. Omdat ik op antraciet kleur papier werk ga ik ook een ondergrond aanbrengen met wit voordat ik de kleur aanbrengt. Dit doe ik om de kleur helderder  te laten lijken.



Nadat ik voldoende lagen heb aangebracht blend ik dit door middel van terpentine ik gebruik citrus miniral spirit van Oudhollands. 



Hier gebruik ik een penseeltje voor zodat ik eigenlijk kan schilderen met de lightfast op pastelmat papier. Ik wrijf de pigmenten in het structuur van het papier.


Dan hebben we geduld nodig. We moeten wachten tot dat de terpentine vervlogen is voordat we verder kunnen.


Dan gaan we weer een laag met de lightfast opbouwen voor de details en om de contrasten te verhogen.


Zie hier de film hoe ik het heb gedaan.



 Tot de volgende keer
Julia