Pagina's

vrijdag 28 mei 2021

Er is niets wat voorgoed verdwijnt...


Goedemorgen allemaal,

Vandaag is het weer aan mij de eer een blogpost te plaatsten, met hopelijk, wat inspiratie voor jullie.

Ik was eerder deze maand aan de slag gegaan met een mooie bloem van My Favorite Things - Beautiful Bloom. Misschien heb je die wel op de Facebook groep voorbij zien komen! Ik vond het zo leuk om te doen, dat ik besloot er nog één te maken. Maar dan wel in een andere kleur.


Ik koos deze keer voor bovenstaande kleuren.

Ik laat zien hoe ik een deel van de bloem heb ingekleurd. Ik doe nooit alle bloemblaadjes 
in één keer, maar werk graag in stapjes. Ik stempel en kleur trouwens bijna altijd op het Perfect Colouring Paper. Soms ga ik vreemd en kleur ik op een ander merk, maar het PCP is favoriet bij mij.


Ik ben begonnen met de lichtste kleur, de YR20. En heb ongeveer
twee derde van de blaadjes ingekleurd. 


Daarna heb ik een klein stukje gedaan met de R08. Ga niet meteen te ver, je kunt altijd bij een tweede laag  nog iets verder gaan.

De volgende rood tint is dan de R17.
Daarmee ben ik maar een klein stukje verder gegaan zoals je op de foto kunt zien.


De laatste rood tint de R05. Nu is het bloemblaadje nog net niet voor de helft ingekleurd.


Daarna ben ik overgestapt op de YR tinten. Als eerste pakte ik de YR15.
Ik ben nu halverwege het bloemblaadje met inkleuren.


De volgende Copic Marker is de YR12. Je gaat nu al mooi over van het rood naar het oranje rood.


Als één na laatste gebruik ik de YR21. Laat wel een ruim stuk over voor de lichtste tint. 


En als allerlaatste de YR20, hiermee ben ik ook mee begonnen. 

Vaak herhaal ik dan alle stappen nog een keer om een mooiere verloop in de kleuren te krijgen, maar in dit geval vond ik het niet nodig!


Toen ik beide bloemen had ingekleurd heb ik heb het papier bijgesneden op 8.5 bij 19 centimeter.


Hier zie je goed hoe mooi de kleuren in elkaar overlopen. Deze combinatie ga ik zeker noteren en nog een keer gebruiken. 


Ik koos voor de tekst: Er is niets wat voorgoed verdwijnt als men de herinnering bewaart! 
Ik heb de test gestempeld met VersaMark inkt en daar goudkleurige embossing poeder op gestrooid en verhit.

Deze kaart heb ik speciaal voor mijn moeder gemaakt en ze weet zelf wel waarom.

Ik wens jullie allemaal een hele fijne vrijdag toe en een leuk weekend. Volgens mij zou het redelijk weer worden, dus geniet ervan!




 

woensdag 26 mei 2021

Kleurplaat Emmanuelle Colin

 Ik vind het erg leuk om zelf te tekenen, maar soms vind ik het ook leuk om mooie tekeningen van anderen in te kleuren, zoals bijvoorbeeld een kleurplaat van Emmanuelle Colin (boek 3).

Voor het inkleuren heb ik gebruik gemaakt van Daniël Smith watercolors en Derwent Procolours en Derwent Lightfast. 

Ik begin met een laagje aquarelverf. Werken met kleurpotloden is een tijdrovend karweitje. Dit is op zich niet erg, maar door eerst een laagje aquarelverf aan te brengen, heb je gelijk een goede dunne basislaag om verder te gaan. 

Voor de huidskleur heb ik gebruik gemaakt van Oud Holland aquarelverf flesh tint gemengd met French Ochre van Daniël Smith (DS).  

Voor de schaduw gebruik ik een mengsel van shadowviolet en amethyst genuine (DS). 


Voor de viooltjes gebruik ik een mengel van de Oud Holland flesh tint en en opera pink (DS). En voor het groen green apatite genuine (DS).


Het haar krijgt een laagje cobalt violet (DS).


Na de 1e laag ga ik verder met de kleurpotloden. Ik gebruik Derwent Lightfast (LF) en Procolours (P). Ik begin met een dun laagje wild lavender (LF). 


Daarna breng ik een laagje yellow ochre aan (LF). 


Op de wangen breng ik een dunne laag pink madder lake (P) aan. Daarna blend ik alle laagjes samen met flesh pink (P). Voor de ogen gebruik ik grass green 70% en grass green (LF).


Het haar werk ik nu verder uit met deep rose (LF). Ik gebruik deze kleur vooral in de schaduw.


De rest van het haar werk ik op dezelfde manier uit. 


Vervolgens breng ik nog een laagje aan met cerise pink (P). 


Om nog wat meer contrast te krijgen, breng ik nightshade (LF) aan. Vooral in de schaduwen van het haar. 


Op dit punt vind ik de schaduw in het gezicht niet donker genoeg en ik besluit om de nightshade (LF) extra aan te brengen. Het gezicht komt voor mijn gevoel meer tot leven. 


Nu zijn de viooltjes aan de beurt. Ik gebruik voor de donkerste gedeeltes de deep rose en de magenta (LF). 


In het hartje zit een beetje yellow en dark orange (LF). De rest van de bloem kleur ik in met pink madder lake (P). Ik maak nu ook de pupillen, wimpers en wenkbrauwen donkerder met black (LF). Hierdoor gaan de ogen meer spreken.


De schaduwen zijn al in de kleurplaat aangebracht, maar ik verdiep deze door wat extra Mars violet en taupe (LF) aan te brengen.


De rest van de viooltjes kleur ik op dezelfde manier in. Op het einde voeg voor de diepste schaduw nog een beetje nightshade (LF) toe. 


Als laatste zijn de blaadjes aan de beurt. Hiervoor gebruik ik forest, grass green 70% (LF) en moss green (P). 


En dit is het eindresultaat. 


Tot de volgende keer 

Groetjes 
Miranda





zaterdag 22 mei 2021

Wat anders dan anders

 Hallo allemaal!


Ik dacht ik doe deze maand eens iets anders. Deze houten schijfjes had ik eigenlijk gekocht om op de schilderen met verf, maar ik dacht, laat ik het eens met copics proberen.

Waarschijnlijk werkt het beter als je het eerst zou bewerken, want nu liep het nogal makkelijk uit. Daardoor kon ik ook niet de laagjes aanbrengen die ik zou willen, maar voor een eerste probeersel vind ik het toch leuk geworden en heb ik besloten dit met jullie te delen.

De stempel is van Purple Onion Designs / Stacey Yacula. 









Dus, niet mijn beste werk, maar in elk geval eens iets anders. Volgende keer met verf proberen. Hopelijk inspireert het om eens iets anders te proberen. 
Tot de volgende keer!





woensdag 19 mei 2021

Poppy met Daniel Smith

 Hallo allemaal 

Vandaag ga ik met Daniel Smith aan de slag 

en maak weer mijn lievelingsbloemen.

Op het moment bloeien ze ook weer zo mooi!


 

Als eerste maak ik een lichte schets van de bloem.

Dan maak ik mijn papier lekker nat,

en breng dan eerst Carmine aan en laat dat lekker vloeien.

Hetzelfde doe ik met Green Gold.

Dan spuit ik het nog eens nat en hou mijn papier scheef zodat het verloopt.

Ik neem dan Anthraquinoid Scarlet en verdeel dat een beetje om de bloem heen en laat dat ook samen vloeien.

Ik maak er ook weer lekker spetter's op,

dat krijg je door het goed met pigment gevulde penseel 

op je vinger te slaan. 

 

Ik heb er een filmpje van gemaakt,

het is gewoon makkelijker om te zien.


Deze kleuren heb ik gebruikt:

Carmine

Anthraquionid Scarlet

Green Gold

Chromium Green Oxide

Green Apatite Genuine

Under Sea Green

Deep Sap Green

Van Dyck Brown

Ik heb een beetje veel kleuren groen gebruikt,

eigenlijk is een lichte en een donkere groen genoeg.


 
 

Zo ziet het eruit als het droog is.
 
 
Meestal maak ik met een 
Copic Multiliner nog zwarte lijntjes in mijn schets,
maar deze bloem heeft dat helemaal niet nodig.

Ik zou zeggen probeer het eens uit,
is echt leuk om te doen!
 
 Ik wens jullie een fijne dag en tot volgende keer!



 

zondag 16 mei 2021

Zonsondergang in Pastel

Hallo Allemaal!

In mijn blog laat ik dit keer zien hoe ik deze zonderondergang heb opgebouwd met PanPastel en Derwent Pastelpotloden. Dit werk is oprecht wel een van de moeilijkste die ik tot nu toe gemaakt heb. Er zitten zoveel details in, dat ik er maanden mee bezig geweest ben om deze af te krijgen. Heb hem dan ook zeer regelmatig aan de kant gelegd omdat ik er geen zin meer in had, of omdat andere projecten even voorrang kregen. Super trots ben ik dan ook dat ik hem uiteindelijk heb afgemaakt. Hij heeft een mooi plekje hier in huis gekregen.

Ik heb het eindresultaat al wel eens laten zien op de Colourstock Facebook Groep. Ik besloot er toch een Blog over te schrijven. In dit bericht probeer ik jullie een kijkje te geven in het proces van dit werk. Een stap voor stap bericht zal het echter niet zijn omdat er veel te veel details in zitten. Ik hoop desalniettemin dat het jullie wat inzicht geeft in hoe een werk als dit opgebouwd kan worden.



Ik ben begonnen met het opzetten van een schets. Ik heb hiervoor een foto van Pixabay getraceerd met PanPastel. De ondergrond is Pastelmat papier Antraciet in het formaat 30x40. Een groot werk dus.


Als eerst ben ik begonnen met het kleuren van de lucht. Ik gebruik hiervoor de rechthoekige Soffttools. Ik gebruik deze het vaakst omdat je hier ook goed strakke lijnen mee kunt wegzetten. In de lucht zitten veel kleuren waaronder Orange, Ultramarine Extra Dark, Red Iron Oxide, Yellow Ochre en Turquoise Extra Dark


Ik ben niet heel gestructureerd te werk gegaan. In bovenstaande foto heb ik wat donkere gebieden aangegeven met Red Iron Oxide extra dark, terwijl ik eerder gewoon eerst de hele linkerkant aan het doen was. Met zoveel te doen en te zien is het soms voor mij gewoon lastig kiezen waar te beginnen. Soms moet je dus gewoon maar beginnen en zien hoe het loopt.
Ik heb hier ook de horizon alvast wat kleur gegeven met Orange, Orange Shade en Hasa Yellow



Ik ben vooral begonnen om belangrijke details in de lucht aan te geven, dus de kleine wolkjes, de highlights etc. Daarna ben ik deze gaan verbinden met elkaar door de kleuren in elkaar te blenden, meer details erin te brengen en de achtergrond te kleuren.


De kleinere highlights, schaduwen etc bracht ik aan met Derwent Pastelpotloden. Veelal gewoon met wit en zwart, maar ook met Burnt Carmine, Indigo en Licht geel.



Daarna ben ik begonnen aan het strand. Hier heb ik nagenoeg dezelfde kleuren gebruikt aangevuld met wat Raw Umber. Door de kleuren te mengen krijg je toch andere kleurnuances. Het mooie van Pastel op Pastelmat is dat je gewoon meer lagen kunt aanbrengen op het moment dat het resultaat niet is wat je had gehoopt. Je kunt gebieden redelijk eenvoudig donkerder en lichter maken.
Kleuren mengen doe ik dan ook gewoon op het papier. Door dunne lagen over elkaar aan te brengen en kleuren goed in elkaar over te laten lopen mengt de pastel zich vanzelf.


Ook de zee begon ik met Pan Pastel. Dit was wel wat lastiger omdat je door het vegen heel snel details kwijt raakt.


Met Pastelpotloden ben ik de rest van de invulling gaan doen. Ik heb daarbij heel goed gekeken naar de referentiefoto om de kleuren en vormen zo goed mogelijk na te maken.


De schuimkraagjes in het water en de opspattende gedeelten waren best lastig omdat ze ondanks het grote formaat van het werk, toch nog best klein waren. Met wit pastelpotlood en een doezlaar heb ik deze in verschillende lagen aangebracht. Ik doezelde (vervaagde) daarbij steeds de randen om de overgangen mooi te laten overlopen.


Uiteindelijk na veel bloed, zweet en nog net geen tranen is het werk dan af. Direct ingelijst om het te beschermen. Hij pronkt hier nu in de woonkamer. Dit was een hele klus maar echt wel een uitdaging om een keer te doen. Uiteraard had hij ook eenvoudiger gekund door niet alle kleine details weer te geven, maar dat maakte het voor mij juist een uitdaging.

Bedankt voor het lezen!

Ilse