vrijdag 13 september 2019

Groene bladeren met de Lightfast

Beste Bloglezers,  

 Vandaag werk ik met de Derwent lightfast kleurpotloden, ze zijn lichtecht en op oliebasis. Ik werk hier op Schut  artist drawing papier, prima om met kleurpotlood op te werken. Ik begin met grafietpotlood om de bladeren te tekenen ik werk vanaf foto. Deze foto heb ik zelf gemaakt van de Wilde Wingerd in mijn tuin.



Nadat ik de schets erop heb staan begin ik met de eerste laag, ik breng voorzichtig kleuren aan. Let op dat je niet te donker gaat want je kunt beter lagen over elkaar heen zetten dan te donker beginnen.


Ik gebruik hier de kleuren Banana, Gras Green 70%, foliage en Mid Ultramarine. Nadat ik de eerste lagen heb aangebracht, geef ik met een mineralen spirit van oud hollands een wassing. Het oplosmiddel van kleurpotloden is terpentine. Met een penseel meng ik de pigmenten van het potlood in het papier. 


Dan herhaald ik het proces. Dus weer kleur aanbrengen en uitwassen.





Om schaduw te creëren ga ik niet met donker groen werken maar met een schaduw tint die ik vaak gebruikt. De kleur Heather. Deze grijs lila kleur kun je over vele tinten plaatsen zonder dat die erg aanwezig is.


 De lichte nerven van het blad geef ik aan met een witte helpen om daarna met geel erover heen te gaan.



Nu begin ik aan de achtergrond ik gebruik daar voor de kleuren: Racing Green, Foliage, Grass Green 70%, Banana, Burnt Sienna en als laatste Blue Violet. Ik breng dunne lagen in de achtergrond aan en kijk goed wat ik zie.


Als ik vind dat het er goed op sta was ik dit uit met mineralen spirit van oud hollands. Ik geef het een wassing net zoals ik dat deed met de bladeren. 


In de video laat ik zien hoe de zachte pigmenten van de Derwent Lightfast oplossen en ik als het ware schilder met de pigmenten.


Nadat de mineralen spirit van oud hollands is vervlogen kan je verder gaan met lagen opbouwen. Ik heb nog een laatste laag aangebracht met blue violet om nog net dat extra contrast te geven.


Zie hier het eind resultaat een Wilde Wingerd gekleurd met de Derwent Lightfast.




 Tot de volgende keer
Julia    







Geen opmerkingen:

Een reactie posten