zaterdag 26 december 2020

Mixed media girl met van alles wat

Voor de post van vandaag wilde ik eigenlijk opschrijven dat ik zo’n beetje alles heb gebruikt wat er al op tafel lag, maar dat is niet helemaal waar. Hoewel mijn eettafel vaak wel vol staat met allerlei materialen waar ik al mee aan de slag ben, heb ik voor deze post toch nog wel wat uit de kast gerukt. Maar laten we beginnen bij het begin.....


Als eerste maak ik een schets op stevig aquarelpapier, bijv het blauwe block van Schut. Met enkele hulplijnen teken ik een gezichtje. 



Ik blijf schetsen totdat ik het gezichtje leuk vind. Probeer gummen wel tot een minimum te beperken omdat je papier beschadigt als je teveel gumt. Gum de hulplijnen en de foute lijntjes pas op het laatste weg. 


Als laatste schets ik nog een paar snelle bloemen.


Als eerste breng ik een laagje aquarelverf van oud-holland aan, fleshtint. Laat de laag daarna drogen. 


Terwijl de huid droogt, begin ik vast aan de bloemen. Ik gebruik va Daniel Smith (DS) opera pink en permanent yellow deep. Ik breng een vluchtige dunne laag aan en besteed nog geen aandacht aan diepte en lichtval. Ik breng wel alvast een beetje van het geel aan in het gezicht. Het werkt altijd mooi om gebruikte kleuren van voorwerpen in bijv de schaduw van het gezicht terug te laten komen. 


De andere bloemen werk ik uit met DS quinacridone magenta en carbazole violet. Ik gebruik deze kleuren ook weer om schaduw aan te brengen in het gezicht. Als de kleuren nog nat zijn komen ze pittiger over dan na drogen, dan worden ze wat fletser. Bij een aquarel moet je daarom wat vaker een kleur een tweede , derde of vierde laag geven om een diepe kleur te maken. 


Voor het haar gebruik ik DS carbazole violet, mayan dark blue en prussian grey. Prussian grey is een groene tint, maar ik een geweldige kleur om mee te mengen. Het is een prachtige diepe kleur voor schaduwen. Voor de bloemblaadjes gebruik ik amazonite genuine. De prussian grey breng ik ook weer aan in het gezicht als schaduw. 


Voor de achtergrond gebruik ik weer DS opera pink en prussian grey. Met de mengkleur van deze twee maak ik ook wat spetters op papier. Spetters geven altijd een leuk extraatje aan je achtergrond vind ik.


Ik ga nu weer verder met de bloemen en breng een 2de laag aan. Hiervoor gebruik ik opera pink, quinacridone magenta, permanent yellow deep en carbazole violet. Voor de zwarte elementen in de tekening gebruik ik zwarte molotow paintmarker en line markers. De kleine witte bloempjes maak ik weer wit met een witte paintmarker.


Met een dunne zwarte line maker van Derwent breng ik wat accenten aan in de ogen en de bloemen en laat ik de sprietjes die tussen de bloemen steken eruit springen. 


Nu ga ik nogmaals met de bloemen aan de slag en het haar. Hiervoor gebruik ik een heleboel verschillende materialen. Alle materialen hebben hun eigen unieke eigenschappen, voor transparantie gebruik bijv aquamarkers en om iets te accentueren gebruik ik paintmarkers of line makers. 


Het eindresultaat.

 

De volgende materialen gebruik ik om dit mixed media meisje af te maken  :
Molotow aqua twin no. 008 en 016
Molotow aqua color brush fuchsia, light orange en violet
Derwent line painter minted, clockwork and white
Derwent line makers black (0,2-0,5-0,8), purple (0,3), pink (0,3) en green (0,3)

Ik wens iedereen een gezond en creatief 2021 en tot volgend jaar
Groetjes 
Miranda








 

1 opmerking: