woensdag 1 oktober 2014

Autumn

Hallo allemaal,

Deze keer wil ik jullie een herfst canvas laten zien wat ik bewerkt heb met Panpastel en tissue paper.


Dit is het eindresultaat en ik zal jullie stap voor stap laten zien hoe en wat ik allemaal gedaan heb.


Allereerst neem je een canvas. Ik heb hier ongeveer een A4 maat gebruikt. Dan neem je een stuk vloeipapier of wat je ook kan gebruiken is het papier wat je wel een in een schoendoos hebt zitten, ook is het mogelijk om gewoon tissue`s te gebruiken of zelfs keukenrol ( zonder printjes ). Maar zelf vind ik het tissue papier het fijnste. Hier heb ik een grote prop van gemaakt. Gesso klaar gezet en een kwast.


Het canvas voorzie je eerst van een laag gesso en drapeer daar je papier in. Dit doe je niet mooi glad maar zoals op de foto hierboven...lekker rommelig ;) 


Heb je het canvas beplakt dan ga je er nogmaals met gesso overheen, Zo plakt alles goed vast en krijg je een ondergrond waar je strakt goed op kan werken.


Als je tijd en geduld hebt kun je alles lekker aan de lucht laten drogen en de volgde dag weer verder gaan...maar ik heb daar niet echt het geduld voor en ga er dus met de  heattool overheen totdat alles goed droog is ! Dit is echt noodzakelijk anders heb je straks de gesso aan je panpastel zitten.


Is alles echt helemaal goed droog dan neem je het kleinste sponsje, die erg veel lijkt op een oogschaduw sponsje maar het verschil hiervan is, is dat de panpastel sponsjes van een hele andere kwaliteit en materiaal zijn dan de  make - up sponsjes en dus veel beter hun werk doen met panpastel. Teken nu een herfstblad. Dit kun je uit de hand doen maar je kan er ook eerst een tekenen op papier of een uit printen die je op internet hebt gevonden.


Dit blad heb ik getekend en uitgeknipt. Daarna ben ik met de pearl black panpastel - fine langs de randjes gaan tekenen. 


Als je helemaal rond bent geweest haal je de uitgeknipte tekening weg. Nu kun je hem gaan inkleuren.


Inkleuren heb ik met de tools gedaan. Dit is een panpastel sponsje aan een stokje wat makkelijk in de hand ligt en waar je de panpastel netjes mee kan aanbrengen. Ik ben begonnen met diverse kleurtjes groen her en der op het blad te wrijven. Daarna heb ik er wat oranje en gele tinten op los gelaten. Net zo lang tot dat ik dacht...ja...deze kleur is naar mijn zin.


Toen het blad de kleur had die ik mooi vond heb ik hem nog voorzien van wat nerven. Dit heb ik weer met het kleinste sponsje gedaan. ( dat make-up look-a- like sponsje )  Toen kwam het blauw aan bod en hiervan ben ik dus vergeten een foto van te maken...maar op de onderste is het wel te zien wat ik bedoel. Ik heb weer het kleinste sponsje gepakt en nu met de blauwe tinten dicht om het herfstblad getekend. Eerst alles met de lichte kleur en daarna steeds donkerder. Ik ben dus elke x een tintje donkerder panpastel gaan gebruiken vanaf de zwarte rand, lichtes naar buiten toe.

NU HEB IK HEM GEFIXEERD !


Wat ik nog een beetje miste was wat glans. Na het fixeren heb ik de metallic kleurtjes voor de dag gehaald en ben daar ook weer her en der mee over het blad gegaan. Niet alles maar een aantal plekken heb ik voorzien van de metallics.

NU WEER FIXEREN !


Als allerlaatste heb ik het nog voorzien van een tekst. In dit geval de tekst "AUTUMN"  oftewel herfst.

En dit zijn de gebruikte panpastel kleuren:

  
 


Zo..dit was een lange post en ik hoop dat het duidelijk is. In elk geval was het erg leuk om te maken en hij staat gezellig in mijn kamer met wat herfst spulletjes erbij...gezellig..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten