zondag 1 februari 2015

Sierballen

Hallo allemaal,

Vandaag weer een tutorial van mij.
Dit keer ben ik aan de slag gegaan met piepschuim balletjes.
Ooit zag ik ergens in een winkel een schaal met leuke ballen erin.
Later kwam ik in een hobbywinkel de piepschuim ballen tegen.
Toen ging bij mij het lichtje branden om zelf van die versierde ballen te maken.
En wel samen met PanPastels...Hoe?  Dat leg ik je uit;


Allereerst heb ik met de spuitgesso de ballen ingespoten om de zuigkracht te verminderen. Zodat alles er beter op blijft plakken.Dit kan je natuurlijk ook met gesso 
uit een pot doen...maar dit was hiervoor wel handig. Ik heb de ballen op een sateprikker
geprikt waarna ik ze in een stuk schuim kon laten drogen.


Ik hbe diverse kantjes en touwtjes verzameld en ook een doosje 
spelden zonder gekleurde kop. 


Met de spelden heb ik de bollen voorzien van diverse stroken band, kant en touw.


Toen ik hem helemaal beplakt ,heb ik ze weer voorzien van gesso.
Omdat ik er een wat steen achtig effect aan wil geven heb  ik ze dit keer niet
met de spuitgesso gedaan. Dat vond ik te glad worden, Dus gewoon met 
een kwast uit een pot erop gestampt ;)


Ik had twee grote ballen en drie kleintjes gekocht.
Dit zijn de kleintjes. 1 ervan heeft een strikje van stevig touw.

Toen ze goed droog waren heb ik ze voorzien van diverse kleuren grijze PanPastel.
Dit heb ik gedaan met een ovale spons en mijn vingers ;)
Dit is nogal een stoffig werkje en ben totaal vergeten om hier een foto van te maken.
Maar als je ze op kleur hebt, dit kan natuurlijk in veel kleuren, dan moet je ze
even flink fixeren. Daarna heb ik ze in een schaal gelegd met nog wat andere
decoraties erbij. Draai er haakjes in en verbind ze met elkaar.


Het lijkt nu net of ze van steen zijn.
Ik denk dat ik er nog een paar bij ga maken en dan in een mooie schaal ga leggen ;)

De kleuren grijs die ik voor deze ballen heb gebruikt zijn:
820.3 - Natutral grey shade
840.3 - Payenes Grey
820.5 - Neutral grey

(LET OP: Spuitgesso kun je beste buiten gebruiken!!!!!)

4 opmerkingen:

  1. dat ziiet er super gaaf uit bedankt voor de tutorial
    Gr Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze mooi Janet, passen erg mooi in de steil van interieur van deze tijd, super

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow wat een gave ballen zijn dit, heel mooi Janet en bedankt voor de uitleg.
    Fijn weekend, liefs Ghea

    BeantwoordenVerwijderen