zaterdag 25 juni 2022

Derwent Chromaflow




 Derwent heeft een tijdje terug een nieuw kleurpotlood , de CHROMAFLOW, uitgebracht en sinds deze week is dit kleurpotlood ook verkrijgbaar in Nederland. Chromaflow heeft een prachtig kleuren palet. De textuur is romig en ze blenden gemakkelijk. De basis is was. De lichtechtheid is 60%. Dit houdt in dat als je een tekening maakt en die in de volle zon hangt de kleuren in de loop van de tijd zullen vervagen. Mijn werk zit voornamelijk in journals en mappen en komen niet in aanraking met het zonlicht. Dus de mindere lichtecht van dit potlood is voor mij zeker geen probleem. Mocht dit wel belangrijk zijn zou ik de Lightfast aanraden. 

Waarschijnlijk denk je wat zijn nu de verschillen met de andere Derwent potloden, hier  even de verschillen kort op een rijtje:

Procolour - de Procolour is een harder potlood en daardoor heel geschikt voor gedetailleerd werk. Je kunt ook heel veel laagjes over elkaar aanbrengen. 

Coloursoft - Coloursoft is ook een zacht potlood, maar minder romig dan  Chromaflow. Ook zijn de kleuren minder fel dan bij  Chromaflow. 

Lightfast - een zacht en romig kleurpotlood in 100 kleuren en allemaal lichtecht. De basis is op olie. Doordat de kleuren lichtecht moeten zijn mis ik wel een paar kleuren in de set, deze kan ik nu aanvullen met de Chromaflow. 

  Overigens zijn alle kleurpotlood soorten goed door elkaar te gebruiken.


Ik vind de Chromaflow een zeer prettig potlood en een mooie aanvulling op de bestaande collectie.

Voorbeeld inkleuren met Chromaflow:


De eerste laag breng ik aan met peach sand.


Daarna gebruik ik salmon.


Voor de schaduw breng ik wat pink heather aan, een lilachtige tint. 


Daarna blend ik de laagjes samen met peach sand, salmon en voor de wangen bright pink. Deze laatste kleur breng ik ook aan op de armen, benen en hals. Net om een beetje warmte aan de huid te geven. 


De eerste laag groen breng ik aan met pear.



Daarna breng ik grass green aan.


Daarna blend ik de laagjes samen met pear en breng voor meer diepte nog wat grass green en denim. 


Voor de geeloranje delen begin ik met mango. 


Daarna gebruik ik flame. 


Hoewel ik zelf geen spijkerbroeken draag, leek het me wel leuk om dit poppetje er eentje aan te geven. Ik begin met de kleur periwinkle. Ik breng deze kleur ook aan op de hoed en de kat. 


Meer diepte breng ik aan met deep sea. 


Inbreng nog een extra laag mango aan en begin daarna aan de paarse onderdelen. Hiervoor start ik met orchid.


Daarna breng ik  ultra pink aan. 


Daarna breng ik nog violet en lilac aan. 


Om de lagen nog meer te blenden, gebruik ik alle gebruikte kleuren nog een keer voor een extra laagje. Bij de blauw tinten voeg ik een extra laagje glacier blue toe, waardoor de kleuren nog beter blenden. Breng daarna de donkerste kleur nogmaals aan, omdat door het blenden de donkerste tint weer wat kan vervagen. 


Alle zwarte onderdelen kleur ik nogmaals in met een Derwent Line maker. Deze gebruik ik ook de border en de quote. Daarna ben ik wel tevreden met het resultaat. 

Groetjes en tot de volgende keer
Miranda


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten