donderdag 26 september 2019
zondag 22 september 2019
Do what makes you happy
Hallo lieve blogvolgers,
Do what makes you happy. De titel van deze post zouden we in het dagelijks leven wat meer toe moeten passen.
PanPastel daar word ik happy van.
Vandaar mijn creatie ermee. Deze pagina maakte ik in een van de nieuwe journals van Studio Light, Art by Marlene.
Deze prachtige bloem van PaperArtsy heb ik gestempeld op Schut papier Groen, 160 gram. Dit vind ik een fijn gewicht om uit te kunnen knippen.
Tip: heb ik recent op You Tube gezien maar kan het filmpje zo snel niet terug vinden.
Als je gaat embossen ga dan eerst met de colourless blender over je papier heen. Dan afdrukken met VersaMark en je embossingpoeder erop strooien.
Dit zorgt ervoor dat je de overtollige embossingpoeder gemakkelijk van je papier afvalt.
Het werkt net als de speciale kussentjes die je hiervoor kopen als een soort van resist.
Voor het wat grotere inkleurwerk heb ik geen penseeltjes gebruikt maar de tools van PanPastel. Dat gaat erg goed en je kunt wat meer kleur aanbrengen.
Ik gebruikte de kleurtjes 280.5 Orange en 430.5 Magenta
Om toch een beetje schaduw aan te brengen bracht ik over de Magenta nog wat van de 430.1 Magenta extra dark aan. Omdat ik de bloem uitknip hoef ik niet binnen de lijntjes te blijven met kleuren.
Over de Orange op een aantal plaatsen wat van de 380.5 Red Iron Oxide.
Daarna even goed fixeren met Ghiant Academy Fixative.
In het hart van de bloem 680.5 Bright Yellow Green.
In het hart van de bloem voor wat schaduw nog een tipje 220.1 Hansa Yellow Extra Dark.
Ik wil wat meer leven in de bloem daarom nog wat witte stipjes aangebracht met een Molotow marker.
In mijn Journal maakte ik een achtergrond met twee kleurtjes, De 680.5 Bright Yellow Green en 580.5 Turquoise. Achtergrondstempeltjes erop gezet met VersaMark en met wat inkt.
In eerdere tutorials, die ik geplaatst heb, kun je dit nog eens stap voor stap terug vinden hoe ik achtergronden maak met PanPastel.
Toen kreeg ik een gezellig telefoontje van mijn dochter en vergat ik de stap met de blaadjes te fotograferen. Echter dit heb ik exact hetzelfde gedaan als met de bloem. Met embossingpoeder, ingekleurd, uitgeknipt en opgeplakt.
Ik kleurde de blaadjes met 680.5 Bright Yellow Green en daarovereen met nog een ander tintje groen. Hiervoor nam ik een klein beetje 620.5 Phthalo Green.
Nog even wat leuke spetters over de achtergrond heen. Maakt het toch wat meer een geheel, vind ik.
Wat leuke washi tape erop als tekst, van Studio Light en nog wat accenten aangebracht met de Molotow one4all in neontintjes. Een beetje roze en een beetje oranje zodat ook de kleur van de bloem in de achtergrond terugkomt.
Zo zie je maar dat een hele creatie, zowel de achtergrond als de voorgrond met PanPastel kunt maken en je verder eigenlijk niet veel nodig hebt. Alhoewel het natuurlijk geweldig is om te kunnen combineren met je overige kleurmaterialen wil ik je laten zien dat het niet noodzakelijk is.
Wens jullie heel veel plezier toe met het maken van je eigen creaties en tot snel maar weer.
donderdag 19 september 2019
Wild sea met Daniel smith en Ara verf
Hallo Blogbezoekers
Voor dit blogbericht ben ik met Daniel Smith Watercolor
en met Ara acrylverf aan de slag gegaan.
Tijdens het bericht gebruik ik voor Daniel Smith de afkorting DS.
Ik wilde er een beetje mee experimenteren.
Ik gebruik een canvas, Ara titaanwit, Daniel Smith watercolorverf,
een spuitje, een spatel en een grote kwast.
Ik spuit de acrylverf direkt uit het flesje op het canvas.
Daarna neem ik de grote kwast en veeg het wild over het canvas,
laat rustig de struktuur en dikkere vegen zitten.
Dan heb ik een druppel DS Phthalo Blue op het canvas gedaan.
Met de spatel en met weinig druk veeg ik de druppel uit.
Daarna heb ik wat verf in het spuitje gedaan.
Dat wat ik wilde proberen ging niet
dus heb ik streepjes getrokken en gelijktijdig de verf eruit gespoten.
Ik heb dan ook wat fijne puntjes gezet.
Met de kwast heb ik weer op bepaalde plekken over de verf geveegt.
Op de spatel zaten nog verfrestjes en die heb ik op het canvas gedept.
Dan heb ik een druppel Hooker’s green op de spatel gedaan.
En dat ook op het Canvas gedept.
Met de spatel heb ik dat met lichte druk weer uitgeveegt.
Dan heb ik met het spuitje weer een streep getrokken met Phthalo Blue.
En ook met Hooker’s Green.
Dan heb ik die streepjes met de spatel van links naar recht uitgeveegt.
Dan heb ik nog een druppel Ara titaanwit op het canvas gedaan en uitgeveegt.
Op mijn palet heb ik een druppel Hooker’s Green gedaan en heb daar een rietje ingedrukt.
Met het rietje heb ik rondjes in de natte Ara verf gedrukt.
Een gedeelte daarvan veeg ik weer uit.
Zo heb ik het hele schilderij bewerkt, met streepjes maken, druppeltjes zetten en weer uitvegen, het ziet er nu zo uit.
Daarna heb ik mijn grote kwast en Cadmium Yellow Deep Hue genomen
en heb weer een paar vegen gemaakt.
Met de spatel heb ik weer wat verf weggekrast.
Dan heb ik op de rand van de spatel verf gedaan
En de spatel dan alleen lichtjes op het canvas gedrukt.
Nu ziet het er zo uit,
ik zie hier een onderwater wereld in dus ga ik daar verder op in.
Met een klein penseeltje ga ik weer met het geel, visjes maken.
Dan maak ik nog een oranje kleurtje met het Cadmium Yellow Deep Hue en Pyroll Red,
en geef daarmee nog wat schaduw aan de visjes.
En dit is mijn abstrakte onderwaterwereld met maar 4 kleuren Daniel Smith
en witte Ara acrylverf.
Leuk dat je bent wezen kijken, en tot volgende keer.
vrijdag 13 september 2019
Groene bladeren met de Lightfast
Beste Bloglezers,
Vandaag werk ik met de Derwent lightfast kleurpotloden, ze zijn lichtecht en op oliebasis. Ik werk hier op Schut artist drawing papier, prima om met kleurpotlood op te werken. Ik begin met grafietpotlood om de bladeren te tekenen ik werk vanaf foto. Deze foto heb ik zelf gemaakt van de Wilde Wingerd in mijn tuin.
Nadat ik de schets erop heb staan begin ik met de eerste laag, ik breng voorzichtig kleuren aan. Let op dat je niet te donker gaat want je kunt beter lagen over elkaar heen zetten dan te donker beginnen.
Ik gebruik hier de kleuren Banana, Gras Green 70%, foliage en Mid Ultramarine. Nadat ik de eerste lagen heb aangebracht, geef ik met een mineralen spirit van oud hollands een wassing. Het oplosmiddel van kleurpotloden is terpentine. Met een penseel meng ik de pigmenten van het potlood in het papier.
Dan herhaald ik het proces. Dus weer kleur aanbrengen en uitwassen.
De lichte nerven van het blad geef ik aan met een witte helpen om daarna met geel erover heen te gaan.
In de video laat ik zien hoe de zachte pigmenten van de Derwent Lightfast oplossen en ik als het ware schilder met de pigmenten.
Nadat de mineralen spirit van oud hollands is vervlogen kan je verder gaan met lagen opbouwen. Ik heb nog een laatste laag aangebracht met blue violet om nog net dat extra contrast te geven.
Zie hier het eind resultaat een Wilde Wingerd gekleurd met de Derwent Lightfast.
Om schaduw te creƫren ga ik niet met donker groen werken maar met een schaduw tint die ik vaak gebruikt. De kleur Heather. Deze grijs lila kleur kun je over vele tinten plaatsen zonder dat die erg aanwezig is.
Nu begin ik aan de achtergrond ik gebruik daar voor de kleuren: Racing Green, Foliage, Grass Green 70%, Banana, Burnt Sienna en als laatste Blue Violet. Ik breng dunne lagen in de achtergrond aan en kijk goed wat ik zie.
Als ik vind dat het er goed op sta was ik dit uit met mineralen spirit van oud hollands. Ik geef het een wassing net zoals ik dat deed met de bladeren.
In de video laat ik zien hoe de zachte pigmenten van de Derwent Lightfast oplossen en ik als het ware schilder met de pigmenten.
Nadat de mineralen spirit van oud hollands is vervlogen kan je verder gaan met lagen opbouwen. Ik heb nog een laatste laag aangebracht met blue violet om nog net dat extra contrast te geven.
Zie hier het eind resultaat een Wilde Wingerd gekleurd met de Derwent Lightfast.
Tot de volgende keer
Julia
Julia
Abonneren op:
Posts (Atom)