dinsdag 27 oktober 2015

techniek met de kleine ronde Gelli-Plate

De Gelli-Plate komt in vele soorten en maten en deze keer heb ik de ronde gebruikt. Ik vind bubbels in alle vormen en maten als stencil altijd al erg leuk, dus een ronde Gelli-Plate helemaal, zeker als deze ook nog zo snoezig klein is van formaat, ongeveer 10 cm.
 Wat hebben we nodig:
wat leuke kleurtjes Acrylverf, ik heb hier ARA gebruikt omdat het een hele mooie kwaliteit acrylverf is, die prettig werkt.
een kleine ronde Gelli-Plate
wat leuke tools, zoals die van Catalyst en wat stencils en andere leuke elementen

 Neem een klein beetje verf, echt niet te veel, want je afdruk wordt van teveel verf niet mooi.
Ik gebruik hier naast een kleur een beetje wit om de kleur lichter te maken. 

 Rol de verf goed uit met je verfrollertje , ook wel brayer genoemd.

 En nu begint het leuke werk. Hier heb ik met de Catalyst tool wat leuke streepjes in de verf getrokken.
De Catalyst tools zijn een soort spatels met allerlei vormpjes die je goed kunt gebruiken in de verf op je Gelli-Plate. Je kunt er allerlei extra leuke motiefjes mee maken, zonder je Gelli-Plate te beschadigen. 

 Naast de streepjes heb ik een paar vormpjes neergelegd (uitgesneden uit frosted sheets van Ranger). Je kunt de vormpjes even aandrukken en weghalen of laten liggen. Ik heb nu voor deze laatste optie gekozen.

 Omdat het een kleine Gelli-Plate is heb ik hem op een stempelblok gelegd, zodat ik de Gelli-Plate als een soort stempel kan gebruiken. Ik heb de afdruk dan ook gemaakt door de ronde Gelli-Plate af te drukken op het papier.

 Er ziet nu nog allemaal verf op de Gelli-Plate. Deze kan je prima gebruiken om nog een tweede afdruk te maken. Deze tweede afdruk vind ik vaak nog veel mooier dan de eerste afdruk.

 Hier zie je het resultaat van de tweede afdruk. De tweede afdruk wordt ook vaak ghost print genoemd.

 Herhaal het aanbrengen van de verf met de roller en leg een stencil op je vel papier. Druk hier nu je Gelli-Plate met verf doorheen.

 Dan krijg je het bovenstaande effect. Het leukste is om verschillende manier bij elkaar te gebruiken op een vel.


Onderstaand een aantal voorbeelden in verschillende kleurencombinaties waarbij ik allerlei verschillende afdrukjes heb gemaakt en die over elkaar heb afgedrukt. Je krijgt dan echt mooie en leuke resultaten.  Gebruik ook eens metallics tussen de andere kleuren, dat geeft een prachtig effect.
 ARA verf; neon pink, blood red lake, cadmium orange, lemon yellow azo, mettalic yellow light

 ARA verf: quinacridone purple, dioxazine violet purple, metallic magenta, gold

ARA verf: sap green lake extra, phthalo green blue shade, phthalo blue, lemon yellow azo





Een van deze achtergrondjes heb ik gehalveerd en een Lavinia kaart van gemaakt. 

wil je weer meer weten over de Gelli-Plate, kom dan langs op de Kreadoe. Je kunt mij Of Miranda Degenaars vinden bij Hobbycompleet de Duif voor een demo en een make & take, kan je de Gelli-Plate zelf even uitproberen. 

groetjes 



2 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan Miranda duidelijke uit leg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw Miranda wat een mooi resultaat. Fijn dat je het zo duidelijk uitlegt. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen