zaterdag 17 juni 2017

pastelpotlood en kleurpotlood

Ik heb deze keer zelf een poppetje getekend en ingekleurd met pastelpotlood en gewoon kleurpotlood. Ik heb deze keer op pastelmatpapier gewerkt. Dit is fijn papier waar het pastelpotlood goed op hecht. 


Ik ben begonnen met het maken van een schets. 
Omdat ik heerlijk in de tuin zat te werken op een zonnige dag, zijn de eerste foto's wat blauw. Dit kreeg ik helaas niet helemaal goed gecorrigeerd, maar gelukkig kan je de verschillende stadia van de tekening wel zien. 

Voor het maken van de schets heeft Derwent verschillende hardheden grafietpotloden in het assortiment. Ik werk graag met 2b, 3b of 4b. 


Nadat ik klaar ben met de schets, begin ik met een laag pastelpotlood in de kleur flesh. 
Daarna beng ik wat schaduw aan met violet oxide, een bruinlila tint, een superkleur voor schaduw. 


De 2 lagen meng ik met elkaar door het aanbrengen van een derde laag met  pale pink en vervolgens nog een laagje flesh. Ik blijf flesh en pale pink toevoegen totdat ik tevreden ben over de huidskleur. 



Voor de ogen breng ik eerst een laagje powder blue aan. Daarna werk ik het oog verder uit met cerulean blue, prussian blue en indigo blue. De schaduw op het oogwit breng ik aan met french grey light. 

De  lippen zijn gekleurd met een combinatie van red violet, lavender, soft violet en maroon. 


Voor de haren gebruik ik red violet, dioxazine violet en indigo blue. 

De overige elementen zijn gekleurd met zinc yellow, cadmium yellow, marigold, spectrum orange, raspberry, crimson, maroon, magenta, burgundy, lavender, red violet, dioxazine violet, indigo blue, cobalt blue, kingfischer blue, pea green, emerald green en ionian green.



Nu de basislaag met pastelpotlood gereed is, ga ik met coloursoft, artists en studio potloden aan de slag. Ik heb dezelfde tinten gebruikt als de pastelpotloden voor het aanbrengen van accenten en meer kleurdiepte. 



Als laatste heb ik nog Graphik Line Painters gebruikt om een beetje te doodlen. 

Bij het maken van deze tekening ben ik geïnspireerd door de kunstenares Romi Lerda, die werkt met allemaal leuke elementen in de haren van haar dames. 


6 opmerkingen:

  1. Wauw ik vind dit echt geweldig!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is geweldig mooi. Bedankt voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo deze is gaaf wat een talent heb je toch Mams

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super gaaf Miran en bedankt voor de inspiratie! Wat een gave dingen maakt die Romy Lerda en jij hebt toch helemaal je eigen stijl erin gelegd. Dat zet me weer aan om weer ' mijn gezichten' op te pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O ja, vergeet nog mijn vraag......kun je de liners over de pastellaag gebruiken? Of heb je eerst gefixeerd?

    BeantwoordenVerwijderen