donderdag 13 december 2018

DIY Gedecoreerde fotolijstjes



Hoi allemaal, vandaag mag ik, Heidi, jullie weer een leuk mixed media project laten zien. Vandaag heb ik er voor gekozen om jullie te laten zien hoe je dit home decor project kunt maken!

Ik ben begonnen met een paar fotolijstjes die er zo uit zien:



Stap 1:


Om te zorgen dat mijn latere lagen aan het fotolijstje hechten heb ik eerst twee laagjes witte gesso aangebracht met een kwast. Toen dat droog was heb ik wit tissue papier (maar je kunt ook het papier wat in schoendozen zit gebruiken) opgepropt tot een bal zodat er kreukels in komen en daarna heb ik hiervan stukjes afgescheurd en deze in verschillende laagjes op de lijstjes geplakt met gel medium en een kwast (de kwast moet je naderhand goed uitwassen want de gel medium werkt als lijm). Het mag allemaal best een beetje rommelig/gekreukeld vastgeplakt worden zodat er lekker veel structuur op de lijstjes komt. Dit kost even wat tijd maar is zeker de moeite waard om te doen!
Het tissue papier zorgt er voor dat de overgang van de randen van de lijstjes wat vloeiender wordt en dat er structuur op de lijstjes wordt aangebracht!

Stap 2:




Op een afzonderlijk stuk tissue papier ga ik nu met een Gelli Arts “GelliPlate“ en de kleuren Gelli Arts acryl verf “Kiwi“ en “Deep Jungle“ en met behulp van de ArtFoamies set “Leaf Geo“ een mono-print afdruk maken. Eigenlijk is het tissue papier wat je hier ziet niet het origineel waar ik mee begonnen ben. Mijn eerste exemplaar vind ik namelijk nooit echt leuk, te netjes en gecontroleerd. Het papier wat je hier zit is het papier waarmee ik de GelliPlate telkens schoon heb gemaakt en waarop ik later nog wat extra afdrukken met de ArtFoamies en de Gelli Arts acryl verf heb aangebracht! Meestal heb ik na ongeveer een half uur tot een uur de leukste mono-prints met de GelliPlate gemaakt, die gebruik ik voor mijn project wat ik in gedachten heb en met de rest doe ik dan iets anders.

Als de verf op het tissue papier droog is verkreukel ik dit papier ook, scheur het in stukjes en bevestig deze ook op het frame zoals ik eerder ook heb gedaan! Dit heb ik compleet laten drogen.

Stap 3:


Ook al zien de foto lijstjes er zo ook heel erg leuk uit, ik vond de groene kleur net iets te sterk en ik wilde ook graag wat goud toevoegen. Ik heb daarom met een droge kwast met heel weinig verf (dit heet de “dry-brushing techniek“) wat gouden accenten over de structuur van het tissue papier aangebracht en dat laten drogen. Als mijn gouden verf heb ik ARA acryl verf in de kleur “Goud Donker“ gekozen, dit is een mooie warme gouden kleur zonder te geel te zijn.
Daarna ben ik hier weer overheen gegaan met wat dry brushed witte gesso (op de meer gladde vlakken) en vervolgens heb ik met wat water dunner gemaakte gouden verf spetters aangebracht op de lijst.

Nadat dit had gedroogd zijn mijn lijstjes klaar om gevernist te worden.

Stap 4:


Vervolgens ga ik aan het werk om de decoratie voor op de lijstjes te maken: hier heb ik gekozen voor een stempel set met mooie bloemen en bladeren (SSS “Even More Spring Flowers“). Deze heb ik gestempeld met Memento “Tuxedo Black“ inkt op papier wat geschikt is voor Copic markers, zoals “Perfect Coloring Paper“. Het inkleuren was best wel wat werk, omdat het zoveel losse elementen zijn, maar ontzettend leuk om te doen! Met een witte gel pen heb ik later nog wat accenten aangebracht en vervolgens alle bloemen en bladeren uitgeknipt met een klein wit randje er om heen.

Ik heb de volgende kleuren Copic markers gebruikt:
- Rood: R0000, R20, R43, R29 en R39.
- Rose: V000, RV52, RV02, RV06, RV55 en RV17.
- Groen: G40, YG03, YG17 en G16.
- Andere kleuren: YR30, E17 en YR23.
 
Stap 5:




Ik wou ook graag nog wat andere elementen toevoegen en ik heb gekozen voor wat rietjes (van de supermarkt) in verschillende lengtes geknipt en eerst met witte gesso beschilderd en vervolgens met de goudkleurige ARA verf beschilderd die ik hiervoor ook heb gebruikt.

En daarnaast heb ik een Scrapiniec chipboard (3773 “Background Mesh“) op maat gescheurd en eerst geschilderd met witte gesso en daarna met Gelli Arts acryl verf in de kleur “Mixed Berries” beschilderd, deze kleur past ontzettend goed bij de kleuren van de met Copic markers gekleurde bloemen.

Toen dit allemaal droog was heb ik de chipboards en de rietjes op de fotolijstjes bevestigd met gel medium en ‘s nachts laten drogen (de kwast daarna direct afwassen).

Stap 6:


En om dit leuke project af te ronden hoef ik nu alleen nog de bloemen en de bladeren op de lijstjes te bevestigen met foam tape en Glossy Accents of gel medium.

Ik vind de lijstjes superleuk geworden en ik hoop dat jullie ook een paar leuke ideetjes hebben opgedaan!

Nog een paar detail foto’s:





Dat was het weer voor vandaag! Ik wens jullie een creatieve dag toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten