zondag 10 maart 2019

gelli plate en copics

Hallo,

Vandaag mag ik weer een blogpost verzorgen voor het colourstock blog. Deze keer laat ik een combinatie zien van de gelliplate en de copics.



Een tijdje geleden heb ik bij Birgit Koopsen geleerd hoe je een leuk effect kan krijgen met de gelliplate: plakband aanbrengen over de gelliplate. Je laat telkens een klein stukje open voordat je de volgende plakband aanbrengt.

 Breng verf aan op de gelliplate

 Rol met de brayer de verf uit. Als je de verf niet door elkaar wil hebben, zorg er dan voor dat je tussendoor de brayer schoonmaakt op een kladje (ook dit kladje kan later weer gebruikt worden voor een ondergrond)

 Leg een stencil naar keuze op de gelliplate

Leg een papier erop en druk het goed aan

 Dit gebruik ik nu niet, maar ik bewaar het wel

 Op de gelliplate zie je nu een afdruk van het stencil.

 Ik gebruik de paint on multi van claire fontaine en leg dit papier nu weer op de gelliplate en druk het goed aan.

Dit is het resultaat en hier zie je het effect van het plakband 

 Met een witte acrylpen, ben ik de afbeelding verder gaan bewerken

Ook zijn sommige vlakken bewerkt met wat derwent pastel pencils om wat diepgang te krijgen

Ik ga jullie vandaag laten zien hoe je een gezichtje kunt kleuren. De haren doe ik een andere keer. De volgende kleuren zijn gebruikt: E50, E51, E53, E11, E04

Met de E50 is eerst het gehele gezichtje ingekleurd

 Daarna ben ik begonnen met de wangetjes. De volgende kleuren zijn gebruikt: R20, R21, R22

 De R22 heb ik aan beide zijdes aangebracht

 Daaroverheen heb ik de R21 aangebracht en een beetje laten uitwaaieren

 De R20 heb ik als laatste aangebracht en nog verder laten uitwaaieren naar boven. Ik neem de R20 straks een beetje mee met de lichtste kleur van het gezicht om een goed verloop te krijgen

 Nu de schaduw van de ogen. Dit is op dezelfde manier gebeurt als de wangetjes

 Eerst de donkerste kleur, in dit geval de BV00

 BV000

 BV0000. Ook hier geldt dat ik de E50 straks gebruik om het mooi te laten verlopen

 Nu het gezichtje verder. Met de E51 kleur je 3/4 deel van het gezichtje

 Met de E50, begin je een stukje over de E51 en trek de kleur vervolgens mee naar  het lichtste gedeelte van het gezicht. Nog niet het gehele gezichtje nu inkleuren met de E50. Nog een stukje open laten

 Met de E53, 3/4 deel over de E51 heen

 Met de E51 een stukje over E53 en verder naar het lichtere gedeelte

 Met de E50 een stukje over E51 en verder naar het lichtste gedeelte maar nog steeds niet het gehele gezichtje dicht kleuren

 De E11 3/4 over E53

Met de E53 een stukje over E11 en verder naar het lichtere gedeelte

Met de E51 een stukje over E53 en verder naar het lichtere gedeelte en vervolgens met de E50 een stukje over E51, naar het lichtste gedeelte, maar nog steeds niet het gehele gezichtje meenemen

 Met de E04 moet maar een klein stukje worden ingekleurd, want anders wordt het te donker. Alleen daar waar de meeste schaduw is

 Met de E11 een stukje over E04 en verder naar het lichtere gedeelte

 Met de E53 een stukje over E51 en verder naar het lichtere gedeelte

 Met de E51 een stukje over E53 en verder naar het lichtere gedeelte

Met de E50 een stukje over E51 en verder naar het lichtste gedeelte en nu kleur je het hele gezichtje mee en ga je met de E50 ook over de wangen en de oogschaduw om een mooi verloop te krijgen

Zo ziet het gezichtje eruit als het helemaal is ingekleurd. Op het laatst breng ik nog wat meerdere details aan op mijn achtergrond totdat ik tevreden ben

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren en tot de volgende keer.


Liefs,
Karen Hemel







2 opmerkingen: