woensdag 1 april 2020

Berken met Panpastel en Pastelpotloden op pastelmat

Hallo allemaal,

Vandaag wil ik jullie een project laten zien wat ik op Pastelmat heb gemaakt. Ik heb dit schilderij al eens eerder in aquarel gemaakt en wil het nu eens proberen met Panpastel en Pastelpotloden.
Ik laat jullie stap voor stap zien hoe ik te werk ben gegaan.


Als eerste plak ik met schilderstape de randen af van mijn Pastelmat. Ook plak ik de plekken af waar ik de bomen wil hebben straks.


Als eerste breng ik met een grote soft art sponge 270.5 Yellow Ochre panpastel aan. Dit doe ik ook tussen de eerste 2 bomen. Ik werk niet helemaal tot onderaan. Zo creëer je een horizon.


Ik ga verder met 520.1 Ultra Blue en werk verder naar rechts en steeds een beetje verder omhoog. Om de overgang wat te vervagen gebruik ik 100.5 Titanium White en een colourless blender.


Met de Ultra Blue breng ik kleur aan tussen de bomen. Ook hier werk ik samen met Titanium white.


Ook breng ik de schaduwen van de bomen aan met Ultra Blue. Zo weerkaatst het mooi op de witte ondergrond.


Zo werk ik alle bomen af met schaduw op de grond.


Als alles naar mijn zin is, is het tijd om de schilderstape van de bomen te verwijderen en met de berken verder te gaan.



De bomen geef ik kleur met 740.1 Burnt Sienna, Ultra Blue en Titanium White. Aan de zijkanten laat ik een witte ruimte over. Dit geeft een leuk effect.


Ik miste toch nog iets in mijn schilderij, dus heb ik de linker bovenhoek iets lichter gemaakt met Titanium White en daarop een pannetje gehouden. Daar omheen met Yellow Ochre wat kleur aan gebracht.


En dan is er een zon tevoorschijn gekomen.
Ik geef alle bomen kleur en werk ze hier en daar nog wat bij.


Met pastelpotlood P610 Burnt Carmine breng ik nog wat extra kleur aan de bomen.


Voor de takjes gebruik ik P710 Carbon Black. Lekker loslaten en takjes tekenen. Hier en daar gebruik ik ook het witte pastelpotlood.


Zo vind ik de takjes voldoende. Ik werk hier en daar de bomen nog wat bij met de pastelpotloden.


En dan is dit het eindresultaat. De laatste randen schilderstape heb ik weggehaald.
Ik heb heerlijk gewerkt met Panpastel op pastelmat.


Hier het uiteindelijke resultaat.

Ik hoop dat ik jullie geïnspireerd heb en zie jullie graag een volgende keer!
Een fijne dag gewenst.



2 opmerkingen:

  1. Mooie tekening en duidelijk stap voor stap gedemonstreerd 👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap stukje werk meisje, altijd weer mooi om te zien hoe je dit doet....liefsXXXmam

    BeantwoordenVerwijderen