maandag 13 juli 2020

Roodborstje in lightfast op pastelmat

Beste Bloglezers,  

 Vandaag werk ik met de Derwent lightfast kleurpotloden, ze zijn lichtecht en op oliebasis. Ik werk hier op Pastelmat van Clairefonteine.


Nadat ik de schets erop heb staan begin ik met de eerste laag. Ik breng de kleuren vrij grof aan. Omdat ik op antraciet kleur papier werk ga ik ook een ondergrond aanbrengen met wit voordat ik de kleur aanbrengt. Dit doe ik om de kleur helderder  te laten lijken.



Nadat ik voldoende lagen heb aangebracht blend ik dit door middel van terpentine ik gebruik citrus miniral spirit van Oudhollands. 



Hier gebruik ik een penseeltje voor zodat ik eigenlijk kan schilderen met de lightfast op pastelmat papier. Ik wrijf de pigmenten in het structuur van het papier.


Dan hebben we geduld nodig. We moeten wachten tot dat de terpentine vervlogen is voordat we verder kunnen.


Dan gaan we weer een laag met de lightfast opbouwen voor de details en om de contrasten te verhogen.


Zie hier de film hoe ik het heb gedaan.



 Tot de volgende keer
Julia    







Geen opmerkingen:

Een reactie posten