woensdag 26 mei 2021

Kleurplaat Emmanuelle Colin

 Ik vind het erg leuk om zelf te tekenen, maar soms vind ik het ook leuk om mooie tekeningen van anderen in te kleuren, zoals bijvoorbeeld een kleurplaat van Emmanuelle Colin (boek 3).

Voor het inkleuren heb ik gebruik gemaakt van Daniël Smith watercolors en Derwent Procolours en Derwent Lightfast. 

Ik begin met een laagje aquarelverf. Werken met kleurpotloden is een tijdrovend karweitje. Dit is op zich niet erg, maar door eerst een laagje aquarelverf aan te brengen, heb je gelijk een goede dunne basislaag om verder te gaan. 

Voor de huidskleur heb ik gebruik gemaakt van Oud Holland aquarelverf flesh tint gemengd met French Ochre van Daniël Smith (DS).  

Voor de schaduw gebruik ik een mengsel van shadowviolet en amethyst genuine (DS). 


Voor de viooltjes gebruik ik een mengel van de Oud Holland flesh tint en en opera pink (DS). En voor het groen green apatite genuine (DS).


Het haar krijgt een laagje cobalt violet (DS).


Na de 1e laag ga ik verder met de kleurpotloden. Ik gebruik Derwent Lightfast (LF) en Procolours (P). Ik begin met een dun laagje wild lavender (LF). 


Daarna breng ik een laagje yellow ochre aan (LF). 


Op de wangen breng ik een dunne laag pink madder lake (P) aan. Daarna blend ik alle laagjes samen met flesh pink (P). Voor de ogen gebruik ik grass green 70% en grass green (LF).


Het haar werk ik nu verder uit met deep rose (LF). Ik gebruik deze kleur vooral in de schaduw.


De rest van het haar werk ik op dezelfde manier uit. 


Vervolgens breng ik nog een laagje aan met cerise pink (P). 


Om nog wat meer contrast te krijgen, breng ik nightshade (LF) aan. Vooral in de schaduwen van het haar. 


Op dit punt vind ik de schaduw in het gezicht niet donker genoeg en ik besluit om de nightshade (LF) extra aan te brengen. Het gezicht komt voor mijn gevoel meer tot leven. 


Nu zijn de viooltjes aan de beurt. Ik gebruik voor de donkerste gedeeltes de deep rose en de magenta (LF). 


In het hartje zit een beetje yellow en dark orange (LF). De rest van de bloem kleur ik in met pink madder lake (P). Ik maak nu ook de pupillen, wimpers en wenkbrauwen donkerder met black (LF). Hierdoor gaan de ogen meer spreken.


De schaduwen zijn al in de kleurplaat aangebracht, maar ik verdiep deze door wat extra Mars violet en taupe (LF) aan te brengen.


De rest van de viooltjes kleur ik op dezelfde manier in. Op het einde voeg voor de diepste schaduw nog een beetje nightshade (LF) toe. 


Als laatste zijn de blaadjes aan de beurt. Hiervoor gebruik ik forest, grass green 70% (LF) en moss green (P). 


En dit is het eindresultaat. 


Tot de volgende keer 

Groetjes 
Miranda





Geen opmerkingen:

Een reactie posten