maandag 20 december 2021

IJsster....het is winter



IJsster...... 
 
Het nieuwe jaar is begonnen, ik wens voor jullie dat al jullie wensen uit mogen komen. 
Wanneer ik aan de winter denk, denk ik aan de kleur blauw en ijs.
Dat was mijn inspiratie voor deze blog, deze keer heb ik een blauwe ijsster getekend en ingekleurd.
Met de onderstaande uitleg kunnen jullie ook een ijsster teken en inkleuren.

Wat heb ik gebruikt om deze ijsster te tekenen:
  • Passer.. ik gebruik nog steeds mijn passer uit mijn middelbare schooltijd.
  • Derwent sketching HB potlood.
  • Derwent gumpotlood.
  • Derwent Kneedgum
  • LIneaal, van mijn vader geweest.
  • Gradencirkel,
  • Derwent LightFast kleurpotloden in de kleuren:
    • Light Aqua,
    • Dark Turquoise,
    • Turquoise Green.
  • Molotow Blackliner 0.1mm.
  • Gouden stift.


Ik heb een tabblad van mijn multomap gebruikt om deze ijsster te tekenen. 
Met de passer op willekeurige afstanden cirkels getekend.
Met behulp van een gradencirkel heb ik de afstand voor de lijnen bepaald. In dit geval is het een 12-verdeling geworden, om de 30 graden een lijn.
 


Met het Derwent sketching HB potlood heb in deze Mandala een invulling gegeven. Hierbij gebruik ik de lijnen en de cirkels als hulplijnen voor de verdeling.

Hieronder zie je in meer detail hoe ik de invulling heb getekend.




Met een kneedgum heb ik de potloodlijnen minder zichtbaar gemaakt.



Met een Molotow Blackliner 0.1 heb ik de out-line overgetrokken en de ruimte die zwart moeten worden met de Blackliner ingekleurd.



Nu is het tijd om kleur in de IJsster aan te gaan brengen. Hiervoor gebruik ik Derwent LightFast kleurpotloden omdat deze zulke mooie heldere kleuren hebben en dat het blenden van kleuren makkelijk gaat. Light Aqua, Dark Turquoise & 
Turquoise Green.


Ik ben begonnen met in de grote binnen cirkel een "Genstone" in te kleuren. Dit zijn veel laagjes met een overlap tussen de kleuren zodat de kleuren goed blenden.



Vervolgens heb ik de overgebleven delen in gekleurd en hierbij de kleuren geblend zodat er mooie overgangen komen.
Hierboven zie je de verschillende stadia van het blenden.



Alle delen zijn nu gekleurd en nu nog de "finishing touch"; het goud aanbrengen op de buitenrand en om de "Gemstone".


 

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren om een keer een mandala te tekenen en in te kleuren.



4 opmerkingen: