zaterdag 1 januari 2022

Happy New Year met Pan Pastel

 Hallo allemaal,

Allereerst de beste wensen voor 2022!!

Ik wil jullie allemaal een heel goed, gezond en creatief jaar toewensen.

En dit jaar mag ik het spits weer afbijten met een leuke blogpost.

Ik heb deze kaart gemaakt met mijn dierbare Pan Pastels.


Dierbare Pan Pastels, omdat ik deze van mijn beste vriendin geërfd heb. Zij is afgelopen september helaas overleden.

Ik laat jullie in stappen zien, hoe ik deze kaart heb gemaakt.

Het papier waar ik op wil werken, plak ik op een stukje chipboard met schilders-tape.

Van Unsplash op internet, heb ik een afbeelding uitgeprint en deze op de achterkant ingeveegd met zwarte  (800.5) Pan Pastel, de afbeelding omgedraaid en over genomen op papier van Clairefontaine. Je tekent de lijnen over die je belangrijk vind om straks mee te werken.


Met 660.3 Chrom. Ox Green Shade en 380.1 Red Iron Oxide Ex. Dark breng ik de achtergrond aan. Ik breng steeds een extra laagje aan.


Zo vul je de hele achtergrond met deze twee kleuren. Ook heb ik alvast een paar bolletjes aangebracht met een pastel tool in de kleur 250.5 Diarylide Yellow en White.


Met een Pan Pastel tool kleur ik de hand in met de kleur 280.8 Orange Tint. 
Dit is de basiskleur.


Deze kleuren gebruik ik ook voor de hand :
- 340.8 Permanent Red Tint
- 430.5 Magenta
-280.5 Orange
- 800.5 Black


Zo krijgt de hand steeds meer kleur en vorm. Ik kijk hierbij goed naar de afbeelding, waar zitten de donkere en lichte vlakken.



Met een gum potlood gum ik de plek van het stokje in hand weg.


Ook gum ik de plek van de sterretjes weg. Dan kleur ik het stokje in met een mengsel van Orange en Red Iron.


Ook gebruik ik verschillende Derwent Pastel potloden om de sterretjes kleur te geven. 


Ik gebruikte onder andere deze Derwent Pastel Potlood kleuren :
- P060 Dandelion
- P010 Vanille
- P190 Coral


Met mijn cirkel lineaal en een Pastel tool, breng ik het Bokeh effect aan. Dit zijn een soort van licht bubbels. Dit geeft een prachtig effect.
Op sommige plekken haal ik met een doek eerst weer wat Pan Pastel wel, door de cirkel lineaal heen. Als je er dan weer met een kleur over heen gaat, is de kleur wat feller. Als je geen kleur weghaalt, dan vermengd de aangebrachte kleur zich met de achtergrond.


En dan is dit het eindresultaat van een middag heerlijk bezig zijn met Pan Pastel en Pastel potloden.


Deze gaat een lijstje in, als aandenken aan mijn dierbare vriendin.


Ik heb de afbeelding ook nog even bewerkt naar zwart/wit. Dit geeft ook een mooi resultaat.

Hopelijk heb ik jullie warm gemaakt ook ook weer eens jullie Pan Pastels tevoorschijn te halen en jullie kunnen inspireren.

Graag tot de volgende keer!!




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten