maandag 1 mei 2023

Lente tulpen met Daniel Smith Gouache

 Hallo allemaal,

Het lijkt er op moment van schrijven nog niet erg op, maar het is lente! En ik kijk uit naar het mooie weer en om een beetje in de mood te raken ben ik aan de slag gegaan met mijn Daniel Smith Gouache.

Voor de tulpen heb ik 'maar' 3 kleuren gebruikt en voor de stelen 2 kleuren.

Ik zal je met een aantal foto's laten zien hoe ik deze tulpen heb geschilderd.

Ik heb de rand met washi-tape afgeplakt om later een mooie witte rand over te houden. Op het papier van 10,5 x 15 cm heb ik de tulpen getekend met Derwent potloden, geïnspireerd door een afbeelding die ik op Unsplash vond. 

Ik heb de tulpen met kleurpotloden getekend zodat straks na het schilderen met de Gouache geen potlood lijnen meer te zien zijn

Voor de tulpen heb ik de volgende kleuren Gouache gebruikt :

-Hansa Yellow medium

-Pyrrol Red

-Titanium White

Deze kleuren meng ik op een mengpalletje in verschillende tinten en hiermee ga ik aan de slag. Ik laat mij inspireren door het voorbeeld.

Door de geel, rood en wit te mengen met elkaar kun je mooie oranje/geel en roze tinten krijgen, die ik gebruik in de tulpen. Ik let hierbij wel op waar de schaduwen op de tulpen zitten. De plekken geef ik een iets donkerdere tint.


Voor de stelen gebruik ik deze 2 kleuren :

- Permanent Green Light

- Burnt Sienna

Deze kleuren meng ik 1 op 1 met elkaar, wat betekend dat ik van iedere kleur evenveel gebruik en deze met elkaar meng. Zo krijg je een donkere tint groen. Op de lichte plekken van de steel breng ik witte gouache aan die ik een beetje vermeng met het groen


En zo schilder ik de tulpen tot ik tevreden ben. Het mooie van Gouache is dat deze weer te activeren is als het al droog is en dat werkt heel fijn.

Voor de achtergrond meng ik alle kleuren op mijn meng palet door elkaar en voeg er nog een tipje Ultramarine Blue aan toe en eventueel wat Titanium white om het nog iets lichter te maken en breng dit op de achtergrond aan.


En als de tape verwijdert is heb ik een prachtige tulpen kaart.
Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren om ook met de Daniel Smith Gouache aan de slag te gaan.

Graag tot de volgende keer!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten