vrijdag 1 maart 2024

Banana met Daniel Smith Gouache

 Hallo allemaal,


Maart staat al weer voor de deur. 

En voor deze blogpost ben ik geïnspireerd door de Foodchallenge die ik volg op Instagram en ben ik met de Daniel Smith Gouache aan de slag gegaan.

Ik laat in een aantal stappen zien hoe ik deze banaan op papier heb gekregen.

Ik plak de randen af met afplak-tape en schot met een Derwent HB potlood de banaan op papier.

Als de schets goed op papier staat, zoek ik de kleuren Daniel Smith Gouache uit die ik voor dit project wil gebruiken.

Ik heb de volgende kleuren uitgezocht : Hansa Yellow medium, Titanium White, Permanent Green light en Yellow Ochre, en geef een beetje kleur af uit de tube op een paneeltje

Op het paneeltje kan ik de kleuren naar wens mengen en activeren met water, hoe meer water, hoe dunner de gouache wordt. Ik zet de eerste stukken van de banaan op papier en kijk goed naar het voorbeeld.

De banaan krijg steeds meer vorm en ik probeer ook al de schaduw en lichte plekken mee te nemen, gewoon lekker aan de gang zijn.

Deze mooie bananenschil komt al mooi op papier. Er zijn maar weinig kleuren nodig om het op een banaan te laten lijken, en de gouache werkt heerlijk.

Voor de ondergrond gebruik ik naast de Titanium White ook de kleur Burnt Umber. Deze meng ik ook op het paneeltje en activeer ik met water.

Ook hier let ik erop waar de schaduwen onder de banaan liggen en maak ik deze plekken donkerder. De bananenschil komt er zo steeds mooier bij te liggen.


Ik interpreteer de achtergrond zelf, in dit geval schilder ik er een plint bij op de achtergrond. Natuurlijk kun je de achtergrond zo maken zoals je zelf wil.


Als de tape verwijdert is is dit het resultaat van een middagje schilderen met de fijne Daniel Smith Gouache kleuren.


Met een aantal Derwent Chromaflow potloden detaileer ik op sommige plekken. Dat is een voordeel van gouache, je kan er fijn met potloden over heen op meer detail aan te brengen.

En dan heb je een mooi eind resultaat. Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren om ook met de Daniel Smith Gouache aan de slag te gaan.

Graag tot de volgende keer!!























Geen opmerkingen:

Een reactie posten