dinsdag 19 januari 2021

Let's be creativ!

 Hallo blogbezoeker's

 

Ik wilde eens wat nieuws uitproberen,

en toen kwam mij het idee eens Pouring Medium

met Copic Various Ink te mengen.

 

Pouring Medium is eigenlijk voor acrylverf 

en dat is op waterbasis,

Copic's en de navuller is op alcoholbasis 

maar proberen gaat over studeren😉

 

Het mengsel moet lekker vloeibaar zijn,

dus moet je niet teveel acrylverf nemen

want dan heb je veel medium nodig.

 

Ik heb de witte ARA acrylverf genomen,

ik vind die heel lekker om mee te werken.

Van de Copic navullers 

heb je maar ca. 5 druppeltjes nodig,

dat blijft dus erg vloeibaar.

 

Ik heb weer een film gemaakt,

dan is het beter te zien👀

 

               

Je hebt dus niet veel nodig om dit te proberen

en een kunstenaar hoef je er ook niet voor te zijn.

 

Dus ga lekker aan de slag!

Fijne dag allemaal

en tot volgende keer!

 

Groetjes


 

zaterdag 16 januari 2021

Giraffe met Daniel Smith

 We zijn alweer twee weken op weg in 2021. Ik laat jullie vandaag zien hoe ik deze giraffe schilderde met Daniel Smith Aquarelverf. Ik gebruikte hier een foto die ik zelf gemaakt heb.


Gebruikte materialen:
- Daniel Smith Aquarelverf in de kleuren: Indigo, Carbazole Violet, Yavapai Genuine, Yellow Ochre
- Schut Terschelling Glad 30x40cm


Als ik mijn schets op papier heb gezet breng ik eerst met een sterk verdunde paarse kleur wat schaduw gebieden aan en met indigo maak ik de ogen en neusgaten alvast donker. 


Daarna maak ik de ogen verder met indigo. De ogen van de giraffe zijn vaak heel erg donker. In een aquarel is het wel belangrijk daar een klein beetje vanaf te wijken door er toch highlights en wat lichtere delen in te maken. Anders komen de ogen er zwart en doods over.



Door met een vochtige penseel over de donkere gedeelten te gaan kun je weer wat kleur wegnemen. Op die manier kun je highlights aanbrengen in de ogen. Ik gebruik die techniek graag voor de ogen omdat ik vind dat dat mooi natuurlijk over komt. Rondom de ogen breng ik ook alvast wat structuur aan door in verschillende lagen met indigo wat "stippen" aan te brengen



In de oren breng ik eerst wat Yellow Ochre aan, daarna maak ik de schaduwen dieper met Carbazole Violet. Als dat droog is breng ik nog wat indigo aan om nog meer diepte in de schaduw aan te brengen.



De neus begin ik met Yellow Ochre en in terwijl de verf nog nat is laat ik hier Yavapai Genuine in lopen door een deppende beweging met mijn penseel te maken.


Ook bij de hoorns bovenop het hoofd werk ik op dezelfde manier. Ik begin met een laagje Yellow Ochre. Met Yavapai Genuine breng ik donkerdere plekken aan en aan de bovenkant van de hoorns breng ik Carbazole Violet aan. Dit laat ik even drogen en wanneer dit droog is maak ik met Yellow Ochre en Yavapai Genuine wat haartjes met een fijn penseeltje.




Op dezelfde wijze maak ik eigenlijk het hele gezicht af. Ik breng eerst een dunne waterige laag yellow ochre aan over het gehele gezicht. Daarna maak ik dat op bepaalde plekken donkerder. Ik probeer goed te kijken in mijn referentie foto. In de schaduwen van het gezicht breng ik geen paars aan. In de vlekken echter wel.




In bovenstaande foto's kun je goed zien hoe ik de vlekken heb gemaakt. Ik heb eerst met Yellow Ochre de vlekken kleur gegeven. Dit heb ik laten drogen en daarna ben ik er nogmaals met Carbazole Violet overheen gegaan. Hier en daar een klein beetje extra bruin voor de extra dimensie.



Dit was mijn blog dan voor deze keer. Ik hoop dat jullie hem met plezier gelezen hebben.
Tot volgende maand!









donderdag 7 januari 2021

Make the most of Today

Hoi allemaal,

Het nieuwe jaar is begonnen. Een jaar van hoop. Hoop op meer vrijheid, en daardoor hoop op meer ruimte voor sociale vrijheid. Hoop dat we elkaar weer in levende lijve kunnen ontmoeten op beurzen en demo's. 
Maar vandaag ga ik jullie weer wat laten zien met de GelliPlate.
Ik ga erop werken met acrylverf en acrylmarkers en een stencil.


Wat heb je daar voor nodig:
- GelliPlate 6 inch
-acrylverf
-sponsje om verf aan te brengen
-zwarte en witte acrylmarker
-papier (ik gebruikte het rode Schutpapier)
-achtergrondstempels
-doodle stencil
-bijpassend plaatje
-tekst naar wens


Ik heb op een aparte GelliPlate wat kleurtjes acrylverf gelegd.


Ik gebruikte wit, fuchsia, turquoise, lime en lichtroze. 



Ik breng de verf aan met mijn vingers en begin in het midden van de GelliPlate.
De witte acrylverf gebruik ik om te mengen en kleuren mooi in elkaar over te laten lopen. Met je vingers gaat dat het makkelijkste.


Werk in cirkels en breng de kleuren afwisselend naar smaak aan.
Maar er een soort spiraal van.


Dan ziet het er ongeveer zo uit.
Nu leg je je papier erop. Wrijf met de palm van je hand goed aan en maak je afdruk.
Als er genoeg verf achterblijft, maak je nog een tweede afdruk.


Ik maakte twee afdrukken. 


Zet eventueel met je vinger en de over gebleven verf nog wat stippen op je afdruk.



 Voor deze creatie gebruikte ik de tweede afdruk.
Kies een mask naar je smaak. Hier gebruikte ik een doodle mask.
Deze legde ik op het midden van de afdruk.
Met een sponsje breng je de verf aan.
Ik legde mijn afdruk op een magneetmat. Dat helpt prima tegen het eventuele verschuiven.
I


Zie hier het resultaat.


Nu wil ik ook langs de rand nog een stukje mask aanbrengen.
Om ervoor te zorgen dat ik niet buiten mijn afdruk ga, maak ik een maskpapiertje.
Leg printerpapier een stukje over je afdruk. Teken de buitenrand. Knip de ronding uit.
Leg je printerpapier langs de afdruk. Mask erop en verf aanbrengen met je sponsje.



Hier zie je de drie stukjes Mask langs de rand.


Leg opnieuw je mask op je afdruk. Netjes over het patrooontje.
Nu teken ik met de witte Molotow acryl Marker het patroon over.

Daarna versier ik die met doodles.



De patroontjes langs de zijkant trek ik over met een zwarte Molotow Acrylmarker.



Daarna doodle ik nog met de witte Molotow marker over de rest van de afdruk en de verfstippen.


Als laatste stempel ik met zwart nog een aantal achtergrondstempeltjes erop.


Als laatste mijn vlinders in kleur erop aangebracht en de tekststicker.
De tekst van de sticker heb ik ook geschreven langs de rand.

Dit was mijn inbreng voor deze keer.
Tot de volgende creatie.

maandag 4 januari 2021

Every Day is special


 Hallo allemaal,

Op de eerste plaats wil ik jullie een heel fijn, gelukkig, gezond en creatief 2021 toewensen. We kunnen elkaar nog niet omarmen, maar laten elkaar zeker niet los. Ik ben heerlijk aan de slag gegaan met PanPastel en de fantastische waterverf van Daniel Smith. Een tag met quote: "make every day special". Een goed voornemen in het nieuwe jaar vol met kansen en verassingen.






Als eerste heb ik een resist aangebracht met Embossing poeder. Ik heb voor wit gekozen. Op een mooie achtergrond heb ik een stempel van Impression Obsession met Versamark aangebracht. Dit gestempeld en daarop de embossing poeder verspreid. Vervolgens verhitten en je hebt een mooie resist. 



Hieronder zie je het resultaat na het embossen.



Vervolgens ga ik de tag op kleur brengen. PanPastel is hiervoor een fantastisch product. Makkelijk en snel maak je de mooiste creaties. Ik heb hiervoor onderstaande kleuren gekozen:

    450.5 Magenta
470.5 Violet



Met een sponsjes neem ik wat PanPastel op en met ronddraaiende bewegingen breng ik het product aan op de tag. Je hoeft geen druk te zetten.




Vervolgens fixeer ik de tag met Ghiant. Het geeft nu niet meer af.



Natuurlijk nog even wat spetteren. Ik vind dat een super gaaf effect hebben. Ik gebruik graag de Molotow for one. De refill hiervan is erg handig.



Daarna ga ik verder met de bloemen voor op de tag. Ik wil deze bloemen inkleuren met de dots van Daniel Smith. Als je nog niet zo ervaren bent met het inkleuren met waterverf, is het handig om de afbeelding te embossen. Je creëert dan een opstaand randje.



Ik heb geen zwarte embossingspoeder in huis. Geen nood, want ik heb kleurloze. Ik ga te werk via onderstaande stappen:

  • Beinkt de stempel met Versamark;
  • Beinkt de stempel over de Versamark met zwarte inkt;
  • Druk de stempel af op je papier;
  • Verspreid de kleurloze embossingpoeder over je afdruk;
  • Verhit het embossingspoeder tot het gesmolten is.



Daarna ga ik laag voor laag, blad voor blad aan de slag. Ik heb ervoor gekozen om te kleuren met de nat in droog techniek.




Na de eerste laag breng ik de tweede laag aan. En als dit droog is ook de derde laag.




Ook met de blaadjes en de steel kleur ik laag voor laag totdat ik tevreden ben.







Daarna knip ik de bloemen uit.



Door het uitknippen van de bloemen zie je de witte randjes. Met de Blackliner brush maak ik de randjes zwart.



Een sierrandje langs de tag teken ik met de Molotow one for all. 1.5 mm punt.



Hieronder een paar foto's van het eindresultaat van de tag.









Tot 4 februari, dan een post met de refills van de Copic Markers. Ik heb er al zin in.

creatieve groet,