vrijdag 26 oktober 2018

I was made for sunny days

Hallo volgers, 

Fijn dat ik jullie weer mag begroeten, wat gaat de tijd toch snel. Zeg nou zelf we hebben deze zomer en nazomer niet mogen klagen toch. We hebben heel wat sunny days gehad. 
Voor deze post heb ik weer gewerkt met mijn favoriete product PanPastel.
Hier laat ik je alvast het uiteindelijke resultaat zien.


Onlangs heb ik op deze manier ook een workshop gegeven. Daar zei iemand tegen me "goh, wat fijn dat je zoveel tips geeft over het werken met PanPastel". Toen ik daarover na dacht kwam ik tot de conclusie dat een aantal hiervan voor mij zo vanzelfsprekend zijn geworden dat je het weleens vergeet. Daarom ga ik ze ook in deze blogpost zoveel mogelijk met jullie delen. 


Op papier van Schut, Artist drawing paper, van 225 gram,  ben ik een ondergrond gaan maken met de volgende twee kleurtjes PanPastel, 220.5 Hansa Yellow en 340.5 Permanent Red. Voor mij is de colourless blender onmisbaar geworden bij het maken van mooie achtergronden. 
Hierboven heb ik de linkerachtergrond gemaakt met behulp van de  colourless blender en de rechter zonder. Kun je op de foto het verschil een beetje zien? Je achtergrond wordt zachter van kleur en loopt veel mooier over. 
Ik heb dit als volgt gedaan. Op mijn ovale PanPastel spons neem ik eerst wat van de colourless blender op en daarna neem ik er direct wat kleur mee op. Nu wrijf ik deze in op mijn papier. Je zult merken dat het alleen niet mooier mengt maar dat je ook veel gemakkelijker over het papier glijdt. Het werkt echt zoveel prettiger, probeer het maar eens uit!

Natuurlijk kun je ook later nog meer van de blender gebruiken als je je overgangen nog niet mooi genoeg vindt. Doe dit dan echter zonder extra kleur op te nemen en wrijf alleen over de overgangen van de een naar de andere kleur. 

Let op: nog even fixeren met een goed fixatief voordat je naar de volgende stap gaat!


Het is natuurlijk altijd mooi om er nog stencils of maskers op te gebruiken, hoe je ze ook noemen wilt. Let er hierbij op dat je je masker goed plaatst, ik bedoel hiermee te zeggen dat je ervoor moet zorgen dat je niet per abuis met je dauber en de VersaMark over de harde rand van je masker wrijft. Dus het gedeelte waar je masker stopt. Doe je dit wel en ga je er met PanPastel over heen dan zul je deze rand ook zien op je werk.


We nemen er nog een masker bij. Om mijn achtergrond een beetje rustig te houden, breng ik dezelfde kleuren PanPastel aan als die ik al eerder gebruikte. Ik heb hier zelfs rood op rood en geel op geel aangebracht. Gebruikt hiervoor de PanPastel die nog op je spons aanwezig is! Vaak is dat nog ruim voldoende. Je kunt er altijd nog wat bij doen. Ga er deppend met je spons met PanPastel overheen en daarna indien nog nodig draaiend. Dit doe je zodat je eventueel nog vochtige VersaMark niet gaat vlekken.


In deze stap ben ik gaan stempelen met deze erg leuke tekststempel. Ik heb hierbij uit de hand gestempeld, hiermee bedoel ik zonder acrylblok. Leg je stempel onderste boven neer. Beïnkt een gedeelte, neem deze in de hand en maak wat afdrukken, houd je stempel wat gebogen vast. Het gaat namelijk niet om een perfecte afdruk maar hier en daar wat tekst op je achtergrond.


Nu gaan we nog wat leuks doen want je kunt natuurlijk ook stempelen met VersaMark en er dan PanPastel overheen deppen. Doe dit opnieuw met je ovale spons.


Opnieuw gebruik ik alleen de kleuren die ik al in mijn achtergrond heb zitten. Weer met minimale PanPastel, alleen wat ik nog in mijn sponzen heb zitten. Komt er echt niets meer af dan pak ik heel klein beetje van de kleur op.

Wil je er zeker van zijn dat de aangebrachte inkt van de tekst niet doorloopt? Doe dan eerst al je PanPastel werk en fixeer dan eerst! Ik durf af en toe de gok wel te nemen en in dit geval is het heel goed gegaan. Ik heb nu na iedere stap met PanPastel opnieuw fixatief gebruikt. Dit doe ik omdat ik steeds een nieuw laagje wil hebben wat er bovenop komt. Wil ik nu dat de PanPastel zich vermengt, dan fixeer ik pas op een later moment. Ben ik niet duidelijk, geef dat dan gerust aan hieronder in de opmerkingen.


Nu gaan we nog wat leuks doen! Er zijn erg leuke sjablonen van Jane Davenport met gezichten en bloemen. Ik was gelijk verkocht. Ik wil deze graag in het zwart op mijn achtergrond hebben. Dat kun je natuurlijk op diverse manieren doen. Een van de snelste is met verf. Ik gebruikte hiervoor zwarte acrylverf van Ara.
Ik deed echt maar een drupje op mijn palletje. Ga er met je tooltje met sponsje erop deppend overheen tot het er zo uit ziet als op de onderste foto. Dan is het niet te nat en loopt het ook niet onder je sjabloon door. Want dat wil je natuurlijk niet. 



Houd je niet zo van verf? Ga er dan bijvoorbeeld deppend met (distress) inkt overheen, vind je het dan niet zwart genoeg? Dan pak je een van de mooie blackliners van Molotow je trekt de lijnen over en je vult het op met een zwarte Molotow marker. Zelf vind ik dat erg fijn om te doen, werkt zo lekker rustgevend.  Of je trekt het helemaal over met een blackliner zonder vooraf inkt te gebruiken. Mogelijkheden genoeg!



Op dezelfde manier plaatste ik ook nog wat leuke bloemen op haar hoofd.


Nu nog even lekker wat witte spetters aangebracht met een witte Molotow Marker.


Toen ik daarmee bezig was wilde ik nog meer wit en ben lijnen in de bloemen gaan tekenen. 
Ik vind het effect wel erg leuk. 


Tja...dan toch ook nog maar de zwarte Molotow marker erbij voor wat zwarte spetters. 


Nog even een leuke tekst erbij!


Ik heb het geheel tussendoor op een zwart karton geplakt omdat ik dat vaak wel mooi vind staan, geeft net dat beetje extra.

Hieronder laat ik jullie nog een voorbeeld zien. Deze heb ik op dezelfde manier gemaakt. 


Ga er lekker zelf eens mee aan de slag! 

Ik heb er in ieder geval weer veel plezier met het maken ervan gehad. 
Dank je wel voor het lezen en ik hoop tot de volgende keer. 








3 opmerkingen: