woensdag 7 augustus 2019

Magnolia met Daniël Smith Watercolors.

Hallo Bloglezers,

Vandaag ga ik een magnolia inkleuren met de mooie Watercolors van Daniël Smith.
Het is superfijne aquarelverf met veel pigment.


Voor deze manier van werken, gebruik ik een verlijmd blok van Schut Terschelling glad.
Je kan dan heel nat werken wat hier echt nodig is en je papier blijft mooi glad.


Het is wel niet zo heel goed te zien, maar ik heb de tekening overgenomen van een plaatje van Pinterest met een HB potlood. Niet te hard drukken, want ik wil maar heel lichte lijntjes hebben.


Voor het opnemen en mengen van de verf gebruik ik het liefst een porseleinen palet of bordje.
Ik gebruik beiden, want ik meng nogal veel.  Er liggen ook meerdere penselen klaar.
Ik werk het meest met Vincent Kolinsky penselen. Die houden goed water vast, waardoor je er lang mee kunt inkleuren. Daarnaast ook nog wat andere penselen voor het natmaken van mijn papier en het precieze inkleurwerk zoals lijntjes of voor heel kleine stukje.
Tevens heb ik altijd keukenrol bij de hand om mijn kwasten op te leggen en een stukje om te deppen.
Twee bakjes water. In een maak ik mijn penseel schoon en met de andere neem ik met een schoon penseel water op. 


De eerste laag is nat in nat, wat betekent dat ik eerst de ondergrond helemaal goed nat maak.
Dan neem ik verf op en laat dit lopen in het aangebrachte water. Dat laat ik dan door het water lopen. Als laatste laat ik dat naar de kant gaan waar ik het meeste kleur wil hebben. Indien nodig laat ik gelijk een tweede kleur in het water lopen.
Zoals je op de tekening ziet, ben ik op meerdere plekken aan het kleuren.
Dat doe ik omdat de eerste laag droog moet zijn voordat je ernaast kunt kleuren.


Hier laat ik zien hoe je te werk gaat als je een wit blad wilt hebben.
Dan maak ik de achtergrond goed nat en breng de achtergrond kleur aan naast het blad.
Hierdoor ontstaat een wit blad.


Hier zie je dat ik stukje voor stukje inkleur op meerdere plekken. Ook zie je de achtergrond al ontstaan, omdat ik een wit blad wilde hebben. Je kan natuurlijk ook je werk droogföhnen, maar ik heb ervoor gekozen om het aan de lucht te laten drogen.
De eerste laag is nat ik nat. Daarna ga ik verder met nat in droog. De kleuren bouw je op van licht naar steeds donkerder. En eerst de grote vlakken tot aan de details.


Terwijl ik in de onderste bloem al aan de details bezig ben, zie je dat ik in de middelste bloem nog bezig ben met de eerste laag nat in nat. Ook hier heb ik al achtergrond aangebracht om goed de vorm van de lichte bladeren te zien. De achtergrond is nog licht en zal nog vele laagjes erbij krijgen.



Nu ook begonnen aan de details in de middelste bloem en de takken wat meer kleur en accent gegeven.


Nu de laatste laag schaduw aanbrengen en ik ga met mijn Derwent Aquarel potloden ook nog wat accent aanbrengen.


Nadat ik helemaal tevreden ben, wil ik als laatste nog wat spetters aanbrengen.
Hiervoor neem ik een middelgrote penseel die ik nat maak. Ik neem de gewenste kleur op en breng de spetters aan.
Deze keer wilde ik geen spetters op de bloemen, dus daar heb ik een stukje keukenrol over gelegd.

De gebruikte kleuren voor de bloem:
-Pink Opera
-Wisteria
-Quinacridone Lilac
-Rodonite Genuine
-Quinaozidone Magenta
-Ceruleum Blue

Voor de tak:
-Payne's Grey

Voor de achtergrond:
-Payne's Grey
-Indigo
-Ceruleum Blue
-Ultramine Blue
en alle kleuren rose die ik gemengd had 

Derwent Aquarel Potloden voor de accenten:
-2110 Payne's Grey
-2030 Chinese Ink
-610 Red Violet
-530 Crimson.

Veel plezier met jullie eigen creaties en ik hoop dat jullie iets kunnen met mijn tips.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten