zaterdag 13 oktober 2018

Art Journal Pagina: Trick or Treat




Hoi allemaal, 
vandaag mag ik, Heidi, jullie weer een leuk project laten zien en deze keer heb ik gekozen voor een Halloween project in mijn art journal. Je kunt elke art journal gebruiken die je wilt (omdat je niet rechtstreeks op het papier van de journal werkt), die van mij heeft een spiraalbinding zoals je kunt zien in de foto’s.



Stap 1:
Ik ben begonnen om een digitale stempel van Lili of the Valley (“Halloween“) te printen op dikker tekenpapier, je kunt ook aquarel papier gebruiken. Vervolgens heb ik de afbeelding ingekleurd met maar vier kleuren potloden! Hiervoor heb ik de volgende kleuren Derwent Inktense potloden gebruikt: Chinese Ink, Sepia Ink, Neutral Grey en Bark; in combinatie met een waterpenseel. Door kleuren met elkaar te combineren kun je meer dan de vier hiervoor genoemde kleuren maken. Ik vond het een leuke uitdaging om met maar vier potloden een gebalanceerd resultaat te bereiken!
Als laatste heb ik met een witte gel pen nog wat highlights aangebracht.

Nadat ik klaar was met kleuren heb ik van deze afbeelding een rechthoekig paneel gestanst (maar je kunt natuurlijk ook gewoon knippen of snijden), en de randen heb ik op dezelfde manier op kleur gebracht met de Inktense potloden en een waterpenseel.

Deze Inktense potloden zijn geen aquarel potloden, het is inkt die oplosbaar is in water (en er zijn nog veel meer kleuren dan degenen die ik hier vandaag heb gebruikt). Dit betekent ook dat als je de inkt nat genoeg hebt gemaakt om hem helemaal te activeren en daarna laat drogen, de inkt als je weer water toevoegt niet gelift kan worden zoals je wel met aquarel potloden/verf kunt doen!




Stap 2:
Nu snij ik twee panelen in de afmetingen 14,5 x 20,5 cm (voor elk paneel) van dikker papier of aquarel papier om mijn achtergrond op te maken. De afmetingen zijn natuurlijk afhankelijk van de art journal waarin je werkt.
Vervolgens heb ik zwarte structuurpasta aangebracht over een stencil met pompoenen met een palet mes en dat heb ik laten drogen. De pompoenen aan de rechterkant zien er op dit moment nog een beetje vreemd uit, ik heb het stencil verlegd zodat als ik straks de ingekleurde afbeelding toevoeg een deel van de pompoenen er boven uit steekt en een deel eronder uit komt.
Nu laat ik de structuurpasta drogen.




Stap 3:
Vervolgens heb ik het papier zwart geschilderd met zwarte gesso (je kunt natuurlijk ook zwart papier gebruiken en daar zwarte structuurpasta op aan brengen maar ik dacht dat de pompoenen in de vorige stap dan niet goed zichtbaar zouden zijn voor jullie in de foto’s).
Nadat de gesso droog was heb ik met een Derwent Drawing pencil in “Chinese White“ de tekst aangebracht (dit potlood kon ik uitgummen als ik iets wilde aanpassen).




Stap 4:
Nu ga ik over de lijnen en vul de tekst in met een Molotow Acrylic Paint Marker in “Signal White“. Ik heb de 1,5 mm punt gebruikt, hiermee kun je mooi schrijven en het is fantastisch dat de verf met één laag dekkend is!




Stap 5:
Om de pompoenen in te kleuren heb ik PanPastels in de kleuren “Silver“ en “Copper“ gemengd met geurloze terpentine in een verfbakje. Dit zijn beide metallic kleuren PanPastel. Ik heb wat van de PanPastels afgeschraapt met de achterkant van mijn penseel en met het penseel gemengd met de geurloze terpentine. Nu kan ik de pompoenen schilderen over de structuurpasta heen. Zorg dat je in een geventileerde ruimte werkt want het blijft ten slotte terpentine, ook al ruik je hem niet.
Wees voorzichtig want zodra de terpentine is vervlogen veeg je de PanPastel net zo makkelijk uit als normaal!




Stap 6:
Na het schilderen van de pompoenen heb ik met dezelfde Molotow Paint Marker spetters gecreëerd op mijn project: je pompt de marker een paar keer heen en weer op een stukje afval papier en vervolgens tik je met een schaar op de marker terwijl je hem boven je project houd.
Nadat de spetters zijn opgedroogd heb ik beide panelen gevernist met een spray vernis. Dit heeft natuurlijk even tijd nodig om te drogen. Daarna is de PanPastel permanent (je kunt hem niet meer van het papier af vegen)!  

Om mijn art journal page helemaal af te maken heb ik de beide panelen met gel medium en een kwast in mijn journal geplakt (kwast direct afwassen, de gel medium werkt als lijm) en vervolgens mijn met Inktense potloden ingekleurde afbeelding bovenop bevestigd met één millimeter dikke foam tape.

Nog een paar detail foto’s:




En dat is het voor mijn art journal project van vandaag! Ik wens jullie een creatieve dag toe! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten