woensdag 13 februari 2019

Copic Ink in combinatie met klei



Hoi allemaal, vandaag mag ik, Heidi, jullie weer een mixed media geïnspireerd project laten zien en vandaag heb ik gekozen voor kleivormen (“clay moulds” in het Engels) in combinatie met Copic Ink. Laten we beginnen!



Stap 1:
“Kleivormen?” zul je misschien denken, wat zijn dat nu weer, nou, dat zij vormen, in mijn geval de bladeren die je hierboven kunt zien, gemaakt door lichtgewicht aan de lucht drogende klei in de siliconen vorm te drukken, af te werken en vervolgens te laten drogen. Na droging kun je ze kleuren met zo’n beetje elk medium wat er is, ik vind het effect met Copic Various Ink (de Copic navul verpakkingen) erg handig, snel en leuk! Zorg er wel voor dat je klei eerst goed heeft gedroogd, daarna breng ik een laagje transparante gesso aan als primer en vervolgens breng je de kleivorm op kleur met Copic Various Ink, door er een beetje op te druppelen, daarna gewoon laten drogen. Om je werkblad te beschermen kun je het beste op een glazen ondergrond werken of op meerdere lagen keukenpapier.

Nadat de kleivormen op kleur zijn gebracht heb ik met een lijmpen (Nuvo Glue Pen) de randjes wat plakkerig gemaakt en daar wat goudkleurige folie overheen gewreven. Dit zorgt voor een speciaal effect zoals je op de foto kunt zien!


Stap 2:
Ik heb vandaag een afwijkende kaartmaat gebruikt die beter bij het formaat van de kleivormen en het kaartontwerp wat ik mijn hoofd had paste. Mijn kaartbasis van kraft karton is in gevouwen vorm 10,2 x 22,9 cm. Vervolgens heb ik van Terschelling “Glad Aquarelbloc” papier een stuk gesneden in de maat 9,2 x 22,2 cm en hierop heb ik met een spatel goudkleurige structuurpasta (The Crafter’s Workshop “Grecian Gold”) aangebracht over een stencil (TCW756s) en dit laten drogen. Dit wordt mijn achtergrond.


Stap 3:
Nu ga ik werken aan de rest van mijn project. Ik heb meerdere bloemen en bladeren gestempeld met behulp van de stempels uit de Create a Smile stempelset “Aloha Spirit”. Hiervoor heb ik gestempeld op papier wat geschikt is voor Copic markers (zoals “Perfect Colouring Paper”) en met Memento “Tuxedo Black” inkt. Nadat de inkt goed heeft gedroogd heb ik alle afbeeldingen ingekleurd met Copic Markers. Ik heb de volgende kleuren gebruikt: G20, YG06, G14, YG67, BV02, V17, V09, Y000 en YR30. Nadat ik klaar was met kleuren heb ik wat details aangebracht met een witte gel pen en vervolgens heb ik alle ingekleurde stempelafdrukken uitgeknipt met een smal wit randje eromheen.


Stap 4:
Als mijn tekst heb ik gekozen voor een snijmallen set van Honey Bee Stamps die “Hooray Day” heet. Het is een combinatieset van schaduw met tekst. Voor de schaduw heb ik vellum gebruikt en voor de tekst goud glitter papier.
Voor mijn tussenmat heb ik bijpassend paars papier gebruikt en dit in de volgende maat gesneden: 9,6 x 22,6 cm.

Nu ben ik zover dat ik mijn kaart in elkaar kan zetten: ik heb de paarse mat en het paneel met de goudkleurige structuurpasta op elkaar gelijmd met vloeibare lijm. Deze combinatie heb ik op de kraft kleurige basiskaart gelijmd. Vervolgens heb ik de klei vormen, de tekst en de met Copics ingekleurde bloemen en bladeren met vloeibare lijm en foam tape vastgeplakt op de kaart!

En dat was het alweer voor vandaag! Ik ben superblij met het eindresultaat van deze kaart!

Detail foto’s: 




Wat is het een ontzettend leuke combinatie om kleivormen met Copic Ink op kleur te brengen!

Ik wens jullie een creatieve dag toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten