donderdag 4 juli 2019

Daniel Smith verf: een schilderijtje


Hallo allemaal,

Nieuwe verf, prachtige kleuren, anders werken.... Zo kan ik nog wel even doorgaan. de Rolls Royce onder de waterverf, ja zo ervaar ik de Daniel Smith. Wat een pigmenten, wat een kleurennunances. Ik vind het geweldig. Het is wel heel anders werken dan met Copics en Potloden. Loslaten.... staat nu in mijn woordenboek. Dat is even wennen, maar het resultaat vind ik prachtig. Dit is echt genieten als je ziet hoe de kleuren lopen en wat er ontstaat.




Als eerste heb ik met potlood een schets gemaakt. Dat vind ik prettig. Dan heb ik de grote lijnen staan.




Naast de bloemen wil ik ook bloesem gaan creeëren. Witte bloesem vind ik persoonlijk lastig met waterverf, dus ik ga met de Molotow Masking Liquid het gemakkelijker maken. Daar waar ik bloesem wil, breng ik de Molotow Masking Liquid aan. Dit laat ik drogen en zitten op het papier. het wordt een soort "gum".  Pas op het allerlaatste haal ik dit eraf.


Je ziet hieronder de donkere stipjes wat de witte bloesem straks wordt. Ik start als eerste met de achtergrond. Ik maak de achtergrond nat en ga er dan met twee kleurtjes inwerken. Dit wordt de nat in nat techniek genoemd. De verf en het water mengen zich dan en er ontstaan schitterende kleuren.



De achtergrond is klaar en ik ben heel benieuwd naar de witte bloesem. Met zachte ronddraaiende bewegingen wrijf ik de Molotow Masking Lquid er voorzichtig vanaf. En ja,de bloesem is wit!
 Vervolgens ga ik verder met de stelen en de harten van de bloemen. Ik begin altijd met een lichtere kleur en bouw dit langzaam met iets donkerder kleuren op totdat ik tevreden ben. 


Daarna ga ik laag over laag de blaadjes kleuren. Die wil ik niet te donker. Dus weinig verf en veel heel veel water.


Als alles droog is breng ik met een heel fijn penseetlje de streepje aan in de bloem.


En als laatste een paar stipjes in het hart van de bloem.



Ik hoop dat jullie ook eens met de waterverf van Daniel Smith gaan experimenteren. Let op: het is verslavend......................

Veel creatieve groeten,



Geen opmerkingen:

Een reactie posten