zaterdag 16 mei 2020

Zwart/Wit Kat met Molotow Markers

Hallo allemaal,

We zijn alweer een maandje verder, dus tijd voor een nieuw Blogbericht van mij.
Veel plezier met het doorlezen en probeer het vooral zelf eens uit!


Gebruikte materialen:
- Molotow One4all Marker White 1,5mm
- Clairefontaine Paint On Noir papier A4



Voor deze tekening heb ik een referentiefoto gebruikt van Pixabay.
Van de foto heb ik alleen de hooglichten en wat contouren overgenomen in mijn schets.
Je kunt dit zelf tekenen maar er zijn natuurlijk ook diverse manieren om dit te doen, wanneer je niet goed kunt tekenen.
Denk aan traceren (overtrekken), projecteren etc. Ik traceerde de mijne met PanPastel.


Vervolgens ben ik met mijn witte Acryl marker begonnen bij de ogen. Van de ogen kleurde ik alleen het gedeelte in waar de reflecties zich bevinden, de rest liet ik zwart.


Vervolgens heb ik de snorharen alvast getekend omdat ik bang was deze anders met mijn hand uit te vegen, aangezien mijn schets met pastel gemaakt was.


Daarna ben ik verder gegaan met de ogen. Ik vind het altijd het belangrijkst dat de ogen goed uitkomen op een tekening. Als de ogen mislukken toont de hele tekening niet meer goed. Ik koos ervoor om iets meer dan alleen de hooglichten rond de ogen te kleuren zodat de vorm van de ogen nog wel goed naar voren kwam.


De tekening werk ik volledig uit in strepen. Zo krijg je toch nog een beetje het idee van een vacht. Het is belangrijk om heel goed je referentiefoto in de gaten te houden omdat je alleen de hooglichten en de contouren wilt kleuren, de rest van de kat blijft zwart.


Ik werk van boven naar beneden, waardoor nu beide oren gedaan zijn. Van de oren zet ik alleen de contouren neer.


Het snuitje vraagt wat meer aandacht. 1 kant van het poezengezicht is meer in het licht dan de andere kant. Daarom is het belangrijk om de witte gedeelten aan de linkerkant duidelijker aan te zetten dan links. Het mondje blijft zwart, waardoor hij goed uitkomt in het geheel.


Als laatste gaf ik een paar gedeelten van de keel nog wat "kleur" en was het genoeg. Voor deze tekening geldt echt: "Less is More!"

Voor dit werk is helemaal niet veel materiaal nodig. Als je zorgt voor een goede schets en een referentiefoto is het ook echt niet moeilijk.
Probeer het zelf ook eens uit en laat vooral het resultaat zien in de Colourstock Facebookgroep!
Ik ben benieuwd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten