zaterdag 26 september 2020

autumn girl

hallo allemaal, 
terwijl ik aan het nagenieten ben van de nazomer, leek het mij toch leuk om een tekening te maken in herfstkleuren. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van de aquarelverf van Daniel Smith en één napje Oud Holland . Ik heb gewerkt op supermooi papier van Oud-Holland. Dit papier is 500 gram en dat betekent dat je met aardig wat water kan werken zonder dat het krom trekt. Ik heb het papier dan ook niet gespannen. De structuur van het papier is grof, maar ik kon toch genoeg details in mijn tekening aanbrengen. 


Ik heb eerst een schets gemaakt met een grafiet vulpotlood. 


De eerste laag die ik aanbreng is flesh van Oud-Holland aquarelverf. Je kunt ook zelf een huidskleur mengen met bijvoorbeeld french ochre en quinacridone coral, maar soms dient gemak de mens en heb ik gebruik gemaakt van een kant en klare huidskleur. 


Voor de schaduw breng ik een laagje purpurite genuine aan. 
Als je met aquarelverf werkt, lijkt de verf altijd veel donkerder dan wanneer het is opgedroogd. Soms denk je misschien dat de aangebrachte kleur te donker is, maar vaak valt het achteraf mee. Hierdoor is het mogelijk te experimenteren met kleurtjes, waardoor je weer nieuwe mogelijkheden ontdekt. 


Ik vind de schaduw nog te flets en breng daarom een mengsel aan van quinacridone burnt orange en imperial purple. 


Tijdens het drogen van de huid, breng ik vast een basislaag aan voor de haren. Ik gebruik hiervoor weer de quinacridone burnt orange en breng deze met een groot penseel aan, een nummer 12. 
Voor de ogen gebruik ik een mengsel van green apatite genuine en green gold. 


Ik ga weer verder met het gezicht. Ik maak voor de schaduw nu een nieuw mengsel van cadmium orange hue en imperial violet. Omdat ik deze te rood vind worden, voeg ik amethyst genuine toe. 


Voor de schaduw in het oog gebruik ik sugilite genuine. Ik breng ook wat blush aan met quinacridone burnt orange. Tevens breng ik ook wat green apatite genuine aan als schaduw in het gezicht. 


Voor de hoofdtooi van bladeren gebruik ik weer een mengsel van green apatite genuine en green gold. 



Ik breng weer wat extra schaduw aan met amethyst en Jane's grey. 


Op de haren breng ik een tweede laag quinacridone burnt orange aan. Breng deze kleur ook aan op de lippen. Voor de onderharen, het donkster gedeelte, maak ik een mengsel van quinacridone burnt orange en lunar violet. 


Ik breng ook nog een derde laag aan op de haren met de quinacridone burnt orange. 



Voor de rozen gebruik ik purpurite genuine. 


Gebruik lunar black voor de pupillen en de bovenste ooglijn. In de rozen breng ik rose of ultramarine aan. Op de lippen breng ik nog een laag quinacridone burnt orange aan. 


Ik breng ook nog wat quinacridone burnt orange aan in de rozen, als een soort weerkaatsing van het licht. 


Dan begin ik met de eerste achtergondlaag.
Met een supergroot penseel, een nummer 18, breng ik met veel water de volgende kleuren aan:
phtahlo blue turquoise, green apatite genuine, quinacridone burnt orange, rose of ultramarine, purpurite genuine, indigo blue.
Laat daarna goed drogen. 


Daarna ga ik weer verder met het meisje. Voor de bladeren in de hoofdtooi gebruik ik weer het mengsel van green apatite genuine en green gold. Met mantelpenseel breng ik de nerven aan.  Op de lippen breng ik nog een laagje quinacridone burnt orange aan. 


Ik breng een tweede laag aan in de achtergrond. Ik gebruik weer dezelfde kleuren phtahlo blue turquoise, green apatite genuine, quinacridone burnt orange, rose of ultramarine, purpurite genuine, indigo blue. Ik druppel iridescent gold in de achtergrond.
Laat daarna weer goed drogen. 


Ik sprenkel op de natste plekken in de achtergrond zout en leg de tekening vervolgens een paar uur weg om te drogen. Door het zout ontstaat er wat structuur in de achtergrond. In de achtergrond ontstond een mooie kleur donkerrood doordat quinacridone burnt orange en indigo in elkaar vloeiden. 


Ik breng het mengsel van quinaciridone burnt orange en indigo ook aan in de haren en op de bovenlip.
Ik gebruik het mantelpenseel ook om haren te trekken, zodat het haar wat meer structuur krijgt. Voor de jurk gebruik ik quinacridone purple. Op de wangen breng ik ook een laagje quinacridone coral aan. 
Verder werk ik de rozen nog een keertje uit met rose of ultramarine. 


Ik werk nu de blaadjes in de hoofdtooi verder uit met het mengsel green apatite genuine en green gold. Over de jurk gaat nog een laagje rose of ultramarine en wat indigo voor de schaduw. 


Als laatste breng ik nog een laagje flesh van Oud -Holland aan. 
De wimpers breng ik aan met een nummer twee penseel. Als laatste gebruik ik nog een wit potlood (Derwent Lightfast). 

groetjes en tot oktober

groetjes
Miranda

 


2 opmerkingen: