dinsdag 10 januari 2023

Orchideeën met Daniel Smith Watercolors

 Hallo allemaal,

Ook namens mij beste wensen voor 2023 voor jullie allen! 

Voor mijn eerste project in dit nieuwe jaar ben ik aan de slag gegaan met mijn favoriete medium, de Daniel Smith watercolors!

Vorige maand heb ik een bezoek gebracht aan de Orchideeënhoeve en dat bracht mij op het idee om een van mijn lievelings bloemen te schilderen.

Dus heb ik mijn kleurtjes erbij gepakt en ben ik aan de slag gegaan.

Om te beginnen heb ik een A5 formaat mixed media papier afgeplakt met schilderstape en de orchidee met potlood lichtjes opgezet op het papier.


Met de kleuren Perylene Maroon, Piemonte Genuine en Jane's Gray zet ik de achtergrond op. 
Als de achtergrond droog is, werk ik de achtergrond nog bij met de kleuren Neutral Tint en Burnt Umber.


Voor de orchidee bladeren gebruik ik de kleuren Wisteria, Rose of Ultramarine en Carbazole Violet


Zo bouw ik de bloemen stuk voor stuk op. Om te voorkomen dat de kleuren in elkaar overlopen als ze nog nat zijn, kleur ik steeds een blad dat niet aansluit aan een ander nog niet droog blad.


En zo ga ik steeds verder en bouw ik de bloemen steeds meer op. Ook voeg ik steeds meer lagen toe. Ik gebruik ook steeds andere kleuren en zet de schaduwen op hun plek.


Aan de onderste bloem kun je zien dat ik de bloem vorm heb gegeven door met strakkere lijnen te schilderen en de bloem tevoorschijn te laten komen. Ten slotte haal ik de schilders-tape weer weg.


Met een aantal Derwent potloden werk ik de details nog een beetje bij, voornamelijk de licht en donker plekken.
En zo zijn de orchideeën af.


En omdat ik ze zo mooi vind geworden heb ik ze in een lijstje gedaan en staan ze te pronken op mijn kast.

 Hopelijk heb ik jullie kunnen inspireren om ook de Daniel Smith watercolors erbij te pakken.

Een mooie dag gewenst en tot de volgende keer.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten