zondag 7 april 2019

Aquarel Tulpen

Hallo allemaal,

Een kleine twee weken geleden mocht ik samen met een paar andere teamleden kennismaken met de Daniel Smith Watercolors. 
Ik kleur heel graag en aquarelverf vind ik super om te doen.
Die dag kregen we tips en uitleg van Julia Woning. Voor het eerst kleurde ik geen stempel in, maar namen we een foto als basis en kleurde die in.
Ik heb er weer een verslaving bij. Hoe leuk om te doen.

Eén bloem heb ik die dag afgekregen en de rest heb ik thuis gedaan.
In deze post ga ik laten zien hoe ik dat gedaan heb.


 Wat heb je nodig:


- aquarelpapier. Ik gebruikte Schut Terschelling 300 gr.
-een foto van de bloemen 
-porseleinen mengbakje
-Daniel Smith Watercolors in de kleuren:
Cad. Red Scarlet Hue
Quinacridone Rose
Opra pink
Imperial Purple
Hansa Yellow Light
PhthaloYellow Green
Serpentine Genuine
-bakje water
- een Da Vinci Kolinksky kwast
-keukenrol


De contouren van de tulp heb ik overgenomen op mijn aquarelpapier.

Om te beginnen breng ik een klein randje geel aan langs de rechterkant van het blad.
Daarna kleur ik het gehele blad met rood dat, ik heel licht heb gemaakt door veel water te gebruiken.
Probeer het gele randje niet te raken anders gaan de kleuren mengen.


Daarna breng ik de volgende laag rood aan. Ik zet de rode verf aan op het gedeelte dan het donkerst moet worden en van daar uit veeg ik de verf uit.
Het punt dat het donkerst moet worden,  blijft ook het donkerst.


Nadat ik het blad met een kleine föhn gedroogd heb, breng ik een laagje roze aan. 
Tevens maak ik een heel dun lijntje dat de bladnerf moet gaan worden.



Terwijl het eerste blad droogt, doe ik het volgende blad op dezelfde manier.
Eerst een dun randje geel, het geheel licht rood en dan opnieuw rood aanbrengen daar waar het donkerder moet worden. Dan droog ik het geheel weer


Bij het middelste blad breng ik eerst weer een dun randje geel aan,  nu aan de bovenkant van het blad.
Daarna weer de lichte rode kleur als basis.


Nadat ik ook de tweede laag rood heb aangebracht, ga ik nu met rose de donkerste vlakken van het blad extra kleur geven.


Nu ga ik weer naar het eerste blad, waar ik over het rose nog een gemengd rose/rode laagje aanbreng aan de onderkant, want daar is de tulp het donkerst van kleur.
Op de andere twee bladeren doe ik dat met een mengsel van purple en rose.


Nadat ik alles gedroogd heb, breng ik nog een laagje purple aan. 
Aanbrengen daar waar je het het donkerst wilt hebben.


Nu zijn de stelen en het blad aan de beurt.
Ik heb mijn groene kleuren gemengd en daar twee kleuren groen mee gemaakt.
Zo kon ik duidelijker het achterste blad aangeven.
Ook hier beginnen met een dun laagje kleur aanbrengen.


Door minder water bij je kleur te gebruiken, wordt de kleur donkerder en kun je schaduw gaan aanbrengen. 
Laat wel de kleur mooi overlopen door deze met een schone natte kwast uit te vegen.


Om het groen wat levendiger te maken, meng ik wat geel door mijn groen en breng hier en daar wat verf aan die ik laat overlopen in de onderliggende en naastliggende kleur groen.


Als laatste nog wat van mijn rode kleur door het groen gemengd en hetzelfde gedaan als bij de vorige foto.

De tulp is nu voor mij klaar. Ik vind het een mooi resultaat geworden.
Julia dank je wel voor de goede uitleg. Mede door jou heb ik dit kunnen maken.

Daarnaast moet gezegd worden dat deze aquarelverf wel heel erg fijn is om mee te werken.
De verf heeft veel pigment, dus veel kleur en is lichtvast.

Op naar mijn volgende aquarelcreatie. Want die gaat er zeker komen.


1 opmerking: