zondag 7 juni 2020

Madeliefjes

Hoi hoi allemaal,

Vandaag wil ik jullie laten zien hoe je witte bloemen mooi uit kunt laten komen.
Ik ga dat doen door de bloemen slechts hier en daar wat schaduw te geven en ze laten spreken door de achtergrond in te kleuren.


Wat heb je nodig:
- aquarelpapier 300grams bijv Schut glad.
-plaatje chipboard om je papier op te plakken
-schilderstape
-Daniel Smith aquarelverf in de kleuren: 
Cerulean Blue
Cadmium red
Cobalt Blue
Indian Yellow
Cadmium Orange
Reddish Browny Orange
Sap green
Undersee Green
-stukje keukenrol
-penseel
-Stempel of potlood om bloem te tekenen


Alles ligt klaar. Ik heb mijn vel aquarelpapier met schilderstape op een plaatje chipboard geplakt.
Zo blijft mijn papier mooi glad.

Ik heb twee voorbeelden gemaakt. 
De linkerpagina heb ik de bloem gestempeld met watervaste inkt in het lichtgroen.
De rechterpagina heb ik de bloem gestempeld in het grijs.
De foto's zijn van de grijze stempel.


Als je nu geen stempel van een margrietje hebt, is het niet moeilijk om deze zelf te tekenen.
Een Margrietje is eigenlijk de makkelijkste bloem om zelf te tekenen.
Ga naar internet en zoek een mooie referentie foto.

Het geen je nu gaat doen is schaduw aanbrengen op de blaadjes.
Dat doen we met Cerulean Bue. Houd hierbij in gedachten van welke kant je het licht laat komen. En dat bladeren die overlappen ook schaduw geven.
Ik werk blad voor blad totdat ze allemaal wat kleur hebben.


Daarna heb ik een mix gemaakt van Cadmium Red en Cobalt Blue.
Daarmee heb ik hier en daar de schaduw wat donkerder gemaakt. Maar laat ook stukjes lichtblauw.


Daarna het bloemhart ingekleurd met Indian Yellow.
Vanuit links gewerkt, daar de verf aangezet en geblend naar rechts.
Daarna Cadmium Orange en als laatste Reddisch Browny Orange voor de donkerste schaduw.


Nu ga je aan de achtergrond beginnen. Ik ga groen aanbrengen achter de bloemblaadjes.
Hoe donkerder de kleur, hoe witter het blad lijkt. 
Ik heb hier geel groene kleuren en blauwgroene kleuren gebruikt.
Oftewel Sapgreen en Undersee green.
Begin met verf aanbrengen tussen de blaadjes en waaier de kleur uit naar buiten.
Hoe meer water je gebruikt. hoe lichter de kleur en hoe mooier het zich een weg zoekt over je papier.
Zet er eventueel een andere kleur groen tegenaan.


Als je dan een eerste laagje aangebracht hebt, bekijk je waar je het wat donkerder wilt.
Of een andere kleur groen erbij.
Dit doe je tot je tevreden bent.
Dat maak je met de twee kleuren groen nog spetters op de achtergrond.


Haal dan voorzichtig het tape weg.
Snijd je papier op de maat die je wilt.



Ik heb de Margriet gemat op groen en blauw cardstock.
Dit is echt niet zo moeilijk om te doen. Ik zou zeggen, probeer het eens en verbaas je zelf en ons. Want wij willen dat natuurlijk wel graag zien op Facebook.

Succes en tot de volgende keer.

Groetjes


1 opmerking: