maandag 19 maart 2018

Sunset elephant

Hallo Copicfan's!

Leuk dat jullie weer langskomen!

Vandaag laat ik jullie zien hoe ik een olifant op fotopapier gemaakt heb.
Gewoon heel goedkoop glanzend fotopapier.
Als jullie iets willen tekenen of kleuren op fotopapier,
dan moet het wel iets zijn waar je de struktuur van mag zien,
want mooi blenden kun je niet op dit papier.

Dus mijn olifant is perfect ervoor, 
zo kun je alle huidplooien zien.


Ik ben weer met een hele lichte kleur begonnen,
met Y00. 
Deze plekken blijven ook licht, hier schijnt de zon op.
 Het is natuurlijk nog slecht te zien.


Dan ga ik verder met YR23 zijn kop wat kleur geven.
Ik kleur horizontaal, want zijn huidplooien lopen in die richting.


Dat blend ik dan met Y28 en geef verder al wat huidplooien aan
en plekken die later dan donkerder worden.


Met Y26 ga ik dan de Y28 blenden 
en ga verder met de huidplooien op zijn slurf.


De YR20 neem ik om er iets meer warmte in te krijgen,
ik ga ermee in de slurf en op zijn voorhoofd kleuren.
Het verschil is niet zo makkelijk om te zien, maar is er echt wel hoor.


Dan ga ik verder met E43 om de rest van de kop en slurf te kleuren.
Echt goed de richting van de plooien in de gaten houden,
want je ziet elke streep die je met de Copic maakt.
Daar waar het donkerder is, ben ik vaker met dezelfde kleur over elkaar gegaan.


Nu ga ik wat donkerder werken.
Ik neem de E47 en ga de donkerste plekken vorm geven.
Op zijn poot en voorhoofd ga ik ook iets donkerder.

De rest van zijn lijf ga ik met E44 kleuren.
Ook de richting van het kleuren in de gaten houden,
 met de ronding van zijn heup en dan de draai naar zijn poot.


Er moest toch meer contrast in komen,
en dat heb ik dan met E89 gedaan.
Ik heb meer schaduw onder zijn buik gemaakt en op zijn heup.
Ik heb ook hele fijne lijntjes op zijn buik en poten gemaakt.


Dan heb ik weer de YR23 genomen om het zonlicht op zijn poten te maken.
Ik heb dat nog een beetje geblend met Y28.


Ik heb dan nog met E43 zijn oor verder ingekleurd.
De richting van het kleuren is weer goed te zien.
Met E89 heb ik ook nog wat lijntjes om zijn oog gemaakt.

De zijkanten van zijn oor heb ik met E44 geblend,
zodat het meer een rondere vorm krijgt.


Met E89 heb ik dan nog meer huidplooitjes en zijn oog getekent.


Nu is zijn slurf natuurlijk veel te licht tegenover zijn lijf.
Dus heb ik de E44 genomen om het iets donkerder te maken.


Daar ben ik dan nog met E47 een beetje in gaan flikken.


En met E89 heb ik verder dan de donkerste huidplooien getekent.




Zijn tanden heb ik eerst met E81 wat kleur gegeven,
en dan heb ik met W3 de schaduw gemaakt.
Met E50 heb ik de lichtste plek gekleurd.
Ze zien er nu echt als ivoor uit.


Mijn olifant ziet er nu zo uit, nou mist alleen de achtergrond nog.
Maar dat laat ik niet stap voor stap zien, het zijn nu al aardig wat foto's.


Ik heb zo'n beetje dezelfde kleuren gebruikt als in de olifant.

Ik heb eerst de bergen die het verste weg zijn, met E43 getekend en ingekleurd.
Daarna heb ik de bergen die ervoor liggen met E44 getekend,
 daar hoeft niet veel tijd aan besteed te worden, dat ligt ver weg.

De bergen worden steeds donkerder hoe dichter bij ze komen.
Met E47 heb ik nog een paar bergen gemaakt 
en de donkerste zijn met E89 gedaan.
Voor de strook steppenlandschap heb ik ook E89 gebruikt
en verder nog E71, E74 en E97.
Dan komt het gras in de voorgrond, ik heb geloof ik E99 gebruikt,
maar weet het niet helemaal zeker.
Het gras heb ik dan met E47 en E89 geflikt.
Om het een beetje te laten uitlopen heb ik het gras ook in het witte papier getekent,
en verder nog stipjes gemaakt.


De zonondergang heb ik ook opgebouwd van licht naar donker.
Eerst met Y00, dan verder met Y26 en YR23.
Verder zit er nog Y28 en YR27 in de lucht.
Ik heb de wolken een beetje met draaiende bewegingen gemaakt.

Dan komen er nog highlights op de olifant, 
gemaakt met de Derwent Line Painter wit.



Dit is hem dus geworden.

Probeer het eens uit op fotopapier, bijvoorbeeld een mooie bloemenstempel.

 Als je tekening of stempel dan af is heeft het zo'n mooie glans!

Ik hoop dat jullie het weer interesant en informatief vonden.
Leuk dat jullie weer zijn komen kijken en tot volgende keer.

Lieve groetjes


2 opmerkingen: