Ik heb deze keer weer een kat getekend, eigenlijk een kitten. Toen ik deze foto van Yash Gupta zag op unsplash was ik gelijk verliefd, die leuke verbaasde blik van dit kitten is toch om te smelten....
Ik heb gewerkt met Pan Pastels en Derwent pastelpotloden.
Ik begin met het maken van een schets. Ik doe dit met behulp van een lineaal en een potlood en veel geduld ;-) Ik meet alle onderdelen op en breng die over op mijn schetspapier. Dit kost wel een een paar uurtjes maar het is ook superleuk om te doen. Omdat je niet kunt gummen op pastelmatpapier, heb ik de schets gemaakt op schetspapier van Schut en daarna de achterkant ingesmeerd met Pan Pastel en doorgedrukt op mijn pastelmat papier (clairefontaine).
Het uitwerken van het kitten is een geduldig werkje. Ik breng veel laagjes over elkaar heen. Eerst donkere tinten daarna de lichtere erover heen. Hierdoor krijg je veel diepte.
Het mooie van pastel is dat je ook veel laagjes over elkaar kunt aanbrengen, je hebt dus veel mogelijkheden om te herstellen als je niet helemaal tevreden bent.
Ik begin altijd met de ogen en dit heeft een reden. Als de ogen niet goed zijn, klopt vaak het hele koppie niet, dus voordat ik uren besteed aan het uitwerken van de vacht, begin ik met de ogen. Ik heb hiervoor een hele lading kleuren nodig. Als je goed naar het voorbeeld kijkt, zie je ook dat er heel veel kleurtjes inzitten. Ik heb gebruikt: tan, burnt orange, burnt ochre, pale olive, burnt earth, graphite grey, carbon black, aluminium grey, white, Prussian blue, powder blue, cornflower blue, indigo, soft violet, violet oxide, pale pink en dioxine purple. Het is bijna ongelooflijk hè, maar ik heb al die kleurtjes in de ogen nodig gehad.
Nu ik de blik in de ogen goed vind, ga ik verder met de neus. Hiervoor gebruik ik pale pink, coral, raspberry, cadmium red, maroon, aluminium grey, burnt orange en seal.
De vacht op de kin werk ik uit met flesh, aluminium grey, pale pink, graphite grey, titanium white, tan en soft violet. Ook al is het een wit kitten, in de witte vacht zitten veel kleurnuances. Ik gebruik alleen het witte potlood voor de echte highlights.
Ik begin de rest van de vacht uit te werken, maar na een klein stukje besluit ik eerst om een basislaag met Pan Pastel aan te brengen. Dit werkt sneller, spaart potlood en geeft bovendien een betere ondergrond.
Gebruikte pastelpotloden: aluminium grey, titanium white, soft violet, tan, flesh, graphite grey, blue grey en saffron.
Gebruikte Pan Pastels: titanium white, orange tint, neutral grey shade, magenta tint, magenta extra dark, burnt sienna, red iron oxide en raw umber tint.
Blijf goed je referentie foto bekijken. Stukje voor beetje werk ik het kitten uit door steeds meer dunne laagjes aan te brengen.
Langzaamaan komt het kitten tot leven. Er zitten ook aardig wat uurtjes in. Ik ben al snel 20 uur bezig met een dergelijke tekening.
Als laatste werk ik de oren uit en breng ik met een vloeiende beweging de snorharen aan. En dan is de tekening klaar, althans voor nu. Soms kan ik na een paar weken opeens weer wat aanpassen in de tekening, maar met pastelpotloden kan dit ook gemakkelijk.
Groetjes en tot de volgende maand, het zal dan alweer de tweede kerstdag zijn, kan niet geloven dat dit jaar toch nog zo snel voorbij is gegaan.
Groetjes
Miranda
Wat een prachtig resultaat... je bent zo ‘n artiest Meis!
BeantwoordenVerwijderen