dinsdag 16 februari 2021

Hortensia in Pastel

 Hallo allemaal!

Het is alweer februari. Op het moment dat ik dit schrijf is Nederland bedekt met een laag sneeuw en ijs. Vandaag als het goed is de laatste dag en dan gaat het hopelijk tijd worden om aan de lente te gaan denken. Ik kijk persoonlijk wel uit naar weer wat groen en kleur in de wereld.

Maar aangezien het nog niet zover is dan maar een Blogbericht dat daar iets aan bijdraagt namelijk deze mooie Hortensia (Hydrangea). De stempel is van Studio Light en ligt vanaf deze week in de winkels.

In deze Blog ga ik vooral in op het inkleuren van het object zelf: de bloem. Mocht je echter nog liever een achtergrond bij je werk maken verwijs ik je graag naar het Blogbericht van Marianne Reijgersberg. Zij heeft dat in haar Blog prachtig laten zien en is ook goed toepasbaar op dit bericht.

Gebruikte Materialen:

Roze bloemen:

Pan Pastel:

  • 430.5 Magenta, 
  • 430.1 Magenta Extra Dark
  • 100.5 White
Derwent Pastelpotloden:
  • P200 Magenta
  • P220 Burgundy
  • P720 Titanium White

Blauw/paarse bloemen:

Pan Pastel:

  • 520.5 Ultramarine
  • 580.5 Turquoise
  • 100.5 White
  • 430.5 Magenta
Derwent Pastelpotloden:
  • P290 Ultramarine
  • P360 Indigo

Tak:

Derwent Pastelpotloden:

  • P550 Brown Earth
  • P540 Burnt Umber
  • P570 Tan

Blad:

Derwent Pastelpotloden:

  • P490 Pale Olive
  • P520 Dark Olive
  • P500 Ionian Green
  • P480 May Green
Overige Materialen:
  • Soffttool driehoek
  • Fade Out Inkt
  • Hortensia Stempel Studio Light
  • Doezelaars
  • Pastelmat 18x24

Met de Fade Out Inkt heb ik de stempel gestempeld op Pastel Mat papier


Als eerste breng ik witte PanPastel aan in alle bloemen. Ik gebruik hiervoor de driehoekige tool. Ik start aan de buitenrand van de bloem en veeg de Pastel zachtjes uit naar het midden.


Wanneer alle bloemblaadjes een laagje wit hebben voorzie de hartjes van de bloemen van wat wit met een wit Derwent Pastelpotlood.


Nu is het tijd om de bloemetjes kleur te gaan geven. Ik begin met de roze bloemen. Ik gebruik hiervoor Magenta PanPastel. Dit keer start ik vanuit het hard en veeg ik de pastel voorzichtig naar de buitenranden van de bloemblaadjes. Op deze manier geef ik alle blaadjes een dun laagje kleur


Het voordeel van Pastelmat papier is dat je er enorm veel lagen op aan kunt brengen. We brengen nu namelijk een tweede donkerdere laag aan met Magenta Extra Dark. We starten weer in het hartje en werken naar het midden van het blad toe. Zorg ervoor dat je wel de onderste lagen blijft zien. Laat ze dus maar gedeeltelijk overlappen en niet volledig.


Wanneer je dit bij alle bloemetjes gedaan hebt zie je al dat er diepte in ontstaat. Dit maken we straks nog duidelijker door met de Pastelpotloden nog meer diepte te geven. Voor nu gaan we eerst verder met de blauw/paarse bloemen.


Bij de blauwe bloemetjes start ik met de Ultramarine Pan Pastel. Ik breng wederom wat kleur aan vanuit het hart van de bloem naar het midden van de bloemblaadjes. Zorg ervoor dat je ook wit blijft zien.



Met de Magenta PanPastel breng ik wat extra kleur aan in de blauwe bloemetjes waardoor ze tweekleurig worden. PanPastel mengt met elkaar dus je krijgt op deze manier roze en paarstinten in de bloemetjes.


De diepte in de blauwe bloemetjes maak ik direct met Derwent Pastelpotloden indigo en niet met Panpastel. Met Pan pastel werd het te donker naar mijn smaak.
In het hart van de bloemetjes breng ik met potlood Indigo een en dit veeg ik met een doezelaar uit om een mooie overgang te maken.


Met een wit pastelpotlood maak ik de randen van de bloemblaadjes duidelijker door ze te omlijnen


De omlijningen vervaag ik vervolgens met een doezelaar en breng eventueel in de bloem nog iets meer wit aan met potlood om te voorkomen dat er hele strakke witte lijnen langs de bloem staan. Het is de bedoeling dat dit mooi in elkaar overloopt.


De tak maak ik met Brown Earth potlood. Ik kleur eerst de hele tak met deze kleur. Daarna geef ik meer diepte door aan de onderkant nog een laagje Burnt Umber aan te brengen als schaduw. Voor de highlights gebruik ik Tan, soms in combinatie met een heel klein beetje wit.


De hoofdkleur van het blad is Dark Olive. Daar kleur ik het hele blad mee in. Daarna breng ik met Pale Olive de highlights aan aan de randen van het blad en geef ik diepte met Ionian Green. De nerf maak je in principe met Ionion green. Aan de onderrand van de nerf breng je echter wat Pale Olive aan om een highlight te krijgen, deze doezel je aan de onderkant weg. Hierdoor krijg je nog meer diepte in je nerf.
De May Green heb ik gebruik om iets meer kleurvariatie te krijgen in het blad. Wees daar spaarzaam mee!


De bloem is nu helemaal af. Wil je er nog een achtergrond bij maken? Dan verwijs ik naar het bericht van Marianne Reijgersberg:



Bedankt voor het lezen en kijken allemaal en tot volgende maand!





5 opmerkingen: