dinsdag 16 maart 2021

Maki met Daniel Smith Aquarelverf

Deze maand laat ik jullie weer eens wat zien met Daniel Smith. Ik schilder graag dieren in aquarel en deze Maki lag nog steeds te wachten tot ik eindelijk eens tijd voor hem had ;)



Gebruikte materialen:

- Schut Terschelling Glad 300 gram 24x30cm

- Daniel Smith Aquarelverf in de kleuren: Sepia, Quinacridone Sienna, Permanent Orange, Purpurite Genuine en Joseph Z's Warm Grey. Yellow Ochre



Ik ben begonnen met het maken van een schets. Ik heb mijn foto getraceerd met PanPastel. Ik gebruik die methode graag omdat ik dan sneller kan beginnen aan het leuke gedeelte namelijk het schilderen ;)



Daarna begin ik zoals nagenoeg altijd aan de ogen. De ogen zijn de ziel van het dier. Als die niet goed lukken dan kan je het werk eigenlijk net zo goed weggooien, daarom begin ik altijd met de ogen.

In dit geval gebruik ik allereerst de nat in nat methode. Met water maak ik de iris nat en daarna heb ik er wat Permanent Orange in laten lopen.



Langs de buitenranden van het oog gebruik ik de Quinacridone Sienna. Dit laat ik goed drogen voor ik verder ga met de volgende stap.


De randen langs het oog maak ik met Sepia, ik zorg dat ik flink wat pigment opneem zodat de randen goed donker worden. Met een natte penseel zonder pigment laat ik de Sepia in de rest van het oog overvloeien zodat ik geen scherpe randen in het oog te zien krijg.


In mijn palet maak ik een flink dun mengsel van water en Yellow Ochre.

\
Ik geef alle lichte gedeelten van de Maki nu kleur met het Yellow Ochre mengsel. Dit lijkt intens, maar wanneer we de donkere gedeelten gaan kleuren zal je zien dat dat reuze meevalt.
Ik spetter wat rondom de oren en aan de onderkant van de hals. Dit hoeft natuurlijk niet, maar ik vind het altijd wel een leuk speels effect geven.


Als alle lichte delen gekleurd zijn is het tijd voor de donkere delen. Deze doe ik in meerdere lagen. Ik start met Purpurite Genuine. Daarmee geef ik alle donkere gedeelten kleur. Ik maak al wel wat verlopen in licht en donker door meerdere lagen aan te brengen daar waar het donkerder moet zijn of door meer pigment te gebruiken.
Ook met de Purpurite maak ik wat spetters voornamelijk aan de rechterzijde.


Daarna ga neem ik de Joseph Z's Warm Grey en maak de donkere gedeelten nog veel donkerder. Ik gebruik de verf hiervoor direct uit de tube. Uiteraard wel verdund met water.


Als ik helemaal tevreden ben over de diepte van de donkere gedeelten en schaduwen neem ik een klein penseel nummer 2. Daarmee maak ik met de Warm Grey de snorharen en wat haren in het gezicht rondom de ogen. Hierdoor komt er iets meer textuur in het geheel en komt de Maki meer tot leven.
Als laatste lift ik wat verf in de ogen en breng ik op die manier wat highlights aan. Ik doe dit vaak als laatste zodat je goed kunt zien hoever je moet gaan om de ogen echt te laten spreken.

Dit was mijn Blog voor deze maand. Hopelijk hebben jullie hem met plezier gelezen en ik daag jullie uit zelf ook eens te proberen een dier te schilderen!










3 opmerkingen: