dinsdag 13 april 2021

Rozen met Daniel Smith

Hallo allemaal! 

Alweer een maand geleden sinds mijn laatste blogbericht. Ligt het aan mij of vliegt de tijd? Ik weet natuurlijk niet hoe het jullie vergaat, maar ik zou soms willen dat er minstens 36 uur in een dag zat.
Maar goed, vandaag laat ik jullie zien hoe ik deze rozen maakte met Daniel Smith Aquarelverf.

Materialen;
  • Daniel Smith Aquarelverf in de kleuren: Quinacridone Coral, Hematite Burnt Scarlet Genuine en een heel klein beetje Olive Green
  • Schut Terschelling Glad 18x24cm 300 gr
  • Fade out Inkt
  • Rozen Stempels, ik gebruikte stamp527 van Studio Light
  • Masking tape

 

Met behulp van Masking Tape stempelde ik eerst mijn layout op het papier.



Rondom de rozen maakte ik het papier nat met een penseel, daarin liet ik wat van de Hematite Burnt Scarlet Genuine lopen.


Met een waterspray kun je de verf nog wat eenvoudiger uit laten lopen. Ik zet ook meestal mijn werk even rechtop of schuin dan vloeit het nog wat makkelijker. Als ik rondom tevreden ben over de bruin, laat ik daarna nog wat van de Coral erin lopen, dit doe ik alleen op de plek van de rozen.


Dan is het tijd om te beginnen aan het kleuren van de rozen. De donkerste gebieden zet ik als eerste aan met flink wat pigment. Daarna neem ik een vochtige schone penseel en vloei de verf verder uit over het blad. Ik werk blaadje voor blaadje. Als een aangrenzend blaadje nog erg nat is, begin ik even aan een andere om te voorkomen dat alles in elkaar overloopt. De aquarelverf kruipt tenslotte overal heen waar het papier nat is.


In de donkerste gebieden laat ik nog wat van de Hematite Burnt Scarlet lopen om zo nog wat meer diepte in de roos te krijgen. Van dichtbij ziet de roos er dan zo uit:


Bovenstaande stappen herhaal ik voor de rozen aan de linker en de rechterkant.


Ik zet een basislaag neer met de Coral en probeer hierin zoveel mogelijk kleurdiepte te krijgen. Aan de randen van de bloembladeren geef ik maar weinig kleur, en dieper in de bloem maak ik de kleur donkerder. Als de Coral laag dan droog is geef ik met Hematite nog wat meer diepte.


De bladeren maak ik met een basislaag van Hematite en ook hier zorg ik dat er goed verschil zichtbaar is tussen licht en donker.


De fade out inkt heeft een handige eigenschap. Hij neemt namelijk pigment op vanuit de aquarelverf. Ik start de bladeren met een dunne wassing van de Hematite, de nerven van de bladeren worden dan ineens goed zichtbaar doordat het pigment wordt opgenomen. Dat maakt het werken wel makkelijker.


Als de lichte wassing droog is maak ik meer schaduwen in het blad met dezelfde kleur Hematite, alleen pak ik deze nu met de penseel direct uit het napje. Je kunt het ook uit de tube vanaf je palet pakken uiteraard.


Als alles goed gedroogd is breng ik nog wat spetters aan en is mijn werk klaar. Gaaf toch?


Dit was mijn blog alweer voor deze maand. Hopelijk hebben jullie hem met plezier gelezen en inspireert het jullie tot het maken van mooie dingen.

Tot volgende maand!







5 opmerkingen: