maandag 17 april 2017

Derwent Inktense en Line Painters

Ik heb voor deze creatie verschillende leuke producten van Derwent gebruikt, de Inktense blocks, de Inktense potloden en de Graphik Line Painters.



Als eerste heb ik een schets gemaakt met een Derwent Graphic potlood op 300 grams aquarelpapier. 
Daarna heb ik met Archival inkt een aantal Studio Light vlinders gestempeld. Archival is watervast en dat is belangrijk, omdat ik bij het inkleuren met de Inktense blocks en potloden veel water ga gebruiken. De bloemen in het haar zijn gemaakt met een stempel van Stampotique (ontwerp Kassa Hayselden).

 Voor de eerste laag gebruik ik de Inktense blocks. De blocks zijn pure pigment blokjes die je rechtstreeks op de ondergrond aan kunt brengen en nat kan maken, maar je kunt met een vochtig penseel ook kleur oppakken en gebruiken. Op deze manier breng ik ongeveer 4 lagen aangebracht.
Afbeeldingsresultaat voor derwent inktense

   
Daarna werk ik de rest van de tekening uit met Inktense kleurpotlood. Kleurpotlood is perfect om details aan te brengen. Je kunt dit eventueel ook met de Inktense blocks doen, maar Inktense potloden kun je ook droog gebruiken, waardoor de kleuren donkerder zijn, dan wanneer je ze nat maakt. Van deze eigenschap wilde ik gebruik maken en heb daarom gekozen voor de kleurpotloden voor een andere uitwerking. 

Afbeeldingsresultaat voor derwent inktense


In deze close-up laat ik de uitwerking van de neus en lippen zien. Ook hier heb ik zowel de Inktense blocks als de Inktense potloden gebruikt. 


Dit is de tussenuitwerking. Nu wordt het tijd voor de finishing touch, een uitwerking met de Graphik Line Painters.


De Line Painters bevatten een verf die zolang vochtig met water vermengbaar is. Eenmaal droog zijn ze permanent. En als je de punt even ingedrukt houdt, krijg je een druppel verf die je leuk kunt laten uitvloeien. Het teveel op de pen kan je wegblazen, je krijgt dan spetters. Als de achtergrond droog is, blijven deze spetters goed zichtbaar. 

Afbeeldingsresultaat voor derwent graphik line painters


En dit is het eindresultaat geworden. 

tot de volgende keer













8 opmerkingen: