zondag 13 maart 2016

PanPastel en Gelli-plate

Vandaag heb ik voor jullie een niet zo voor de hand liggende combinatie, namelijk PanPastel en de Gelli-Plate. Ik zag Carlyn Dube deze techniek op youtube gebruiken en ik dacht, dat probeer ik ook eens!!

Met behulp van de Gelli-plate kan je de PanPastels mooi fixeren. Ze geven daarna niet meer af en worden zelfs iets intenser van kleur.


Als eerste heb ik een paar mooie kleuren PanPastel uitgezocht voor de achtergrond:
PP22505 diarylide yellow
PP22805 orange
PP23405 permanent red
PP24305 magenta
PP24705 violet



Met deze kleuren heb ik een overloop gemaakt van warm geel naar koel violet. Ik heb hiervoor de angle slice round S61031spons gebruikt , dit is echt mijn favoriete spons om achtergronden mee te maken. 


Voor wat extra structuur in de achtergrond heb ik gestempeld met versamark inkt en hier vervolgens weer PanPastel over gewreven met een spons. 


Toen ik tevreden was met de achtergrond, heb ik mijn Gelli-plate gepakt, de 20,3 x 25,4 cm .
Hier heb ik een dun laagje gel medium gloss van Ara , B380, op aangebracht met een verfrolletje en mijn achtergrondje van Pan Pastel er op gelegd en aangewreven, zoals je ook doet met gewone acrylverf.

Even laten drogen en je hebt een mooie fixeerlaag op je PanPastel.
Omdat ik gloss gel medium heb gebruikt zit er ook een mooie glans op, maar die zie je niet zo goed op de foto.  

Gel medium is een soort acrylverf zonder kleur. Het geeft acrylverf  meer volume, maar het is ook geschikt om een collage mee te maken of om je project mee te sealen. Het droogt transparant op en de matte versie laat na drogen geen sporen achter. De gloss versie geeft een mooie glans. 

Je kunt over de laag gel medium heen werken, alleen niet met wateroplosbare producten zoals bijvoorbeeld distress inkt. Watervast inkten zoals Archival of Versafine gaan prima. Ook Copic Markers, Copic Multiliners of Molotov markers zijn prima geschikt om over de gel medium laag heen te gebruiken. 


Ik heb op mijn achtergrondje de leuke Lavinia stempels gebruikt. 
De tekst is geschreven met Copic Multiliners. 

fijn weekeinde 

groetjes




11 opmerkingen: