zaterdag 19 mei 2018

The Animal Kingdom by Claudia - Een serie art journal pagina's met 1 thema


Goedemorgen allemaal!

Een keertje iets totaal anders als wat jullie van mij gewend zijn. En dit project kwam echt uit mijn kleine teen, aangezien ik een tijdje Toos Inspiratieloos ben geweest, hahaha.
Ik wilde jullie graag mijn denk - en werkproces laten zien als ik een serie art journal pagina's maak met 1 thema. Ik heb hiervoor mijn 'large flip journal' van Dylusions gebruikt. Dit is een art journal op A4 formaat, maar dan liggend. Het fijne hiervan vind ik, dat je op 1 spread (2 pagina's) veel kwijt kunt, en je dus echt een soort 'verhaal' kunt vertellen. Daarnaast leent het journal zich ook perfect om meerdere pagina's als 1 project te maken, wat ik nu ga doen. 

Ik ben begonnen met een potlood en het ' journal block van Dylusions ' ik heb dus stukjes van de pagina's afgeknipt waardoor je onderstaand effect krijgt. Miranda van den Bosch gaf mij deze inspiratie.
In totaal heb ik 7 spreads om te vullen, precies het aantal kleuren van de regenboog :-)


Daarna ga ik nadenken met welk medium ik ga werken, dit medium gebruik ik op alle spreads die ik ga maken (dit zijn er totaal 7). Dit keer ga ik werken met de Dylusions Paints en de GelliArts verf, hier kun je leuke achtergrondjes mee maken.

Ik kies ervoor om iedere spread in een bepaalde kleurenfamilie te gaan bewerken. En dit doe ik bij iedere spread op dezelfde manier, want zo krijg je een 'eenheid':

- kies 2 of 3 kleuren verf uit dezelfde kleurfamilie
- verdeel de verf over de pagina en blend het goed met een blending tool, werk daarna met maximaal 3 stencils en maak wat patroontjes op de achtergrond
-Ik heb stencils gebruikt van Dylusions en Studio Light


- maak rondom de spread een border met een leuk stencil en zwarte verf (ik gebruik hiervoor de GelliArts acrylverf, deze is vrij dun en je hebt er niet veel van nodig)
- op de zwarte border zet ik puntjes met de Molotow Liquid Chrome Marker, voor een speels effect

Dit ziet er dan zo uit:


Ik heb 7 spreads te vullen, dus kies ik voor de volgende kleurencombinaties voor de achtergrond, gebaseerd op de kleuren van de regenboog (behalve zwart dan)

Geel, Roze, Oranje-Rood, Paars, Blauw, Turquoise en Groen.

Uiteindelijk zien de pagina's er zo uit, ik heb collages gemaakt met de gebruikte kleuren.


Gaandeweg werd voor mij het thema duidelijk. Ik begon sowieso de eerste spread (geel) met bijen. De tweede spread werden kikkers. Toen werd het me wel duidelijk dat alle spreads dieren moesten krijgen. Even nadenken, en toen dacht ik, de soorten van het dierenrijk!

Even een lesje biologie tussendoor, het dierenrijk (Animalia) bestaat uit eencelligen en meercelligen. Wij vallen samen met een hoop andere soorten onder de meercelligen. Deze zijn op hun beurt weer opgedeeld in de gewervelden en ongewervelden. (Voor de niet biologen onder ons, dieren met en zonder ruggengraat. Alhoewel ik ook genoeg mensen ken zonder ruggengraat, of waarvan ik mijn twijfels heb of ze wel meercellig zijn, hahaha). Aangezien ik 7 spreads heb, was het wel heel toevallig dat ik ook 7 diersoorten heb.

Gewervelde dieren: (Engels: Vertebrates)

1. Amfibieƫn (Amphibians)
2. Reptielen (Reptiles)
3. Vogels (Birds)
4. Vissen (Fishes)
5. Zoogdieren (Mammals)

Ongewervelde dieren: (Engels: Invertebrates)

6. Insecten (Arthropods)
7. Weekdieren (Molluscs)

Ik ben enorme fan van de digistamps van Vera Lane Studio. Ik heb er dan ook wel heel veel. Het fijne van digistamps is dat ze geen plek innemen in je kast, en dat je geen goede stempelaar hoeft te zijn (dat ben ik namelijk ook niet). Ook kun je ze makkelijk verkleinen, vergroten en spiegelen.
En het leuke is, dat ik alle 7 de diersoorten kon vertegenwoordigen. :-)

Ik druk de digitale afbeeldingen af op een laserprinter en ik gebruik hiervoor het ' Perfect Colouring Paper '. Dit is speciaal papier voor Copics. Veel mensen maken vaak de fout (ook ik, in het begin) om met Copics op normaal papier te kleuren. Dit moet je dus niet doen, want hiermee zuig je je hele Copic leeg en het is ook niet goed voor je punten.

Ik kleur de afbeeldingen allemaal in met Copic Markers. Ik kijk hierbij goed naar de achtergrond, en als ik in een afbeelding een bepaalde serie geeltinten gebruik (bijvoorbeeld Y21, 23, 26 en 28) dan zorg ik ervoor dat op die bepaalde spread geen andere geeltinten meer worden gebruikt. Zo houdt je eenheid in je spread. Daarnaast zorg ik altijd voor een (bijna) complementaire accentkleur. Op de gele pagina is dat bijvoorbeeld het blauw in de bloemetjes, op de roze pagina het groen van de kikkers. Hieronder zien jullie een voorbeeld van het gebruik van ' bijna complementaire ' kleuren, rood en turquoise. Echt een prachtige combi vind ik zelf.


En bij deze slak heb ik de complementaire kleuren blauw en oranje / geel gebruikt.


Als ik de plaatjes heb uitgeknipt dan ga ik altijd met de beitelpunt van de zwarte Copic marker langs de zijkanten (kniplijntjes). Zo verberg je eventuele witte knipfoutjes, en haal je het zwarte weer terug zodat je afbeelding eruit springt op je pagina. 


Ik heb natuurlijk in dit project ook iets autobiografisch verwerkt. Mijn 4 katten (waarvan er 2 bij ' de Regenboogbrug '  zijn) hebben ook een plekje gekregen. Zij vallen onder de zoogdieren. :-) 
Malu moest even kijken of het goed ingekleurd is. :-)


Ik heb de Copic Beauty Case besteld, deze tas is echt superhandig om al je Copics in te bewaren. Het lijkt dan ook alsof ik heel georganiseerd ben, haha.


Ik vind het ook altijd erg leuk om quotes toe te voegen op een pagina. Deze keer heb ik gekozen voor quotes die passen bij het dier. Ik google gewoon op ' quotes about bees ' en dan kies ik de leukste uit.
Ik typ deze quotes in een bepaald lettertype, en ik gebruik dan op alle spreads hetzelfde lettertype, weer om de eenheid van de serie pagina's te versterken.



Dus even samengevat, wat zijn goede tips om een serie pagina's te maken en hierin een ' eenheid ' te krijgen?

- Werk op iedere pagina met hetzelfde medium voor de achtergrond
-Bouw iedere pagina op dezelfde manier op (verf blenden, stencil, zwarte border met stipjes)
-Werk met stempels of digitale stempels van dezelfde designer. Je kunt dus ook 7 spreads maken met alleen Dylusions stempels, of stempels van Miranda van den Bosch, of je gebruikt die-cuts, bijvoorbeeld de nieuwe die cuts van ' Art by Marlene ' zijn ook supertof!
-Als het kan, zoek stempels die in 1 bepaald thema vallen. Dus dieren, sprookjes, bloemen, etc.
-Als je net als ik tekst gebruikt, gebruik dan overal hetzelfde lettertype.

Daarnaast moet je ook zorgen voor goede assistenten:


Hierbij een kleine collage van het proces:


Wat ik zelf handig vind bij zulke grote projecten is om een to do lijstje bij te houden. Zo weet ik precies wat ik nog moet doen.


Van het eindresultaat heb ik een filmpje gemaakt, in het filmpje vertel ik je meer over het autobiografische karakter van deze serie pagina's. Herkennen jullie alle 7 de soorten uit het dierenrijk?



Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren. Zelf ben ik in ieder geval weer helemaal verliefd geworden op mijn Copics. Je kunt er zulke mooie resultaten mee behalen. En ik vind het fijn om mezelf te beperken tot 1 kleurmiddel, en dat zijn de Copics voor mij.

Tot de volgende keer!

groetjes Claudia














7 opmerkingen:

  1. Wauw, wat prachtige pagina's, supermooi gedaan, en bedankt voor de uitleg ! Jouw assistenten zijn zo schattig ! :o) Prettig Pinksterweekend ! Enny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Enny, ja mijn assistenten zijn TOP.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super Claudia, ziet er geweldig uit!
    Daar steekt heel wat tijd in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw echt geweldig!!! Heel erg tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Claudia, ga dit zeker een keer maken met jou beschrijving erbij

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterende pagina’s met een duidelijke uitleg! Super bedankt hier voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt super mooi! En wat een lieve assistentie. :)

    BeantwoordenVerwijderen