dinsdag 22 mei 2018

Why fit in when you were born to stand out?


Lieve volgers, 

PanPastel en ik zijn toch een onafscheidelijk paar geworden om het zo maar even te zeggen. 
Het is toch heerlijk om met dit kwaliteitsproduct te mogen werken. 
Ik ga je aan de hand van lekker veel foto's met uitleg laten zien hoe ik onderstaande pagina in mijn Art Journal gemaakt heb. 



Het Art Journal dat ik gebruikte komt uit de collectie van Studio Light, Art by Marlene. 
Ik heb een pagina collage papier gebruikt uit het blok op de foto. 
Uit dit collagepapier heb ik de bladeren gescheurd en deze opgeplakt met een Matte Medium.
Zowel aan de onderkant als de bovenkant van de bladeren heb ik dit medium aangebracht. 


Zorg dat alles goed droog is voor je met de PanPastel begint. Je kunt nu met een oval spons de kleuren PanPastel naar keuze op je pagina aan gaan brengen. Dit geeft een extra leuk effect door het Matte Medium dat je aangebracht hebt. Daardoor pakt de PanPastel op bepaalde plaatsen wat minder. Daardoor krijg je bijvoorbeeld met de kleur blauw die ik gebruikte toch een paar tintjes in deze kleur. 
Ik heb gekozen voor de volgende kleurtjes:
580.5 Turquoise
620.5 Phtahalo Green
680.5 Bright Yellow Green


VersaMark is toch ideaal als je met PanPastel werkt. Doe wat VersaMark op je stempel en druk deze op een paar plaatsen af op je pagina. 
Wrijf met de PanPastel die je aan je spons hebt zitten over de VersaMark. Doe dit voorzichtig zodat je niet je Versamark uitsmeert en hierdoor lelijke vlekken op je pagina krijgt. 


Herhaal bovenstaande stap met een tweede achtergrond stempel. 
Hiervoor gebruikte ik een wat donkerder tintje blauw 560.5 Phathalo Blue.


Het resultaat tot nu toe. 


Fixeer nu even je pagina met een goed fixatief zoals Ghiant Academy Fixatief.

Meestal werk ik eerst met stencils en dan met stempels maar ik heb het eens een keer andersom gedaan.
Door een stencil heb ik heel voorzichtig wat zwarte Distress Ink aangebracht op meerdere plaatsen op de pagina.


Stencil 2 met een heel licht zacht geel kleurtje inkt ook over het stencil heen aangebracht. 


Opnieuw even het resultaat tot en met deze stap.
Ik heb over de Bright Yellow Green een beetje gele PanPastel, 220.5 aangebracht omdat ik dat net wat meer vond spreken. 
Dat is ook een van de leuke dingen aan PanPastel, dat je er na het fixeren weer een kleurlaagje overheen aan kunt brengen zonder dat het effect van de onderlaag verloren gaat. 


Nu is het tijd om de mooie bloemen te gaan kleuren. Dat heb ik dit keer gedaan met de Copic markers. Zie de kleuren op de foto. Ik zie dat de bovenste dop rechts in de blauwtinten niet zo goed leesbaar is. Excuses hiervoor, dit is de B00.


Om de kleurovergangen hier en daar wat mooier te maken heb ik de punt op punt techniek gebruikt. Hiermee bedoel ik dat ik wat van de donkere marker opgenomen heb op de punt van de lichter gekleurde marker. 


Ik wilde toch nog wat zwarte spetters op mijn pagina en wat witte randjes rondom de bladeren. Dit gaat erg goed met de Molotow acrylmarkers.


Ook nog wat om de kleine rondjes met een zachtgele Molotow marker. 


Tijd voor een leuke tekst, de bloemen erop plakken en toch nog maar wat witte spetters erop met de Molotow marker. Dit heb ik gedaan nadat de bloemen erop geplakt zijn.

Nog een paar close-ups om de post af te sluiten. 





Hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren om je PanPastel uit de kast te pakken en er mee te gaan werken in je Journal. Je zult versteld staan van het resultaat!
Heel veel kijk en doe plezier!





6 opmerkingen: