zaterdag 13 april 2019

Copic inkt en een Haardroger



Hoi allemaal, 
vandaag mag ik jullie weer een leuk project laten zien en deze keer heb ik gekozen voor alcohol inkt op synthetisch papier (bijvoorbeeld Yupo). Laten we snel beginnen!





Stap 1:
Begin met het beschermen van je bureau, als de inkt er eenmaal op zit gaat het er niet makkelijk van af (zeker niet van hout). Een glazen ondergrond is goed of bijvoorbeeld een craft sheet.

Ik heb gewerkt op twee vellen A4 synthetisch papier. Naast een metallic inkt (Pinata “Brass”) heb ik gekozen voor twee kleuren Copic Various Ink (dit zijn de Copic refills) en wel R29 en RV06.

In een paar plastic shot glaasjes heb ik wat van de refills gedruppeld (en wat alcohol, zo maak je de hoeveelheid groter, de kleur blijft even sterk) en daarnaast heb ik één glaasje wat 96% gedenatureerde alcohol gedaan (een hoger percentage is waarschijnlijk beter, maar dit is wat ik had, je kunt ook de Blender (0) refill inkt van Copic gebruiken).

Met een pipet heb ik vervolgens als eerste de rode alcohol inkt op het synthetisch papier gedruppeld en daarnaast ook wat van de gewone alcohol, ook met een pipet. Toen heb ik met een haardroger de vloeistof heen en weer bewogen totdat ik blij was met het resultaat. Je kunt altijd meer alcohol of kleur toevoegen als je dat wilt. Mijn haardroger was te sterk, ik had wat zachtere randen in gedachten, maar het eindresultaat vond ik evengoed leuk. Je kunt ook een rietje gebruiken om door te blazen en de kleur op die manier verplaatsen.
Met een haardroger heb je maar een relatief klein tijdsbestek voordat de alcohol is opgedroogd. Ik zou geen heat tool gebruiken, dat vind het papier niet fijn.
Vervolgens heb ik wat van de rose inkt toegevoegd en de procedure herhaald.


Stap 2:
Vervolgens ben ik verder gaan werken in laagjes ook hier en daar wat van de metallic inkt toevoegend. Toen ik het eerste vel klaar had ben ik begonnen aan het tweede A4-tje. Hierop heb ik bewust meer kleur gebruikt omdat dit de achtergrond voor mijn gestempelde afdruk zou vormen.


Stap 3:
Vervolgens heb ik van elk A4 vel een stuk gebruikt om een twee delen voor mijn art journal te creëren. Van elk A4 vel heb ik ongeveer de helft gebruikt (het restant kan ik weer gebruiken voor een ander project). Ziet dit er al niet supermooi uit!


Stap 4:
Nu ga ik aan mijn gestempelde afdruk werken: hiervoor heb ik een stempel van Penny Black gebruikt (“Rose Bowl”) en deze ingekleurd met mijn Copic Markers: E50, E00, R12, YR02, E13, G20, YG03, YG17, G28, YG99, RV0000, RV10, RV02, RV06, RV09, RV55, R14, R29, RV69, RV99 en W5.


Stap 5:
Vervolgens heb ik de gestempelde en ingekleurde afbeelding uitgeknipt met een rand er om heen, om contrast met de achtergrond te creëren. Deze afbeelding heb ik op de linkerkant van mijn art journal pagina bevestigd. Op de rechterhelft heb ik een tekst gestempeld met Versafine “Onyx Black” inkt en daarna voorzichtig geheat embossed met doorzichtig (clear) embossing poeder. Op dit papier droogt de inkt namelijk niet echt, maar ik ben geen fan van Staz On.

Om de pagina helemaal af te maken heb ik de randen hier en daar bewerkt met Archival Inkt (“Vermillion”) en de beide delen ingeplakt in mijn art journal.

Nog wat detail foto’s :







En dat was het weer voor vandaag! Ik wens jullie een creatieve dag toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten