donderdag 13 juni 2019

Schilderen met de Derwent Lightfast kleurpotloden door Julia

Beste Bloglezers,  

 Vandaag werk ik met de Derwent lightfast kleurpotloden, ze zijn lichtecht en op oliebasis. Ik werk hier op Clairefontaine pastelmat papier, een grof papier dat vaak gebruikt word voor pastel maar je kunt er prima met kleurpotlood op werken.


De techniek die ik laat zien is bijna schilderen met de lightfast.
Ik begin met de eerste laag, ik breng voorzichtig kleuren aan. Om wit te tekenen moet je goed kijken welke kleuren je kunt ontdekken in de vacht van de zwaan. Ik zie vele pastel tinten in het verendek. Let op dat je niet te donker gaat want je kunt beter lagen over elkaar heen zetten dan te donker beginnen.


Nadat ik de eerste lagen heb aangebracht, geef ik met een mineralen spirit van oud hollands een wassing. Het oplosmiddel van kleurpotloden is terpentine. Met een penseel meng ik de pigmenten van het potlood in het papier. Ik was de kleuren in het structuur van het pastelmat papier.


Dan herhaald ik het proces. Dus weer kleur aanbrengen en uitwassen. Dan wil ik heel licht een kleur aanbrengen in de schaduw gedeelte van de zwaan. Ipv dat ik potlood neer zet neem ik pigment met mijn natte penseel direct van de punt (miniral spirit van oud hollands)




Let wel op als je net een wassing hebt gedaan neem dan even de tijd zodat de terpentine kan vervliegen. Als je gelijk weer met potlood erover heen gaat, dan geef je te veel pigment. Als ik denk dat ik klaar bent met de zwaan begin ik aan het water.



 En als ik dat met meerdere lagen en wassingen hebt gedaan ga ik de laatste laag aanbrengen. Een witte laag. Dit doe ik met witte pigment van brush en pen. Deze los je op met water. Het mooie van dit product is dat je het na droging eventueel kunt uitgummen of erover heen kan kleuren als je dat zou willen. Hier gebruik ik het om het hoog wit aan te geven. Helaas niet in Nederland te koop maar wel via internet.




Hier onder zie je twee filmpjes een snelle versie en één realtime neem daar de tijd voor ;-)



 Heel veel plezier met het bekijken van de video's .

 Tot de volgende keer
Julia    






Geen opmerkingen:

Een reactie posten