zaterdag 1 juni 2019

Schilderen met Pan Pastel

Hallo allemaal,

Vandaag wil ik jullie laten zien wat je nog meer met Pan Pastel kan doen. Ik volg op YouTube al een poosje een kanaal waarop wekelijks een project geschilderd wordt in watercolors.
Een van de laatste projecten is een vergezicht in het bos, vanaf een aardige hoogte. 
Omdat ik nog een beetje zoekende was naar mijn project voor deze maand, leek het mij wel leuk om het vergezicht eens in Pan Pastel te gaan proberen.
Hieronder volgt mijn stap-voor-stap uitleg :


Ik maak de "schildering" op Blanc Pastelmat, dit heeft een perfecte ondergrond voor Pan Pastel. 
Ik gebruik verschillende tools voor het aanbrengen van de kleuren.


Met een sponge-tool breng ik de eerste kleuren aan. 
Mijn focus voor dit project wordt de boom op de voorgrond.
Ik werk van achter naar voren, dus maak ik eerst de achtergrond lucht. 
Deze zet ik grof op met de kleur Yellow Ochre (270.5) en ik meng deze kleur hier en daar met Titanium White (100.5) 


Ook heb ik de Colorless Blender (010) nog even gebruikt voor de achtergrond.
Met Hansa Yellow Extra Dark (220.1) zet ik heel lichtjes de eerste (eigenlijk de achterste) rij bomen aan, heel losjes en speels.


Ik zet de rij bomen wat heuvelig op papier, en niet te dik. 
Omdat mijn focus op de voorgrond ligt (wordt straks duidelijker), zijn de dingen die ik achterin mijn werk teken/schilder, vager.


Ik plaats de bomen wat voor en achter elkaar. 
Blijf dit op een speelse manier doen.


De onderkant van deze eerste rij bomen heb ik laten vervagen. 
Dit heb ik gedaan met de Colorless Blender (010) en Titanium White (100.5)


Nu begin ik met de tweede rij bomen, die ik voor/deels over de eerste aangebrachte rij bomen plaats. Hiervoor gebruik ik de spatel-tool.
Ik doe dit met dezelfde kleur als de eerste rij, Hansa Yellow Extra Dark (220.1) en nu gebruik ik er ook Chrom. Ox. Green Extra Dark (660.1) bij, omdat deze rij al wat verder naar voren komt.


Ook de tweede rij bomen zet ik wat voor en achterelkaar, op een speelse manier.
De onderkant van deze rij vervaag ik met de kleur mintgroen (640.8) en de Colorless Blender. 
De schildering begint al wat vorm te krijgen.


Zo maak ik de rij bomen verder af en vervaag ik de voorgrond. 
Ik gebruik veelal de zijkant en het puntje van de spatel-tool om de takken te vormen.


Nu zet ik de voorgrond aan. Dit doe ik met Diarylide Yellow (250.5) en Yellow Ochre (270.5). Met de zijkant van de tool maak ik ook wat grassprietjes, voor een speels effect. Ook hier : laat je gevoel spreken.


Met een sponge-tool en de kleur Orange Shade (280.3) zet ik nog wat accenten aan.


Nu begin ik met de bomen op de voorgrond.
Als eerste zet ik de stam op papier. Dit doe ik met een donker rood/bruine kleur, Burnt Sienna (740.1)
Deze mag goed dik opgezet worden.


Met de kleur Chrom. Ox. Green (660.1) begin ik vanaf de onderkant van de boom de takken aan te brengen. Eerst de liggende hoofdtak en dan de kleine zijtakjes, met een wat dansende beweging, lekker losjes.
Ik werk bij deze boom van onder naar boven, en de boom wordt dan steeds smaller.


Als de eerste boom staat, zet ik er rechts nog een naast. Dit doe ik op dezelfde manier als dat ik de eerste boom heb gedaan, eerst de stam (740.1) en daarna van onder naar boven, van breed naar smal de takken (660.1).

En als alles naar mijn zin is, is dit het eindresultaat :

Mijn Pan Pastel schilderij heb ik ingelijst.

Zo zie je maar, Pan Pastel heeft vele mogelijkheden!

Veel plezier, 
creatieve groetjes en tot de volgende keer!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten