zaterdag 7 december 2019

Tekenen met Copic Various Ink op porselein.

Hallo bloglezers,

Sint heeft het land alweer verlaten en wij gaan op naar de kerst.
Een tijd vol gezelligheid en warmte.
We zijn allemaal weer druk bezig om alles in kerstsfeer te brengen.
Nu zag ik op internet een leuk idee van Teresa Kovalak om zelf kerstversieringen te maken.
Zij deed dit op porseleinen kerstornamentjes.
Nu kon ik die niet vinden, maar liep tegen deze kleine tapasschaaltjes aan. Ook deze kunnen opgehangen worden.
Dus helemaal geïnspireerd mijn inktjes opgezocht en aan de slag gegaan.
Het is echt zo leuk om te doen.



Wat heb je nodig:
- een porseleinen ornamentje of schaaltje
- Copic Various Ink (B24-BG32-V05)
-Copic Cleaner (of alcohol boven de 96%)
- paar dunne penseeltjes
-klein druppelflesje (voor de alcohol)


Alles ligt klaar om te beginnen.
Vooraf heb ik met een doekje met wat alcohol het schaaltje vetvrij gemaakt.


Leg je schaaltje op een stukje keukenpapier.
Doe wat druppels Copic Various Ink op het schaaltje.


Doe wat alcohol erbij en beweeg je schaaltje zodat je inkt loopt over het gehele oppervlak.
Eventueel wat inkt of alcohol erbij doen.
Laat, als je achtergrond naar je zin is, het geheel goed drogen.


Nu kan je gaan tekenen.
Doop een schone penseel in alcohol.
Dip hem een beetje af op je keukenrol.
Teken de drie ballen van de sneeuwpop.
De alcohol haalt dus de inkt weg en de ondergrond komt naar voren.
Als de penseel te nat is, gaat het lopen en krijg je grote witte vlekken.


Teken de sneeuwlaag op dezelfde manier.
Dan pak ik mijn palet met mijn Copic Various Alcohol kleurtjes en ga ik tekenen.


Teken een hoed, armen,sjaal, ogen,neus en mond
Laat dan alles weer goed drogen. Daarna kan je een tweede laag aanbrengen om de kleur intenser te maken of een tweede kleur toe te voegen.


Neem een penseel met groene inkt en teken een boom naast de sneeuwpop. Evventueel ook een hulstblaadje met besjes op de hoed.
Weer laten drogen.


Nog een schemerige zon gemaakt en als laatste sneeuw aangebracht op de sneeuwpop en boom.
Dat doe je door met een schone penseel die een heel klein beetje alcohol bevat, bijvoorbeeld langs de hoed en armen te gaan. Daar haal je dan de alcohol weg en komt er wit naar voren, sneeuw dus.
Datzelfde ook gedaan in de boom.


Zie hier het eindresultaat.
Ik ga er nog een aantal maken. Probeer het eens uit. Het is super om te doen.
Op naar een gezellige kerst.












1 opmerking: