Hallo allemaal!
Deze maand laat ik jullie zien dat het met Pan Pastel en Derwent Pastelpotloden helemaal niet zo lastig is om een mooi sprekend werk te maken.
Als referentie heb ik met toestemming een foto gebruikt van fotograaf Wilco Busstra.
PanPastel:
-
740.8 Burnt Sienna Tint
-
250.8 Diarylide Yellow
-
100.5 Titanium White
-
840.7 Paynes Grey Tint
-
780.5 Raw Umber
-
780.3 Raw Umber Shade
-
280.1 Orange Extra Dark
-
010 Colourless Blender
Derwent Pastel
potloden:
-
Burnt Orange P090
-
Titanium White P720
-
Carbon BlackP710
-
Raw Umber P560
-
Brown Earth P550
-
Burnt Ochre P600
Ik werk op
Pastelmat van Clairefontaine. Dit papier
heeft een fijne structuur waardoor je met veel lagen pastel op elkaar kunt
werken.
Ik begin met het maken van een schets met de pastelpotloden van Derwent in de kleur Titanium White.
Daarna ben ik begonnen bij de kop en heb ik de omlijning van de snavel gemaakt met Carbon Black, deze heb ik ingekleurd met Burnt Orange en wat highlights gegeven met Titanium White.
Beginnen met het zwart van de snavel kan een beetje riskant zijn in verband met het maken van vlekken wanneer straks de rest van het hoofd wordt ingekleurd met PanPastel.
Ik deed het echter toch, omdat ik rechtshandig ben en de kop zich aan de linkerzijde van de tekening bevindt. Als ik eerst de kop en het lijf zou kleuren dan steunt mijn hand op de PanPastel.
Dat kan ook weer vlekken gegeven. Oplossingen hiervoor zijn er uiteraard ook zoals het dragen van een handschoentje of het afdekken van het werk met een stuk keukenpapier.
Ik probeer altijd gewoon zo links mogelijk te beginnen, dat voorkomt ook veel.
Daarna ben ik begonnen bij de kop en heb ik de omlijning van de snavel gemaakt met Carbon Black, deze heb ik ingekleurd met Burnt Orange en wat highlights gegeven met Titanium White.
Beginnen met het zwart van de snavel kan een beetje riskant zijn in verband met het maken van vlekken wanneer straks de rest van het hoofd wordt ingekleurd met PanPastel.
Ik deed het echter toch, omdat ik rechtshandig ben en de kop zich aan de linkerzijde van de tekening bevindt. Als ik eerst de kop en het lijf zou kleuren dan steunt mijn hand op de PanPastel.
Dat kan ook weer vlekken gegeven. Oplossingen hiervoor zijn er uiteraard ook zoals het dragen van een handschoentje of het afdekken van het werk met een stuk keukenpapier.
Ik probeer altijd gewoon zo links mogelijk te beginnen, dat voorkomt ook veel.
De ogen heb ik alleen met zwart omrand. De binnenzijde van het oog heb ik gekleurd met Brown Earth, daarna de pupil erin gezet met Carbon Black en wat highlights gemaakt met Titanium White.
Voordat ik de rest van de vogel kleur ga geven met PanPastel, maak ik eerst nog de spierwitte gedeeltes wit met pastelpotlood. Op deze manier ben ik er zeker van dat de highlights ook echt wit blijven.
Achteraf highlights aanbrengen wordt minder intens wit, hoewel dat bij dit werk mee zal vallen omdat er veelal gewerkt wordt met lichte kleuren.
Achteraf highlights aanbrengen wordt minder intens wit, hoewel dat bij dit werk mee zal vallen omdat er veelal gewerkt wordt met lichte kleuren.
Nu pakken we de PanPastel erbij.
De kop van de zwaan heb ik opgezet met Burnt Sienna tint. Ik gebruik hiervoor de rechthoekige Softtool, omdat je hiermee zo goed de buitenlijnen kan volgen en zo mooie strakke contouren kan maken. Werk van buiten naar binnen zodat de zwaan mooi “loskomt” van het papier.
Daarna heb ik wat gele tonen erin verwerkt met Diarylide Yellow Tint. In de kop heb ik verder nauwelijks meer wit verwerkt op de highlights na.
De kleuren zijn in de close-up foto’s wat minder goed te zien, de camera registreert ze dan niet helemaal goed maar in deze uitsnede zijn de gebruikte kleuren beter van elkaar te onderscheiden.
De kop van de zwaan heb ik opgezet met Burnt Sienna tint. Ik gebruik hiervoor de rechthoekige Softtool, omdat je hiermee zo goed de buitenlijnen kan volgen en zo mooie strakke contouren kan maken. Werk van buiten naar binnen zodat de zwaan mooi “loskomt” van het papier.
Daarna heb ik wat gele tonen erin verwerkt met Diarylide Yellow Tint. In de kop heb ik verder nauwelijks meer wit verwerkt op de highlights na.
De kleuren zijn in de close-up foto’s wat minder goed te zien, de camera registreert ze dan niet helemaal goed maar in deze uitsnede zijn de gebruikte kleuren beter van elkaar te onderscheiden.
Het lijf geef ik kleur met eerst een dunne laag Panpastel Titanium White. Werk weer van de buitenranden naar het midden toe. Zorg dat daar waar wat schaduw valt, de laag PanPastel nog wat dunner is. De verdere afwerking van het lijf doe ik met pastelpotloden en een doezelaar.
Ik begin met het kleur geven van de schaduwen, ik gebruik hiervoor Raw Umber en vermeng deze aan de randen met de PanPastel door het gebruik van een doezelaar. Op deze manier ontstaan er mooie zachte schaduwen
Na de schaduw is het tijd voor de highlights Deze maak ik met Titanium White en maak ze wat zwakker aan de randen met de doezelaar
Om de schaduwen een klein beetje meer diepte te geven zet ik deze aan met Brown Earth, deze is net wat donkerder dan de Raw Umber.
Als laatste maakte ik wat verendetails met Raw Umber en bracht ik schaduw aan, aan de onderzijde van het lijf met Brown Earth en een klein beetje Carbon Black.
De reflectie in het water is gemaakt op dezelfde manier als het lijf. Omdat de reflectie wat donkerder is dan het lijf zelf heb ik een beetje meer Paynes Grey Tint gebruikt.
Als laatste besloot ik het werk toch een beetje een achtergrond te geven om iets meer contrast toe te voegen aan het geheel. Ik vond alle bruintinten zo mooi geworden bij elkaar dat ik voor de achtergrond ook gekozen heb voor bruintinten: Raw Umber, Raw Umber Shade en Orange Extra Dark.
Ik ben begonnen met Raw Umber, ik maakte de onderzijde en de hoeken daarna extra donker met de Raw Umber Shade. Naar boven toe maakte ik het geheel lichter door maar heel weinig PanPastel op mijn spons te doen en met zachte bewegingen de pastel te blenden met het papier. Om de randen nog iets mooier te laten overlopen met de kleur van het papier heb ik de Colourless Blender gebruikt.
Ik ben begonnen met Raw Umber, ik maakte de onderzijde en de hoeken daarna extra donker met de Raw Umber Shade. Naar boven toe maakte ik het geheel lichter door maar heel weinig PanPastel op mijn spons te doen en met zachte bewegingen de pastel te blenden met het papier. Om de randen nog iets mooier te laten overlopen met de kleur van het papier heb ik de Colourless Blender gebruikt.
Tenslotte heb ik het Orange Extra dark wat vlekken aangebracht in de achtergrond.
Wauw...echt prachtig!!
BeantwoordenVerwijderenwauw prachtig mooi gedaan.
VerwijderenWat een duidelijke uitleg. Wat ik fijn vindt is dat je alle gebruikte kleuren benoemd. Zier er fantastisch uit. Ga dit ook proberen.
BeantwoordenVerwijderenWelke dikte geeft de pastelmat?