maandag 26 april 2021

Blue Jay in PanPastels en Derwent pastelpotloden en tinted charcoal

 Het uitgangspunt voor deze tekening was dat ik mijn blauwe potloden wilde gebruiken. Ik teken vaak dieren en blauw is een kleur die ik daarbij niet zo vaak gebruik. Ik zocht dus een dier met veel blauw. Ik moest toen denken aan de Blue Jay, een prachtige blauwe vogel die in Amerika leeft.

Ik heb een foto gebruikt van Free reference photos for artists (op Facebook) gemaakt door Retha Crocker.

Ik werk op pastelmatpapier op de tint light blue.


Ik heb als eerste een schets gemaakt op schetspapier van Schut.
Met behulp van een vulpotlood, een lineaal en een scale divider (van Derwent) teken ik deze vogel na, door alles op te meten. Een tijdrovend klusje, maar wel erg leuk om te doen. 


Vervolgens neem ik de schets over op het pastelmatpapier door de achterkant in te smeren met pan pastel en de afbeelding door te drukken op papier.
Pastelmatpapier is niet echt geschikt om te gummen, het is daarom belangrijk in 1x je schets goed over te nemen. Ik maak daarom de schets eerst apart op een ander papiertje zodat ik lekker kan gummen als een lijntje niet klopt.
Daarna is het tijd voor het leuke werk, het uitwerken van de Blue Jay.


Als eerste breng ik de kleuren van de vogel aan met een laagje pan pastel. Dit heeft als voordeel dat je vast een goed basis legt voor het inkleuren. Het zou namelijk heel veel kleurpotloden kosten om deze redelijk grote tekening helemaal met potlood in te kleuren. 
De gebruikte pan pastel kleuren zijn: ultramarine blue, ultramarine extra dark, ultramarine shade, burnt sienna shade, burnt sienna extra dark, red iron oxide extra dark, Payne’s grey extra dark, titanium white en de colourless blender.


Ik begin met het uitwerken van het oog. Hiervoor gebruik ik de Derwent pastelpotloden. Hoewel het een klein gedeelte van de tekening is, zitten er aardig wat kleurtjes in. Door goed naar de referentiefoto te kijken, zie je ook al deze kleuren.
Voor het oog gebruik ik: carbon black, brown earth, chocolate, terracotta, titanium white, cornflower blue, pale ultramarine, saffron en tangerine.


Voor het wit boven de ogen gebruik ik aluminium grey, blue grey, french grey dark, carbon black en saffron. Ik breng de kleurtjes in dunne lagen over elkaar aan. Het fijne van pastelpotlood is wel dat je veel laagjes over elkaar kunt aanbrengen, donker op licht maar ook licht op donker. Hierdoor heb je nog aardig wat herstelmogelijkheden. 


Werk het wit boven de ogen verder uit met aluminium grey, blue grey, french grey dark en carbon black.


Met behulp van de referentiefoto werk ik de vogel stapje voor stapje uit. 
Voor het blauwe kapje op zijn hoofd gebruik ik mid ultramarine, ultramarine, indigo en carbon black.


De snavel vond ik nog een hele uitdaging. Hij lijkt eenvoudig en donker van kleur, maar er zaten eigenlijk veel kleuren en structuurtjes in. 
Voor de snavel gebruik ik van de pastelpotloden french grey dark, graphite grey, chocolate, carbon black en indigo. Van de tinted charcoal gebruik ik naturel, white, ocean deep en sand.


Onder de snavel is crème van kleur met veel schaduw. Ik gebruik hiervoor:
Pastelpotloden - saffron, titanium white, aluminium grey, blue grey en carbon black.
Tinted charcoal - white en sand


Voor de rug gebruik ik de volgende pastelpotloden indigo, ultramarine, cornflower blue, pale ultramarine, aluminium grey en titanium white.  Voor de mooie kleurtjes op de vleugel gebruik ik cobalt blue, cyan, powder blue, titanium white carbon black en van de tinted charcoal ocean deep. 


Het witte gedeelte aan de voorkant werk ik verder uit met titanium white, aluminium grey, french grey ark en carbon black.
Ik breng daarna nog een laag blauw aan op de rug. Volg hierbij goed de richting van de veertjes. Als je tegen de richting in kleurt, ziet het er vreemd uit en krijg je minder diepte in je tekening.




En dit is het eindresultaat.

Tot de volgende maand

Groetjes
Miranda













3 opmerkingen: