woensdag 1 februari 2023

Een roos in Mixed Media

 Hallo allemaal,

Februari staat voor de deur en daarmee komt het voorjaar ook langzaam dichterbij.

Op Unsplash.com kwam ik deze roos tegen, waar ik mee aan de gang ben gegaan. In eerste instantie wilde ik deze roos met Daniel Smith Watercolours na schilderen, maar uiteindelijk ben ik ook met Pan Pastel aan de gang gegaan.

Ik zal jullie de stappen laten zien, hoe ik deze roos heb gemaakt.

De roos heb ik met potlood nagetekend en lichtjes weg gegumd, zodat er hele lichtje lijntjes blijven staan. Daarna teken ik met een Derwent Chromoflow (kleur Magenta) er over heen.

Met washi-tape plak ik de roos rondom af, zodat er straks een mooie rand ontstaat.

De eerste laag met Daniel Smith watercolors zet ik heel dun (veel water bij de kleur) op. Hier gebruik ik kleur Rhodonite Genuine voor.


Voor de volgende laagjes gebruik ik de kleuren : 
005 Anthra. Red
008 Bordeaux
074 Perylene Maroon

Ik kijk hierbij goed waar de schaduwen zitten, hier breng ik de kleuren iets donkerder aan.


Ik zie dat de zijkanten van de bladeren aan de linkerkant iets donkerder zijn dan de rest van het blaadje, dus zet ik daar de kleur iets donkerder aan en met water verdeel ik de kleur over de rest van het blaadje.


En zo ga ik de roos verder in kleur zetten, lekker losjes en genieten van het proces.
Ik laat de roos even drogen.


Met Pan Pastel 100.5 Titanium White ga ik lichtjes over de rozenblaadje heen, zodat de aquarel er nog wel doorheen komt.

En met 430.5 Magenta breng ik de roos nog iets meer op kleur.
De groene blaadjes van de roos heb ik met DS Sap Green kleur gegeven en de achtergrond met DS Lunar Blue.

Met de 740.1 Burnt Sienna Ex. Dark zet ik de donkere plekken onderin de roos weer even aan.
De kleuren 580.5 Turquoise en 640.8 Perm. Green Tint gebruik ik nog een beetje voor de achtergrond.


Dan haal ik de washi-tape weer weg en ontstaat er dit schilderijtje. 
Hiermee wil ik een kaart gaan maken.


En als ik de verschillende maten papier heb uitgesneden ziet mijn kaart er zo uit. Een mooie roos, met verschillende mediums getekend.


Ik hoop dat ik jullie heb geïnspireerd en graag tot de volgende keer!!!










1 opmerking: