zondag 10 december 2017

Kerstlandschap.

Hallo lezers van ons mooie blog,

Al heel lang geleden heb ik een voorbeeldje van deze kaart opgeslagen op mijn computer.
Ik vond hem zo mooi, dat ik dat ook eens wilde proberen.
Het idee is dus niet helemaal van mij, wel mijn uitwerking. Door goed te kijken en te denken hoe het gedaan zou kunnen zijn.
Ik laat nu met een aantal stappen zien hoe ik dit heb gedaan.


Dit is mijn kaart.
Wat heb je nodig:
-aquarelpapier, (ik heb het rode Schut papier hiervoor gebruikt.
-een kerstboomstempel
-inkt op waterbasis om mee te stempelen
-Molotow Aqua Twin markers ( de blauwe kleuren, 011, 012 en 013.)
-waterpenseel
- een gewoon velletje papier om stroken van te scheuren
-Keukenrol
-tekststempel
- maskeervloeistof

Breng met maskeervloeistof en een  "waaierpenseel"  spetters aan op je aquarelpapier.
Het papier heb ik al op maat gesneden.
Laat de spetters drogen.


Je papier ziet er dan zo uit.


Zet met de brede beitelpunt van je marker enkele strepen inkt aan op een plastic sheet.
Doe dat met alle drie de kleuren.

Scheur van het gewone velletje papier dat je hebt klaargelegd enkele stroken af.
Die hoeven niet recht te zijn.


Leg bovenaan, op ongeveer 3/4 van je kaart een afgescheurde strook
Deze vormt zeg maar een grens voor je kleur.
Neem je waterpenseel en maak het gedeelte boven de strook vochtig.
Daarna bewerk je het vochtige gedeelte met de blauwe kleuren. Je maakt er dus de lucht van.
Breng gerust meerdere lagen kleur aan. Doe dit totdat je tevreden bent.
Neem nu je kerstboomstempel. Beïnk die met je inkt op waterbasis. Ik heb gekozen voor een diepe blauwe kleur. 
Leg je strook papier weer neer en stempel de bomen in verschillende hoogtes.


Neem weer een strook papier en stempel opnieuw de kerstbomen in het groen.
Leg je strook op verschillende hoogtes neer.
Ik heb de bomen zonder stempelhulp diverse keren over elkaar gestempeld met eerst licht groen en daarna op de stempel het middengedeelte ingekleurd met een donkere kleur Aqua Twin Marker. Zo krijgt de boom wat meer diepte.

Wees niet bang met stempelen. Hier kan veel over elkaar gestempeld worden.
Je ziet dat ik zelfs blauw en groen door elkaar gestempeld heb.
Als je tevreden bent over de bomen ga je bodems onder de bomen maken.
Neem je waterpenseel en trek een lijn met wat water waar je de bodem wilt hebben.
Dan neem je kleur van je sheet en kleurt de bodem in.
Nu kan je ook snappen waarom ik gestempeld heb met inkt op waterbasis. Want bij het maken van de bodem, heb ik de kleur van de bomen laten uitlopen in de bodem.
Zo wordt het een berglandschapje.

Als je helemaal tevreden bent en alles is droog, kan je de spetters maskeervloeistof  zachtjes wegwrijven. Zo ontstaan er net sneeuwvlokjes.
De randen heb ik nog wat bewerkt met blauwe inkt.

Zet je tekststempel erop en klaar is de kaart.


Dit was mijn bijdrage voor deze keer, veel plezier met jullie eigen creaties.


4 opmerkingen:

  1. Hoi Marianne, adembenemend mooi vind ik je landschap. Het is gewoon een schilderijtje. Dank je wel voor je duidelijke uitleg, misschien dat ik na de kerstdrukte eens ga experimenteren ;p
    Fijne zondag nog.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind je kaart prachtig en je heb het weer super uitgelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige kaart en heel goed uitgelegd! Groetjes Betha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is ie mooi. Dank voor je uitleg. Dit wil ik ook een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen